Byggahus.se
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I det här fallet har väl företaget överskridit både timmar/dagar och kalendertid. D v s ganska oberoende hur man vrider på det är det fel
Har de? Jag kan inte se att TS skrivit det. TS skriver att de har 20% kvar uppskattningsvis.
 
Claes Sörmland
B Byggis1976 skrev:
Har de? Jag kan inte se att TS skrivit det. TS skriver att de har 20% kvar uppskattningsvis.
Ok, jag läste TS som att de hade gått över tiden rejält och hade 20% av arbetet kvar. Men de kanske har 20% av antalet uppskattade dagar kvar.

Jag skulle hålla på att det är överenskomna veckor som gäller om jag var TS. TS har tolkningsföreträde gällande avtalets innehåll.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, jag läste TS som att de hade gått över tiden rejält och hade 20% av arbetet kvar. Men de kanske har 20% av antalet uppskattade dagar kvar.

Jag skulle hålla på att det är överenskomna veckor som gäller om jag var TS. TS har tolkningsföreträde gällande avtalets innehåll.
Absolut! Jag gav en bild av vad problemet skulle kunna vara. Många av dessa firmor är ju dessutom inte 100 på svenska språket. Att utesluta missförstånd kan vara en väg framåt, innan man hotar med tingsrätten 😁
 
  • Gilla
AddeThörnberg
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Byggis1976 skrev:
Absolut! Jag gav en bild av vad problemet skulle kunna vara. Många av dessa firmor är ju dessutom inte 100 på svenska språket. Att utesluta missförstånd kan vara en väg framåt, innan man hotar med tingsrätten 😁
Tänkte mer att man pressar dem att slutföra så att de får sina pengar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänkte mer att man pressar dem att slutföra så att de får sina pengar.
Hot brukar fungera dåligt. Men ibland landar man där ändå…..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur vet du att de vill omförhandla?
 
Claes Sörmland
B Byggis1976 skrev:
Hot brukar fungera dåligt. Men ibland landar man där ändå…..
Ja vad kan man göra? Påminna, vädja, tjata och sen... ja sen är det väl hota. Man ska i alla fall inte betala något förrän tjänsten är levererad i sin helhet. Det är väl i praktiken det enda maktmedel man har om ett företag som likt i TS fall vill idka utpressning genom att avbryta arbetet till de får mer betalt för tjänsten än vad man har kommit överens om. Asfaltsläggarmetoden...
 
  • Gilla
Wynja och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja vad kan man göra? Påminna, vädja, tjata och sen... ja sen är det väl hota. Man ska i alla fall inte betala något förrän tjänsten är levererad i sin helhet. Det är väl i praktiken det enda maktmedel man har om ett företag som likt i TS fall vill idka utpressning genom att avbryta arbetet till de får mer betalt för tjänsten än vad man har kommit överens om. Asfaltsläggarmetoden...
Nej, du har rätt. Det är segt som in i lilla h-vete.
 
Det hela känns ganska märkligt. TS tror att företaget vill omförhandla om mer pengar. Men istället för att säga att man räknat fel, eller vill omförhandla, börjar man bara att maska. Det kostar ju enbart företaget mer tid/pengar. Så förutom att få mer pengar för själva arbetet, måste de också lyckas förhandla så de även får ordentligt betalt för timmarna de maskat. När har de egentligen tänkt tala om att de vill ha mer betalt? Det är ju ett väldigt vågspel från företaget. De har ju ingenting som skulle ge dem rätt till mer pengar. Risken är ju snarast att de även åker dit för avtalsbrott, även om tiden var lite oklar. Så vad tror de att de kan vinna?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det hela känns ganska märkligt. TS tror att företaget vill omförhandla om mer pengar. Men istället för att säga att man räknat fel, eller vill omförhandla, börjar man bara att maska. Det kostar ju enbart företaget mer tid/pengar. Så förutom att få mer pengar för själva arbetet, måste de också lyckas förhandla så de även får ordentligt betalt för timmarna de maskat. När har de egentligen tänkt tala om att de vill ha mer betalt? Det är ju ett väldigt vågspel från företaget. De har ju ingenting som skulle ge dem rätt till mer pengar. Risken är ju snarast att de även åker dit för avtalsbrott, även om tiden var lite oklar. Så vad tror de att de kan vinna?
Ja, det hela är märkligt. Jag vet inte om TS vet att de vill omförhandla. Det skulle kunna handla om att de har andra jobb, kanske med viten så han är nedprioriterad helt enkelt.
 
  • Gilla
Mikaelaber och 5 till
  • Laddar…
Har läst igenom tråden , det framgår ju inte om du faktiskt frågat dom när dom blir klara ?
Gör i så fall det så har du ju ett slutdatum
 
  • Gilla
Automationsingenjören och 1 till
  • Laddar…
De svarar inte direkt på frågan när de blir klara… eller de säger vi skall sätta in mer killar… är svaret… ja de vill ha mer pengar. Idag ringde de och ville ha typ 15% extra. Jag svarade att de behöver göra klart först…
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
De svarar inte direkt på frågan när de blir klara… eller de säger vi skall sätta in mer killar… är svaret… ja de vill ha mer pengar. Idag ringde de och ville ha typ 15% extra. Jag svarade att de behöver göra klart först…
"Mer? Jag vill hellre betala 15% mindre med tanke på den stora försening ni orsakar och om ni inte snarast blir klara kommer jag dra av pengar för de kostnader ni orsakar mig."
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 20 till
  • Laddar…
S
Fattar ingenting. Om ni har fastprisavtal så har de ju ingenting att tjäna på att jobba långsamt. Om de inte har några andra jobb är det bättre att de jobbar på effektivt och bli klara och sen permitterar de anställda än håller på så där.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fattar ingenting. Om ni har fastprisavtal så har de ju ingenting att tjäna på att jobba långsamt. Om de inte har några andra jobb är det bättre att de jobbar på effektivt och bli klara och sen permitterar de anställda än håller på så där.
Jo men det ser väl ut i första inlägget som att de vill omförhandla sitt fastprisavtal. Genom att försena arbetet ställer de till med försening för projektet i sin helhet. Och därmed använder de maskning som ett vapen för att försöka pressa ut mer pengar än fastprisavtalet stipulerar.
 
  • Gilla
Erik JS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.