Har precis installerat en Luft/vatten pump Panasonic T-CAP 12. Den har tankvolym på 195liter och firma har installerat även en extra tank på 100 liter som är för radiator systemet.. Trycket ligger mellan 0,6 och 0,8 bar.
Dän små läcker på ö.t.ventil och då är min fråga: Skulle man inte installerat ett extra expansionskärl eftersom man har utökat systemet med 100 liter. Firmans installatör säger att det inte behövs och att det är ok om det läcker lite...
Tacksam för hjälpen att veta hur det skall vara..
Dän små läcker på ö.t.ventil och då är min fråga: Skulle man inte installerat ett extra expansionskärl eftersom man har utökat systemet med 100 liter. Firmans installatör säger att det inte behövs och att det är ok om det läcker lite...
Tacksam för hjälpen att veta hur det skall vara..
Vad är det som har en tankvolym på 195 liter? T-CAP 12 är värmepumpen på utsidan huset och den har ingen tank.
Vilken ventil är det som läcker? Säkerhetsventilen till värmesystemet eller tappvattnet? Värmesystemets säkerhetsventil borde vara på minst 1,5 bar, så den ska inte släppa ut nåt om trycket är mellan 0,6 och 0,8.
Vilken ventil är det som läcker? Säkerhetsventilen till värmesystemet eller tappvattnet? Värmesystemets säkerhetsventil borde vara på minst 1,5 bar, så den ska inte släppa ut nåt om trycket är mellan 0,6 och 0,8.
Det är inne delen som har 195 liters tank och som hänger med utedelen 12-an. Det är en ventil som sitter i innedelen som små läcker. Jag trodde att det var avtappnings ventil men dem säger att det är en säkerhetsventil.useless skrev:
Vad är det som har en tankvolym på 195 liter? T-CAP 12 är värmepumpen på utsidan huset och den har ingen tank.
Vad står det på ventilen? Bilder på grejerna? Exakt vad heter innedelen?
Om det är en innedel med inbyggd varmvattenberedare så är det troligen varmvattenvolymen som är 195 liter. Sen är den omgiven av en mantel med några liter värmevatten eller har en slinga i sig som värmevattnet cirkulerar genom.
Om det är en innedel med inbyggd varmvattenberedare så är det troligen varmvattenvolymen som är 195 liter. Sen är den omgiven av en mantel med några liter värmevatten eller har en slinga i sig som värmevattnet cirkulerar genom.
Panasonic innedel All-in-one T-Cap - WH-ADC0916H9E8useless skrev:
Vad står det på ventilen? Bilder på grejerna? Exakt vad heter innedelen?
Panasonic utedel T-Cap 12kW - WH-UX12HE8
Det kommer inte från slangen som får ner där längst till vänster? Exakt vart sitter ventilen som släpper ut vatten? Jag misstänker att det är den som är på 8 bar till varmvattentanken och då är det helt normal och inget som löser sig med fler expansionskärl.
Nu hittade jag en manual.... Det du pekar på är nummer 21, "Safety relief valve". Enligt manualen är den på 8 bar och därmed till tappvattnet, inte värmesystemet. Så det är helt normalt att det kommer vatten där när tanken värms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra , så långt har jag kommit och nu kvarstår frågan. Skall jag ha extra kärl för dem extra 100 liter. eller räcker det med inbyggda kärlet i inne delen? Finns det kärl på tappvatten sidan?useless skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tilluft eller extra frånluft i källarrum
Ventilation -
En extra hub, 3G kameror eller förlänga signalen?
Villalarm & Hemautomation -
Amortera extra eller fondspara?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Varmvatten tar lång tid / ny eller extra värmepump
Vatten & Avlopp -
Hur fungerar mitt expansionskärl trasigt eller ok samt funderingar
Värme allmänt