Har man som kund någon som helst rätt att kräva skadestånd för att man blir utan fiber på obestämd tid? Vår fiber är troligen avgrävd och rädd att de inte har för bråttom att fixa fibern. Nej, inte jag som grävt. Man är ju rätt beroende av fiber idag, vi läser nyheter på nätet, ser på tv via nätet och barnen är ständigt uppkopplade med sociala nätverk och datorspel.
Måste vi tex betala tjänsteleverantören för internet varje månad trots att vi inte har något internet? Kan man kräva gratis mobilt internet under tiden? Att se 1timme på film drar ca 5GB.
Måste vi tex betala tjänsteleverantören för internet varje månad trots att vi inte har något internet? Kan man kräva gratis mobilt internet under tiden? Att se 1timme på film drar ca 5GB.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Din leverantör har färdiga belopp per dag, både för internet, TV ring dem.Tom Bombardil skrev:
Har man som kund någon som helst rätt att kräva skadestånd för att man blir utan fiber på obestämd tid? Vår fiber är troligen avgrävd och rädd att de inte har för bråttom att fixa fibern. Nej, inte jag som grävt. Man är ju rätt beroende av fiber idag, vi läser nyheter på nätet, ser på tv via nätet och barnen är ständigt uppkopplade med sociala nätverk och datorspel.
Måste vi tex betala tjänsteleverantören för internet varje månad trots att vi inte har något internet? Kan man kräva gratis mobilt internet under tiden? Att se 1timme på film drar ca 5GB.
Normalt friskriver man sig från indirekta kostnader, dvs av typen att du inte kan jobba pga att fibern inte fungerar osv.
Du kan kräva att få månadsavgiften tillbaka och en del operatörer hjälper till med mobilt bredband under tiden fibern inte fungerar.
Du kan kräva att få månadsavgiften tillbaka och en del operatörer hjälper till med mobilt bredband under tiden fibern inte fungerar.
Har du ringet och felanmält fibern/bredbandet till din/dina operatörer?
Det är första steget för att kunna få ersättning.
https://www.bredband.se/vanliga-fragor/ersattning-vid-avbrott
Det är första steget för att kunna få ersättning.
https://www.bredband.se/vanliga-fragor/ersattning-vid-avbrott
Jajamänsan, ringde samma dag. De har också varit här och konstaterat att det är ett kabelbrott. Men de gör inget mer utan lämnar över problemet till fiber ägaren.Demmpa skrev:
...och det är ju rimligt. Om du ringt tjänsteleverantören så kan de inte göra annat än att felanmäla till nätägaren. Däremot är det ju rimligt att tjänsteleverantören puffar på nätägaren så det blir gjort någon gång.Tom Bombardil skrev:
Troligen ligger det en kanalisation med avtappningar till varje fastighet. Sen ärdet ett blåsfiberpar inblåst i kanalisationen från fastighetssidan mot gemensam samlingsplats.Tom Bombardil skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Har Hallon obegränsat? De har väl 200 GB som mest?Tom Bombardil skrev:
Halebop har obegränsat i sju dagar dagar för 149:- (kampanj just nu).