Hej
Har ett vattenutkast där röret går genom ett kallförråd. Därför finns en avstängningsventil inomhus. Där finns också en vacuumventil så att man kan stänga inne och öppna ute så att vattnet rinner ut och det inte fryser. Nu är vacummventilen inte tät utan måste bytas. Den som sitter där är förvånansvärt dyr. Kan den ersättas med någon billigare?

Original ej tät:
https://rorfokus.se/produkt/vakuumventil-tappvatten-g15-durgo/

Exempel på billigare, men osäker om funktionen är densamma:
https://rorfokus.se/produkt/vakuumventil-esbe-361-dn15/

Vet någon?

/OlleG

Krilleman
O OlleGra skrev:
Hej
Har ett vattenutkast där röret går genom ett kallförråd. Därför finns en avstängningsventil inomhus. Där finns också en vacuumventil så att man kan stänga inne och öppna ute så att vattnet rinner ut och det inte fryser. Nu är vacummventilen inte tät utan måste bytas. Den som sitter där är förvånansvärt dyr. Kan den ersättas med någon billigare?

Original ej tät:
[länk]

[länk]

Vet någon?

/OlleG
Byt hela vattenutkastaren så du får en godkänd variant utan vaccuumventil invändigt.

Tex:
RSK: 4315524

Självdränerande utomhuskran med nyckel och kopparrör, RSK: 4315524, enkel att montera och fryssäker, längd 30-400 mm.

Kan exempelvis köpas här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-vattenutkastare-400-mm/

Krilleman Krilleman skrev:
Byt hela vattenutkastaren så du får en godkänd variant utan vaccuumventil invändigt.

Tex:
RSK: 4315524

[bild]

Kan exempelvis köpas här:
[länk]
Hej
Jag förstår inte hur det skulle hjälpa. Röret till vattenutkastet går genom ett kallförråd (fryskallt). Inomhus i värmen sitter sedan avstängning och vacuumventil.

Krilleman
O OlleGra skrev:
Hej
Jag förstår inte hur det skulle hjälpa. Röret till vattenutkastet går genom ett kallförråd (fryskallt). Inomhus i värmen sitter sedan avstängning och vacuumventil.
Om röret ut till vattenutkastaren går igenom ett utrymme som är kallt (frysgrader) så spelar det ingen större roll om det finns en vaccuumventil eller inte.

Ingen sifon i värden kan suga vatten när inget vatten finns vidare att suga. (då blir det vaccuum)

Och en vaccuumventil har som största funktion att släppa in luft vid undertryck...

Jomän det blir ju undertryck eftersom kranen ut är lägre än vacuumvwntilen.

Så jag vill hitta ett billigare alternativ till den dyra vacuumventilen.

Krilleman
O OlleGra skrev:
Så jag vill hitta ett billigare alternativ till den dyra vacuumventilen.
OK.

Vilken vaccuumventil har du sneglat på som alternativ?

Jag misstänker Durgo?!

Förkromad vacuumventil av metall med gängad anslutning, potentiellt en Durgo-modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitt första inlägg har jag länkar till både original och billigare alternativ. Frågan är om det har samma funktion.

Krilleman
O OlleGra skrev:
I mitt första inlägg har jag länkar till både original och billigare alternativ. Frågan är om det har samma funktion.
Vad har du för vattenutkastare?

En äldre modell, men den har inte riktigt med saken att göra. Det 3 m långa röret till vattenutkastaren måste tömmas inför vintern. Det gör man genom att stänga innekranen och öppna ute. Då rinner av tyngdkraften vattnet i röret ut OM det kommer luft genom vacuumventilen inne.

Det fungerar ju så det är inte problemet. Det är bara att vakumventilen inte är tät när vattentrycket är på.

Någon som kan säga något om alternativa vacuumventiler?
/OlleG

Hej
Gör det något att dessa "billiga" är genomströmningsventiler. Dvs gänga på båda sidor? Damm kommer att samlas i den övre ändan.
/OlleG

Vad du menar med genomströmning vet jag inte, dom som länkades til har kan monteras på en 15 utvändig eller en 15 invändig gänga, eller 20 utvändig. det är en adapter som sitter på vid köp.
Dom tätar med vattentrycket och det med damm ? .

P
O OlleGra skrev:
Hej

Original ej tät:
[länk]

[länk]

Vet någon?

/OlleG
Fast du hittar original betydligt billigare på andra ställen:
VVS Outlet – Sveriges Hållbara VVS-Lösningar https://share.google/bIT3Gsi69VJULZJiE

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.