40 818 läst · 97 svar
41k läst
97 svar
Entreprenör maskar för att få mer betalt
Sida 1 av 7
Hej
Enkel frågeställning. Jag har en rivningsfirma inne som arbetar på fast pris mot ett bra beskrivet uppdrag. De inser nog nu att de pris de gav mig var i underkant och vill omförhandla. För tvinga fram en omförhandling så drar de ut på arbetet så mina nästkommande entreprenörer inte kan starta. Vad borde jag göra… alltså jag känner ju knappast för att ge dem mer pengar… för att utföra arbetet vi avtalat om. Vad skall jag hota med för att få dem att göra klart? Jag tror tyvärr inte vi satt ett datum för slutförande i avtalet däremot så har de givet ett estimat på dagar det skall ta och vi har kommunicerat vilka veckor de skall arbeta. Däremot inget slutdatum.
Vad kommer de inte vilja att jag gör…? Jag tänkte att man kastar ut dom och ber någon annan slutföra arbetet och drar sv det mot fastpriset innan jag betalar. Men egentligen vill jag ju att de bara gör klart det vi avtalat om.
Vad gör jag… vilka möjligheter finns det? Kan man dra dem inför domstol på ngt sätt eller kan jag hota med att sätta upp dem på någon svart lista etc.. vad kommer de inte vilja att jag gör som är en lagom åtgärd som gör att de fattar att jag menar allvar…
Enkel frågeställning. Jag har en rivningsfirma inne som arbetar på fast pris mot ett bra beskrivet uppdrag. De inser nog nu att de pris de gav mig var i underkant och vill omförhandla. För tvinga fram en omförhandling så drar de ut på arbetet så mina nästkommande entreprenörer inte kan starta. Vad borde jag göra… alltså jag känner ju knappast för att ge dem mer pengar… för att utföra arbetet vi avtalat om. Vad skall jag hota med för att få dem att göra klart? Jag tror tyvärr inte vi satt ett datum för slutförande i avtalet däremot så har de givet ett estimat på dagar det skall ta och vi har kommunicerat vilka veckor de skall arbeta. Däremot inget slutdatum.
Vad kommer de inte vilja att jag gör…? Jag tänkte att man kastar ut dom och ber någon annan slutföra arbetet och drar sv det mot fastpriset innan jag betalar. Men egentligen vill jag ju att de bara gör klart det vi avtalat om.
Vad gör jag… vilka möjligheter finns det? Kan man dra dem inför domstol på ngt sätt eller kan jag hota med att sätta upp dem på någon svart lista etc.. vad kommer de inte vilja att jag gör som är en lagom åtgärd som gör att de fattar att jag menar allvar…
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 23 220 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 23 220 inlägg
I konsumentjänstlagens mening är tjänsten felaktig om den inte utförs.
Du får hålla inne med betalningen (19 § konsumenttjänstlagen), kräva att felet avhjälps (20 § första stycket konsumenttjänstlagen) eller göra avdrag på priset eller häva avtalet (21 § konsumenttjänstlagen). Dessutom får du kräva skadestånd enligt 31 § konsumenttjänstlagen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/
Du får hålla inne med betalningen (19 § konsumenttjänstlagen), kräva att felet avhjälps (20 § första stycket konsumenttjänstlagen) eller göra avdrag på priset eller häva avtalet (21 § konsumenttjänstlagen). Dessutom får du kräva skadestånd enligt 31 § konsumenttjänstlagen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/
Om nu det finns ett kontrakt och rivningen inte är klar och tiden inte är för i, är det snarare rivningsbolaget som kan stämma trådis för kontraktsbrott, ifall han tar in en annan firma som ska göra klart det i förtid.
Det som står är att arbetet skall ta x dagar för x personer. Vi har också en hyffsad ök via mail att de x dagarna skall förläggas under vecka xyz. Det står dock inte att det skall vara klart vecka z…S Sernando skrev:
Ja, vi har sagt att det skall ta 10 dagar 2 pers. På mail har vi sagt… Börja vecka 1 , paus vecka 2, fortsätta o underförstått slutföra vecka 3. Nu är vi i slutet på vecka 5 med ca 20% kvarByggis1976 skrev:
Känns som att det är viktigt att få dem att förstå att hur långsamma de än är så finns inga mer pengar att hämta. Om du är extremt tydlig med det och att du inte betalar något förrän allt är klart, borde det får dem att inte maska för att de tror att de kan vinna något på det. Då ligger det även i deras intresse att inte lägga mer tid på rivningen än nödvändigt.
Så länge de tror att det finns en öppning till att förhandla sig till mer betalt, riskerar det att dra ut på tiden onödigt länge. Stäng den öppningen väldigt tydligt. Mycket mer är svårt att göra om inget om slutdatum är avtalat.
Så länge de tror att det finns en öppning till att förhandla sig till mer betalt, riskerar det att dra ut på tiden onödigt länge. Stäng den öppningen väldigt tydligt. Mycket mer är svårt att göra om inget om slutdatum är avtalat.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 23 220 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 23 220 inlägg
Det är väl underförstått att arbetet ska vara klart efter de veckor som ni har kommit överens om. Tolka det som att du har ett avtal om att arbetet ska vara slutfört efter vecka XYZ.A Andreas Kneg skrev:
Det är ju svårt att säja utan att ha exakt text, men som det låter är uppdraget slut efter vecka Z.A Andreas Kneg skrev:
Har det arbetats x dagar av x personer hittills?
Jag håller principiellt med, men jag vet av erfarenhet att vissa entreprenörer skiljer mellan timmar/dagar och kalendertid.Claes Sörmland skrev:
Men i detta fallet varnar det finnas ett slutdatum. E-post är skriftlig information
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 23 220 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 23 220 inlägg
I det här fallet har väl företaget överskridit både timmar/dagar och kalendertid. D v s ganska oberoende hur man vrider på det är det fel på tjänsten.Byggis1976 skrev: