749 läst ·
7 svar
749 läst
7 svar
Ersättare för 430X
Efter ett åsknedslag är min Automower 430X skrot, reparationen skulle kosta över 16000kr och försäkringen ersätter endast 6700kr pga åldersavdrag.
Har en komplex och kuperad trädgård, klipper idag 700kvm med en Gardena och cirka 1500 som 430x har skött.
Gardenan är till åren och kommer väl på sikt behöva bytas den med, klippytorna avgränsas av en hage som jag skulle kunna ordna korridor genom för en klippare.
Tar gärna emot tips på klippare, Luba 2 3000 verkar bra på pappret men frågan är hur lätt det är att få hjälp om några år när garantin är slut?
Slingfri är inget krav men efter åsknedslaget skulle det vara skönt att slippa oroa sig för åskskador den vägen igen.
Har en komplex och kuperad trädgård, klipper idag 700kvm med en Gardena och cirka 1500 som 430x har skött.
Gardenan är till åren och kommer väl på sikt behöva bytas den med, klippytorna avgränsas av en hage som jag skulle kunna ordna korridor genom för en klippare.
Tar gärna emot tips på klippare, Luba 2 3000 verkar bra på pappret men frågan är hur lätt det är att få hjälp om några år när garantin är slut?
Slingfri är inget krav men efter åsknedslaget skulle det vara skönt att slippa oroa sig för åskskador den vägen igen.
Inget svar på din fråga, men 16 000 kr för rep, hur skadad blev klipparen av åsknedslaget?
Huvudkortet ligger på ca 3800 kr, montering på verkstad kanske 1000 kr.
Eftermarknaden är en viktigt faktor, en klippare ska kunna servas och bytas reservdelar på även efter +10 år.
Huvudkortet ligger på ca 3800 kr, montering på verkstad kanske 1000 kr.
Eftermarknaden är en viktigt faktor, en klippare ska kunna servas och bytas reservdelar på även efter +10 år.
den fick en rejäl smäll, enligt reparatör så behövdes detta:
Transformator
Lågspänningskabel
Kablage med laddbleck
Kablage från moderkort till kablaget med laddbleck
Batteri kit
Huvudkretskort
Arbete på robotklipparen + felsökning
Laddstationskretskort
Statuslampa inklusive hållare på laddstation
Ja eftermarknad är väl det som gör att jag tvekar lite på Mammotion, Gardena Sileno Free 1500 känns säkrare fast inte lika bra specifikation på pappret, och då kommer jag även i fortsättningen behöva ha två klippare.
Transformator
Lågspänningskabel
Kablage med laddbleck
Kablage från moderkort till kablaget med laddbleck
Batteri kit
Huvudkretskort
Arbete på robotklipparen + felsökning
Laddstationskretskort
Statuslampa inklusive hållare på laddstation
Ja eftermarknad är väl det som gör att jag tvekar lite på Mammotion, Gardena Sileno Free 1500 känns säkrare fast inte lika bra specifikation på pappret, och då kommer jag även i fortsättningen behöva ha två klippare.
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Blir lite skeptisk över felbeskrivningen. Javisst det är möjjligt att den fått så mycket stryk, men jag tvivlar.
Du känner inte någon md samma laddstation? Som du kan pröva den hos? Eller ser man typ brända kort i maskinen?
Du känner inte någon md samma laddstation? Som du kan pröva den hos? Eller ser man typ brända kort i maskinen?
Har fått en känsla att verkstäderna (av slentrian) drar till med en hel del prylar som ev. kan ha tagit skada vid åska. Inte säkert att så verkligen är fallet.
Kablaget, trafo och slingkort i laddaren är grejor som man själv kan kolla upp.
Batteriet, svårt att se hur det har tagit skada, men OK, har det varit en direktträff så är det kanske möjligt.
Är där något liv i grejorna öht?
Kablaget, trafo och slingkort i laddaren är grejor som man själv kan kolla upp.
Batteriet, svårt att se hur det har tagit skada, men OK, har det varit en direktträff så är det kanske möjligt.
Är där något liv i grejorna öht?
Tro mig, efter en rejäl åsksmäll kan man behöva byta ut det mesta i roboten, det som brukar klara sig är hjulmotorer och klippmotor.H hempularen skrev:
Jag har en liknande situation med min maskin som också drabbats av åsknedslag.
Trodde först att bara var laddstationen men reparationen kostade 11500 kronor totalt.
Eftersom priserna på blocket brukar ligga över den summan så reflekterade jag inte mer över nivån utan tänkte att försäkringsbolaget skulle täcka upp.
Tyvärr visade det sig att fb inte var överens med min idé utan resonerade utifrån att klipparen var 10 år gammal och därmed avskriven med 80%.
Det innebär att begagnade maskiner som säljs på blocket och återförsäljare för 12-15 tusen värderas till 6700 kronor av försäkringen.
Efter avdrag för självrisk fick jag ersättning med 5200:-
Jag överklagade beslutet utifrån att jag köpt maskinen 14 månader tidigare för 16500:- och därför ansåg det rimligt att reparera maskinen.
Kvitto på reparation och köp har skickats till fb .
Svaret jag fick på min överklagan var att dom gjort fel som betalat 20% av en ny maskin utan att korrekt varit att betala 20% av reparationen på 11500:- dvs 2300 kronor minus självrisk.
För att vara snälla fick jag behålla utbetald summa.
Slutsatsen av detta är alltså att det kanske är värt att ta en extra försäkring på roboten eftersom de nyare utan slinga koster upp mot 50 tusen. Med fb:s villkor innebär det att ett åsknedslag kan bli dyrt eller kanske är det så att de utan slinga inte drabbas på samma sätt?
Mitt köp av begagnad robot blev iaf oväntat dyr trots att den inte gått så många timmar.
Trodde först att bara var laddstationen men reparationen kostade 11500 kronor totalt.
Eftersom priserna på blocket brukar ligga över den summan så reflekterade jag inte mer över nivån utan tänkte att försäkringsbolaget skulle täcka upp.
Tyvärr visade det sig att fb inte var överens med min idé utan resonerade utifrån att klipparen var 10 år gammal och därmed avskriven med 80%.
Det innebär att begagnade maskiner som säljs på blocket och återförsäljare för 12-15 tusen värderas till 6700 kronor av försäkringen.
Efter avdrag för självrisk fick jag ersättning med 5200:-
Jag överklagade beslutet utifrån att jag köpt maskinen 14 månader tidigare för 16500:- och därför ansåg det rimligt att reparera maskinen.
Kvitto på reparation och köp har skickats till fb .
Svaret jag fick på min överklagan var att dom gjort fel som betalat 20% av en ny maskin utan att korrekt varit att betala 20% av reparationen på 11500:- dvs 2300 kronor minus självrisk.
För att vara snälla fick jag behålla utbetald summa.
Slutsatsen av detta är alltså att det kanske är värt att ta en extra försäkring på roboten eftersom de nyare utan slinga koster upp mot 50 tusen. Med fb:s villkor innebär det att ett åsknedslag kan bli dyrt eller kanske är det så att de utan slinga inte drabbas på samma sätt?
Mitt köp av begagnad robot blev iaf oväntat dyr trots att den inte gått så många timmar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ersättare för golvvärmereglering LK CQ?
Värme allmänt -
Lämplig ersättare för vår 2009 CTC EcoEl / EcoAir 107?
Värme allmänt -
Saknar karta för arbetsområdet för Automower 430X i Connect
Robotgräsklippare -
Korsomkopplare som ersättare för trappomkopplare
El -
Ersättare för Telias Sagecom-Wi-Fi-router
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G