Hej,

Just på gång med lättare renovering och går i tankar på vilka material och tekniker som kan användas för att uppnå ett miljövänligt och hälsosamt resultat.

Bland annat skall flera väggar väckas till nytt liv och lust, och en del har många lager tapet som ibland sitter mycket hårt. Som alternativ till att riva ner den gamla tapeten har vi provat att lägga på sk renoveringstapet, men även tunna skivor renoveringsgips. Renoveringstapeten funkar bra, men kräver att underlaget är mycket jämnt för att ge bra resultat. Gipsskivorna däremot ställer inte lika höga krav på ett perfekt underlag, men frågan är alltså vilka alternativ som finns för att fästa skivorna på väggen.

Har på prov satt upp en skiva 900x2500 med hjälp av "benlim" (den starkare varianten som Gysinge kallar Snickarlim). Limmet hälldes ut på skivan och spreds ut med pensel. Det började stelnade redan efter några sekunder men efter några timmar i press mot väggen verkar den ändå sitta ordentligt.

Är det någon som har erfarenheter, alternativa förslag eller andra uppslag att dela? Kanske någon som vet om ett miljövänligt modernt monteringlim som kan användas?

MVH

Jag förstår inte varför du skall limma?

Det normala är nog att skruva upp gips.
Om man skall limma bör man använda lim som gipsskivetillverkaren rekommenderar. Det brukar vara cementbaserade lim, ungefär som kakelfix. Hur miljövänlig tillverkning det är vet jag inget om, men troligen inte värre än gipsskivan. De innehåller inte lösningsmedel, men bör nog inte andas in dammet innan man blandat det med vatten, men det är som gipsdamm om du sågar skivan. Bör man inte andas in större mängde av heller.

Med rätt lim så suger skivan fast direkt, man behöver inte hålla den i press.

H hempularen skrev:
Med rätt lim så suger skivan fast direkt, man behöver inte hålla den i press.
Miljövänner som vill gå hela vägen observerar ju hur montagelim tillverkas och tycker kanske att de produkterna är haram pga att de är baserade på petroleumprodukter…

Bästa svaret

För den som minns problemen och skandalerna runt flytspackel med organiska bindemedel så känns valet av benlim olämpligt eller åtminstone onödigt.

Cementbaserad fästmassa, tex ”BoardFix för gipsskivor”, fungerar utmärkt. Skivorna fäster direkt.

blackarrow blackarrow skrev:
För den som minns problemen och skandalerna runt flytspackel med organiska bindemedel .
Intressant! Har flygit förbi mig. Har du mer info?

P.S. Bra tips med boardfix :)

Ardex s48 är fina grejer, dock dålig koll på hur miljövänliga produkter det är

Skruv sa Bull, precis, inte limmar man en gipsskiva sa Bill.

• Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
E Enålöv skrev:
Intressant! Har flygit förbi mig. Har du mer info?

P.S. Bra tips med boardfix :)
Det är väl inte riktigt mitt område, men det är aldrig bra med organiska material om de kan dra åt sig fukt längre tid och inte torka ut ordentligt. Organiska ämnen kan brytas ner och blida flyktiga giftiga ämnen/gaser, mögel etc som kan vara giftiga eller skapa allergier, eller allergiliknande symptom.

Skulle det vara en skrovlig källarvägg i betog/lättbetongsyttervägg du tänker fixa riskerar du göra ditt hus sjukt.

Benlim passar väl bra till möbler och fioler. :) (Det finns förresten en mycket intressant tråd om ett fiolbygge här på forumet. Minns dock ej vilket lim som användes).

Från Wikipedia, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kasein
...
Byggnader

Kasein används också i lim och som bindemedel eller emulgator i tempera- och kalkfärger.[6] Under 1980-talet blev många hus "sjuka" på grund av kaseinhaltigt flytspackel som avgav giftiga gaser efter att kaseinet hade reagerat med fukten i otillräckligt torkade betonggolv.[7]

Ett område som råkade ut för detta är bostadsområdet Dalen utanför Stockholm där kaseinhaltiga flytspackel användes vid uppförandet av husen. Man mätte upp höga halter av ammoniak, men även 2-etylhexanol fanns i inomhusluften. Samtliga 1 500 lägenheter i området har blivit sanerade.[8]

• Gilla
Enålöv
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skruv sa Bull, precis, inte limmar man en gipsskiva sa Bill.
Är för lat för att proppa upp skivorna, väggarna är av rätt hård betong...

buspojken buspojken skrev:
Ardex s48 är fina grejer, dock dålig koll på hur miljövänliga produkter det är
Tack för tipset, läggs det på väggen med tandspackel i lämplig storlek?

B boohoo skrev:
Jag förstår inte varför du skall limma?
De flesta väggarna i lägenheten är av betong, vill därför undvika att skruva...

Vet att ett vanligt alternativ är att fördela monteringslim, ungefär samma avstånd som skruven. Sedan pressas skivan fast mot väggen och - voilá! MEN jag är tveksam om produktionen av de petroleumbaserade limmerna är hållbar... dock verkar det inte vara så lätt att hitta bra alternativ... man blir vilsen i själven!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.