Nu är tiden kommen för oss att ta tag i vårt hiskeliga vardagsrum. Hårt sittande sjögrästapeter på ett lager tapet som sitter som berget direkt på betongen. Slitet holländskt parkettgolv. En 2-åring i hushållet. Total avsky för slipdamm. Här är de moment vi tänkt:

1. Gömma undan möbler, på altanen under presenning. Bra idé?
2. Riva så mycket vi kan av befintlig tapet. Ta bort golvlister.
3. Grunda med spärrfärg. Tänkte göra detta en kväll när bara jag är hemma så vår dotter slipper det värsta av "doften". Bara att rolla på?
4. Bredspackla, två gånger minst
5. Slipa, hyra en giraff + grovdammsugare. Slipper vi slipdammet då?
6. Måla taket
7. Måla väggar
8. Slipa golv (tar in hantverkare för detta)
9. Sätt tillbaks nya golvlister (vita). Hyra en spikpistol? Lättbetongväggar.

Vad tror ni? Fixar vi detta? Har ni några kloka råd innnan vi sätter igång?

5 ja, stor skillnad mot att slipa med ledat slippapper.

Biltema har en mellanvägg i plast med dragkedja för att hålla damm borta

FUOL skrev:
3. Grunda med spärrfärg. Tänkte göra detta en kväll när bara jag är hemma så vår dotter slipper det värsta av "doften". Bara att rolla på?
Antar att det är lösningsmedelsburen soppa som du planerar att använda, vilket är helt rätt på sjögräs... lukten / emissionerna brukar dock ligga kvar rätt länge. Jag skulle helst undvika att måla med sådan färg, med barn i huset, om jag inte kunde hålla rummet någorlunda isolerat.

nemlan skrev:
Antar att det är lösningsmedelsburen soppa som du planerar att använda, vilket är helt rätt på sjögräs... lukten / emissionerna brukar dock ligga kvar rätt länge. Jag skulle helst undvika att måla med sådan färg, med barn i huset, om jag inte kunde hålla rummet någorlunda isolerat.
Ja, lacknaftabaserad. Vädra hela dagen efter tänkte jag. Sedan spackla så snart som möjligt efter detta. Borde vi väl överleva?

Är det förresten någon som har bra tips på hur jag enkelt och bra får upp listerna igen? Har provat mässingspik men...nej det blir inte bra. Finns det ingen stark maskin som kan blåsa in rejäla spikar (typ 15cm långa) likt de som sitter nu? Lättbetong är det i väggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.