Byggahus.se
Har en gammal dimmer trappkopplad enligt bifogad bild (tror jag efter jag kollat). Skulle vilja byta ut den mot en Zigbee-variant så jag endast har on/off kvar på befintlig vanlig strömställare och sedan med smartdimmern, där har jag egentligen inte behov av någon knapp utan tänkte att det bara skulle vara ett täcklock där över dosan sen.

Hittade denna dimmern men är det så att jag behöver hitta en variant utan nolla? Eller att få en nolla indragen?
 
  • Schematisk bild av två trappomkopplare i en elektrisk trappkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en els kontakt, tre poler, märkt med L, N, jordningssymbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsmanual för smart belysningsdämparmodul, MS-105Z, kompatibel med Alexa och Google Assistant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsschema för ljusinstallation med och utan strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk anvisning för elinstallation med tvåvägsbrytare och WiFi-modul; innehåller schema och säkerhetsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
Nuvarande dimmer har ingen nolla, sen kan det finnas nolla i dosan, annars behöver det dras fram.

Varför inte ha en fysiskt strömbrytare? jobbigt när internet strular annars...
 
Kan du inte sätta pucken uppe vid lampan istället?
 
  • Gilla
ThomasN
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Varför inte ha en fysiskt strömbrytare? jobbigt när internet strular annars...
Zigbee har inte så stor nytta av internet...
 
Tommty
useless useless skrev:
Zigbee har inte så stor nytta av internet...
har stor nytta av internet...
 
Tommty Tommty skrev:
har stor nytta av internet...
Ja, via någon gateway i så fall. Men internet används för att styra på distans. Om internet strular så man inte kan släcka lampan på resande fot har man inte så stor nytta av en fysisk knapp på väggen hemma.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Nuvarande dimmer har ingen nolla, sen kan det finnas nolla i dosan, annars behöver det dras fram.

Varför inte ha en fysiskt strömbrytare? jobbigt när internet strular annars...
Kände det var onödigt med dubbla men den idén att sätta dimmerpucken uppe vid lampan istället borde lösa problemet, ska lägga fram det förslaget 👌 Och ja, min hemautomation-lösning fungerar bra utan Internet 😊
 
Tommty
useless useless skrev:
Ja, via någon gateway i så fall. Men internet används för att styra på distans. Om internet strular så man inte kan släcka lampan på resande fot har man inte så stor nytta av en fysisk knapp på väggen hemma.
väldigt många system är beroende även av internet hemma....
 
Efter att ha kollat uppe i dosan/lampkontakten och den övre dosan för strömställaren är jag rätt säker på att nollan åker igenom den övre dosan. Även om alla kablar är svarta, så inga ledtrådar där 😝 Så det borde nog bli plan A.
 
Tommty Tommty skrev:
väldigt många system är beroende även av internet hemma....
Då undviker man de systemen.
 
När det skulle installeras kunde det konstateras att det var ingen nolla som gick förbi utan inkommande fas och utgående tändtråd kom båda från samma rör och gick uppåt (där jag trodde att det var nolla och tändtråd som gick upp).

Det finns helt klart en dold dosa någonstans som jag inte kan se, kanske dold under ett lager innertak.

Hur som helst blev lösningen att dra in nolla till dosan via utanpåliggande montage. Tyvärr var också dosan så otroligt liten så att dimmerpucken får inte ens plats. Gamla hus! 😝
 
Tommty
T ThomasN skrev:
När det skulle installeras kunde det konstateras att det var ingen nolla som gick förbi utan inkommande fas och utgående tändtråd kom båda från samma rör och gick uppåt (där jag trodde att det var nolla och tändtråd som gick upp).

Det finns helt klart en dold dosa någonstans som jag inte kan se, kanske dold under ett lager innertak.

Hur som helst blev lösningen att dra in nolla till dosan via utanpåliggande montage. Tyvärr var också dosan så otroligt liten så att dimmerpucken får inte ens plats. Gamla hus! 😝
Är inte närmsta kopplingsdosa lampdosan då?

drog du enbart nolltråd utanpåliggande eller en kabel?

Om du drog kabel kan du likväll sätta en utanpåliggande dosa framför apparatdosan, då finns hur mycket plats som helst. ~20mm räcker väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.