Byggahus.se
Hej, hittade ingen bättre kategori så testar här.

Familjen har ett landställe en bit utanför Hofors vid en fantastisk sjö. Det finns ett litet problem och det är att det är kraftig errossion. För att förhindra det så har man lagt en massa stockar längst med stranden som man har sett till stannar på plats med hjälp av pålar nerslagna i sanden. En inte allt för bra lösning. På bilderna ser ni lite av problemet. Finns bland annat ett bpthus som är på väg ut i sjön snart. Man vart byggt vågbrytare men jag börjar ana att vi måste göra något extremt för att inte båthuset och annat ska ge sig ut i sjön.

Har någon några tips på vad man kan göra för en rimlig budget för att försök stoppa errossionen?

• IMG_20190413_162654.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20190413_162649.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det måste du väl ta med Länsstyrelsen? Har svårt att se att man som privatperson kan göra ändringar längs sjökanten.

För att göra en lång historia kort så har detta varit några rundor till länsstyrelsen, kommun etc. Sjön har tidigare varit reglerad av en damm som kunde öppnas/stängas efter behov. Det har varit bråk om nivåerna i över 30 år, om inte mer. Till slut så tröttnade länsstyrelsen på bråken och man byggde helt enkelt en avrinning som var självreglerande. För många fastigheter är nivån för hög, för en del är den nog alldeles utmärkt. Går inte att säga någonting kring det utan nu är det som det är. Vi äger marken ca 10 meter ut från strandkanten idag så något borde vi kunna göra för att få stop på det hela med relativt enkla medel.

harry73
Går det att fylla på med några kubik sand, så att ni får ett trevligt sandstrand?
Blir det mer erosion i framtiden är det bara att fylla på med mer sand

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag är ju inte så kunnig men det enda jag kan tänka mig är att skapa växtlighet vid strandkanten kombinerat med stenblock av olika storlek. Men, det krävs ju tillstånd i samråd med Länsstyrelse.

Antar att du läst detta:
http://www.swedgeo.se/globalassets/publikationer/varia/pdf/sgi-v534.pdf
Tittar lite på den där vid olika tillfällen. Mycket tänkvärt.

För att sätta allt i perspektiv kan jag säga att takten som stranden och kullen ovanför har under senaste 50 åren eroderat med ungefär 50 cm per år fram till för ungefär 10-15 år sedan då vi började med stockarna. Nu är takten som själva "kullen" försvinner med under 10 cm per år. Det är c 1,5 meter mellan kanten och båthuset. Så vi har i te så mycket att spela på längre. Problemet med stock lösningen är att varje år efter islossning så får man bygga om hälften vilket känns lite sisådär.

Bästa svaret

Hej!

Rent generellt brukar man lägga stenpirer rakt ut från land för att minska erosion, kan alltså vara en tanke att bättre på dem som redan verkar ligga där idag. Kombinera detta med att fylla på lite sand som föreslagits ovan och se lite vad som händer. Är det djupt direkt utanför? Eller är det långgrunt?

Har man lite större budget ansök då om att få bygga en mur alternativt lägga rejält med sten, bakom/under sten kan man ju lägga exempelvis geonät + Geotextil (markduk) bruksklass N4. kombinerar man dessa två som dessutom fylls fast ordentligt med sten/block borde det stå emot mycket bättre. Men det är ju knappast någon exakt vetenskap, har egentligen ingen erfarenhet gällande just erosion så det jag skriver ovan är högst spekulativt (mark-, anläggning 10+ år). Sedan beror ju lösningen som sagt lite på vad man har för budget.

Samtidigt kan jag själv tycka att det vore synd att påverka den vackra strandlinjen med en allt för "invasiv" mur. Verkar vara en fantastisk plats!

Lycka till!

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
harry73
Vad är anledningen till erosionen? Är det pga vågor? Om ja, från vilken riktning kommer vågorna?

harry73 harry73 skrev:
Vad är anledningen till erosionen? Är det pga vågor? Om ja, från vilken riktning kommer vågorna?
Ja, vågor och historiskt sett alldeles för högt vattenstånd.

Vågorna kommer 9/10 dagar från klockan 1-2 om 12 är rakt ut. Har en tendens att blåsa på rätt bra på denna sjö rent generellt.

Hej!

Hur går tankarna nu kring din strandlinje efter att tipsen du fått i tråden har marinerat en vecka!?

G GrävlingsMjölk skrev:
Hej!

Hur går tankarna nu kring din strandlinje efter att tipsen du fått i tråden har marinerat en vecka!?
Ja du, tagit det med familjens öfverhufvud och han säger bara att det som funkat I alla år funkar nu också. Problemet är väl rent tekniskt att vattenståndet aldrig varit så högt som det är i år. Helt galet vilka nivåer sjön nått till. Spenderade helgen med att titta på det som är gjort och är otroliga mängder sand som försvunnit i år. Är som stora fickor som går in under marken bakom deras lösning med stockar.

Om vattenståndet ska vara så här på våren varje år så kommer det gå bra mycket snabbare för båthuset att hamna i sjön än jag trodde ens i min vildaste fantasi.

Nu är detta ett sådant där klassiskt case då det är tre familjer som äger stället osv så tror ni kan gissa utsikterna för att man får till en lösning alla är överens om. Är "äldremännen" som bestämmer som det heter. Att de sedan har noll koll här inte hit.

Hade det varit upp till mig hade jag släpat dit länsstyrelsen asap och vallar runt dem där och påvisat problemet i stället för att hålla på och bråka omr egleringen av vattnet för det är enf ajt de inte kan vinna, framförallt inte när man byggt ett fall för att man inte ska kunna reglera hur som helst.

Kontentan av det hela är dela aldrig på ett landställe med någon. Tur att vi har vårt egna också för annars tror jag att hjärtattacken hade legat nära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.