Funderar på att ersätta mitt staket med en avenbok häck istället.

Min fråga är hur jag löser det / om det går.
Är höjdskillnad mellan min tomt och en väg som går förbi.

Bifogar 2 bilder så får ni se hur det ser ut.

• Rött staket längs en gräsmatta med höjdskillnad mot en väg, sten med inskription vid staketets bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött staket längs en väg med höjdskillnad, träd i bakgrunden och en sten i förgrunden. En katt syns gående bredvid staketet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det går nog bra att göra. Ta bort staketet och gräv ur en plan remsa och sen gräv ur för plantorna så tätt som du ska sätta dem. Har du tillgång till en liten grävare så går det fortare men annars är det spade.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Så jag bör sätta plantorna i samma nivå som vägen. Ha en brant slutning i häcken upp emot gräsmattan eller ha en brant kant mellan häck och gräsmatta?
Om det senare alternativet så lär väll någon kant / mur behövas?

Avenbok blir snabbt bred, de tål att klippas in rejält på sidorna men jag rekommenderar ändå att se till att ha tillräckligt med avstånd till vägen så att häcken inte växer ut i vägen (allt för snabbt).

Dessutom behöver du ha någonstans att stå när du klipper. Klippning två ggr per säsong rekommenderas.

Claes Sörmland
Du kan plantera där ovanför diket där staketet går. Men etableringen och tillväxten kommer att vara långsammare för det är torrt där. Efter några år när rötterna har tagit sig ned till dikets bottennivå så kommer ingen skillnad i tillväxt att märkas. Jag har gjort denna resa.

Men som påpekas kommer klippningen på dikessidan att vara jobbet för du måste ju stå i diket och klippa. Jag gör det...

Men en sak som måste åtgärdas är de där björkarna vid slutet av staketet. De kan inte stå kvar om du vill ha en avensbokshäck där. Deras rötter dominerar helt jorden och ser till att inget nytt kan etablera sig på platsen. Det spelar ingen till hur mycket du vattnar, björken vinner över små avenboksplantor. Så först får du fälla björkarna.

Jag skulle antagligen bara gräva en rad med gropar på insidan av staketet. Ju mer du rör om i jorden ju mer ökar risken att den rör sig. Slänten ser ut som den varit där ett tag.
Sen kommer boken att stabilisera ännu mer när den väl kommit igång.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle antagligen bara gräva en rad med gropar på insidan av staketet.
Det befintliga staketet kan stabilisera de unga plantorna så ta inte bort det.

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Och glöm inte att jobba aktivt med pinnar och binda upp plantorna löpande samt beskära så kommer du efter 5-7 år ha en häck som är riktigt snygg även vintertid!

yonna yonna skrev:
Det befintliga staketet kan stabilisera de unga plantorna så ta inte bort det.
Exakt, låt staketet stå och bind plantorna i det. Om några år kan man ju bara kapa planken om de stör.

• Gilla
Maalox
  • Laddar…
... och lägg ner en bevattningsslang vid planteringen ... skriver 'en som fick byta ut 150 plantor efter en sommars intensiv torka häromåret ...

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
En annan tanke, det kan vara smidigt att sätta nät i häcken vid plantering. Om ni ngn gång i framtiden skaffar hund så slipper ni brottas med att täta häcken mot vägen då :)

Z z_bumbi skrev:
Jag skulle antagligen bara gräva en rad med gropar på insidan av staketet. Ju mer du rör om i jorden ju mer ökar risken att den rör sig. Slänten ser ut som den varit där ett tag.
Sen kommer boken att stabilisera ännu mer när den väl kommit igång.
Avenbok brukar man sätta cirka var 30:e cm så det är dike som gäller vid plantering. Att gräva en grop i taget blir väldigt tidsödande.

Tanken va att låna en grävare för att underlätta det hela lite.

Vet ju att björkar dricker en del, visste inte att avenbok va så känsliga.
Att ta bort björkarna är inte ett alternativ. Finns det någon annan snygg häck som klarar sådan förutsättningar bättre?

Avenbok är inte speciellt känsliga för torka, det är björkar som med sitt stora rotsystem och sin törst ser till att stå först i kön när det gäller vatten. Ingen häckväxt klarar den konkurrensen.

Dessutom är björkens krona ganska både stor och tät och gör att annan växtlighet hamnar i skugga.

Claes Sörmland
K Krulle_100 skrev:
Tanken va att låna en grävare för att underlätta det hela lite.

Vet ju att björkar dricker en del, visste inte att avenbok va så känsliga.
Att ta bort björkarna är inte ett alternativ. Finns det någon annan snygg häck som klarar sådan förutsättningar bättre?
Nej, inget går i princip att etablera under stora björkar. Rötterna tar allt vatten och all näring ytligt så de små plantorna börjar aldrig växa. De hankar sig fram år efter år men växer inget att tala om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.