1 045 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Ersätta gammal gårdspump
Sida 1 av 2
Jag har en gammal gårdspump på tomten som nu verkar ha lagt av. Innerdiametern på hålet är 110 mm, men VVS-firman jag pratat med säger att deras pumpar behöver 145 mm. Brunnen är borrad i mitten av 70-talet.
Jag har försökt googla, men gårdspumpar verkar inte vara lika populära som dom kanske en gång var. Har ingen överdriven lust att borra om hålet heller, då vi har en annan brunn där vi tar vårt vanliga vatten.
Men det känns konstigt att det inte finns några pumpar som klarar den här diametern längre. Vi kan ju knappast vara de enda med en brunn borrad för 50 år sen och som nu behöver byta pump.
Vad finns det för vettiga alternativt om man inte vill ha en elektrisk pump?
Jag har försökt googla, men gårdspumpar verkar inte vara lika populära som dom kanske en gång var. Har ingen överdriven lust att borra om hålet heller, då vi har en annan brunn där vi tar vårt vanliga vatten.
Men det känns konstigt att det inte finns några pumpar som klarar den här diametern längre. Vi kan ju knappast vara de enda med en brunn borrad för 50 år sen och som nu behöver byta pump.
Vad finns det för vettiga alternativt om man inte vill ha en elektrisk pump?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
En gammal gårdspump är ju inget tekniskt underverk, två backventiler och en kolv.
Försök att reparera / renovera pumpen.
Protte
Försök att reparera / renovera pumpen.
Protte
Man lyfter.
Det beror väl lite på hur lång den är. Men de jag har varit med och lyft har lyfts för hand.
Ingen aning om hur djup min brunn är, men jag tänker att 3-5 m är ett rimligt antagande(?)D Daniel 109 skrev:
Plus en meter för själva anordningen som sticker upp ovan mark då.
Svårt att se framför mig hur det går till?
Inte hystar man upp en 40 kgs gjutjärnsmojäng flera meter upp i luften, eller?
Har TS en "vanlig" djupborrad brunn med foderrör (diameter 110) genom övre delarna kan den vara 50-80 m, ja 120. Pumpen väger några kg men slangen kan för all del vara tiotals meter, så det kan gå åt några gubbar att hissa upp åbäket. Är det det vi talar om? F ö är jag säker på att det går att få tag i en tryckande pump smalare än 145, vilket också tipsats om redan.C cpalm skrev:
Har för mig det fans en annan tråd skriven ganska nyligen som mer exakt beskrev momenten att ta upp en sådan pump och vad man skall tänka på och säkra allteftersom segmenten tas upp och plockas isär stycke efter stycke så att man inte tappar det hela och det försvinner ned och i många fall omöjliga att få upp igen och är det för mycket kvar så blir hålet blir också blockerad för alternativa lösningar i framtiden...
Aha, "cpalm" och "xxargs" och TS själv. Jag har missuppfattat hela saken. Allt gott.X xxargs skrev:Har för mig det fans en annan tråd skriven ganska nyligen som mer exakt beskrev momenten att ta upp en sådan pump och vad man skall tänka på och säkra allteftersom segmenten tas upp och plockas isär stycke efter stycke så att man inte tappar det hela och det försvinner ned och i många fall omöjliga att få upp igen och är det för mycket kvar så blir hålet blir också blockerad för alternativa lösningar i framtiden...