Jag hade problem med min IVT 490 panna med en esbe shunt: den reglerade inte värmen utan skickade hela tiden värmevatten oreglerat ut i huset med följd att det blev mycket varmt. När jag försökte köra shunten i manuellt läge gick den inte att rubba. Jag tog då av shuntmotorn och vred på mässingsaxeln med en skiftnyckel. Den lossnade då men tycks sakna ändlägen, dvs säga jag kan vrida den många varv både med- och moturs. Är detta normalt? Kan ju ställa den så att jag kan sätta på shuntmotorn igen men det är oklart om den sitter 360° (eller mer) fel.

Det är normalt. Har du inte en fasad sida som indikerar läget?

Jo jag har ju ändlägen när jag satt på shuntmotorn igen men jag var mest orolig för att något var trasigt inne i shunten eftersom jag kunde vrida den utan ändlägen (när shuntmotorn var avtagen)

De har normalt inga ändlägen just för att man ska kunna montera dem lite olika och sen bara flytta skylten och vred till rätt position.

Ok. Tack. Nu verkar stängningen fungera så att tempen går ned. Får väl se om automatläget funkar när den skall öppna igen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.