Hej hej! Behöver lite råd och tips från visare individer!

Har en luft/vatten system som startar/stoppar väldigt ofta över ett dygn. Har för mig att jag läst mig till att det inte är nyttigt i längden att den startar och stoppar för mycket. Om jag räknade rätt igår så var det start/stop ca 30 gånger.

104kvm+källare under hela huset
6 personer i hushållet

Är det möjligtvis någon inställning jag kan ändra för att få ner antalet starter? Eller något annat jag måste kika efter som möjlig bov i dramat?

• Skärmbild av en energiförbrukningsapp som visar grafer för strömförbrukning och standby-förbrukning under ett dygn. Temperaturen är 0°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display för luft/vatten-system som visar temperaturer och en utomhustemperatur på -1,3°C.
    Skapa konto
  • Display av värmepumpsinställningar med temperaturdifferens för uppvärmning/kylning, kompressorhastighetsreduktion och börvärde för kylning.
    Skapa konto
  • Digital display som visar utomhustemperaturer från -20°C till 12°C för olika punkter.
    Skapa konto
  • Skärmbild av värmepumpens kontrollpanel med olika temperaturinställningar för ett luft/vatten-system.
    Skapa konto
  • Skärmvisning av luft/vatten-system med temperaturinställningar, inklusive hög temperaturbegränsning på 42°C och utomhustemperaturer mellan 25°C och 38°C.
    Skapa konto
  • Skärm visar temperaturinställningar för luft/vatten-system med tre mätningar: 23°C, 21°C, 18°C. Diskussion om on/off-cykler och systeminställningar.
    Skapa konto
  • Bild av display med inställningar för tappvarmvatten, inklusive startvärde 48°C och återstart 5°C, på luft/vatten-system.
    Skapa konto
  • Inställningsmeny för luft/vatten system. Texten inkluderar tappvarmvatten max drifttid, tillåten temperaturdrift och tappvarmvatten ECO-läge.
    Skapa konto
  • Skärmbild av luft/vatten värmesystem med temperaturinställningar och flödesdiagram, inklusive pumpstatus och temperaturer för olika komponenter.
    Skapa konto
  • Display av luft/vatten-systemets driftstatus, visar temperaturer och insamlade data för att hantera start/stop-frekvens.
    Skapa konto
kan det vara shunten som gör att värmen försvinner(läcker ut)? läste något inlägg om det på en annan sida

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.