Hej!
Har läst en hel del trådar här och förbluffas över hur många kunniga människor som rör sig i forumet. Hoppas nu att jag ska bli lite klokare då jag har ett enrörsvärmesystem i huset som fungerar sämre och sämre för varje år.
Bor i ett hus byggt -85 på totalt 270 kvm. Huset är ett suterränghus med tegelfasad och betongbjälklag som värms upp av en Nibe 1235 fighter (redan förstått att pumpen är lite klen men den fanns installerad när vi flyttade in). Vi har sex slingor med totalt 19 radiatorer. Vi har bytt ut några radiatorer mot vattenuren golvvärme (tre slingor på totalt 25 kvm som matas med egen cirkulationspump) vilka tack och lov fungerar utmärkt! Har även installerat frikyla.

Nu till mitt problem, vi flyttade in 2016 och har renoverat hela huset under åren och parallellt med att renoveringen gått framåt så elementen kallnat. De firmor jag pratat med har alla olika förslag till lösning. De utgående radiatorslingorna är alla varma bakom pumpen men når inte ut till radiatorerna.

vad tycker ni här på forumet att jag ska göra? Ska jag ”blåsa ur” hela radiatorsystemet” (kan renoveringen skakat loss sediment och rost? Kan jag sätta en hjälppump på radiatorslingorna? Ska det då vara på utgående eller returen (cirkulationspumpen fungerar och går på hastighet 3), ska jag byta till en kraftigare cirkulationspump?

Pumpen är inställd på kurva nio med en kurvförskjutning på +4 för att försöka forcera husuppvärmning (bor i Stockholm).

Hoppas fortfarande på en varm jul

Hälsningar
Ludvig

Det kan inte vara så att de slingor som du har pump på "stjäl" varmvattnet för det övriga systemet? Kan du prova att stänga av dessa pumpar och se om det övriga blir bättre?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J johanfa skrev:
Det kan inte vara så att de slingor som du har pump på "stjäl" varmvattnet för det övriga systemet? Kan du prova att stänga av dessa pumpar och se om det övriga blir bättre?
Hej Johan, tack för ditt svar!
Jag tror säkert att värmegolvens pump ”stjäl” lite vatten men Niben har kvar sin ”egna” pump och golven gick igång för tre veckor sedan så de är snarare än välsignelse än orsak:).

/Ludvig

Har ni alltså flera enrörsslingor som drivs av samma pump? Är returen från elementslingorna till värmepumpen kall? Är det varmt ut och kallt tillbaka så känns det som pumpen ej fungerar, att flera slingor skulle bli täta samtidigt känns konstigt. Är returen varm så känns det som att ni kortslutit elementslingan så de tar en enklare väg än elementen.

L Ludlin skrev:
Hej Johan, tack för ditt svar!
Jag tror säkert att värmegolvens pump ”stjäl” lite vatten men Niben har kvar sin ”egna” pump och golven gick igång för tre veckor sedan så de är snarare än välsignelse än orsak:).

/Ludvig
Om du har otur kan mycket vatten gå denna vägen... Så prova att stänga av dessa och se om det hjälper!

Men även mäta på så många ställen som möjligt och se vilken väg värmen går!

Hur har ni kopplat in Golvvärmen och på hur många slingor sitter de.. För du kan ju inte ha en Golvvärmeshunt i serie med 1-rörssystem då kommer ingen värme till nästa del i systemet!

L lodin92 skrev:
Har ni alltså flera enrörsslingor som drivs av samma pump? Är returen från elementslingorna till värmepumpen kall? Är det varmt ut och kallt tillbaka så känns det som pumpen ej fungerar, att flera slingor skulle bli täta samtidigt känns konstigt. Är returen varm så känns det som att ni kortslutit elementslingan så de tar en enklare väg än elementen.
Hej!
Så vitt jag kan förstå så drivs alla slingorna av den interna cirkulationspumpen, pumpen fungerar men kan säkert vara för klen. Förövrigt så är samtliga returer kalla men ut är varmt, dock når inte värmen ut till radiatorerna.

/Ludvig

Maxizor Maxizor skrev:
Om du har otur kan mycket vatten gå denna vägen... Så prova att stänga av dessa och se om det hjälper!

Men även mäta på så många ställen som möjligt och se vilken väg värmen går!

Hur har ni kopplat in Golvvärmen och på hur många slingor sitter de.. För du kan ju inte ha en Golvvärmeshunt i serie med 1-rörssystem då kommer ingen värme till nästa del i systemet!
såvitt jag förstått så har shunt och cirkulationspump installerats på en hittills pluggad ut och ingång, vet dock inte om det är parallellt eller i serie. Dock så fungerade enrörssystemet dåligt även innan golven kopplades in.

L Ludlin skrev:
såvitt jag förstått så har shunt och cirkulationspump installerats på en hittills pluggad ut och ingång, vet dock inte om det är parallellt eller i serie. Dock så fungerade enrörssystemet dåligt även innan golven kopplades in.
Låter som balansproblem eller för klen pump... Vore intressant om man kunde sätta avstängning på respektive slinga och se om man kan få fart på det.. Om du stänger några termostater helt i några slingor, fungerar de andra bättre då?

Maxizor Maxizor skrev:
Låter som balansproblem eller för klen pump... Vore intressant om man kunde sätta avstängning på respektive slinga och se om man kan få fart på det.. Om du stänger några termostater helt i några slingor, fungerar de andra bättre då?
Redan provat, stängde av samtliga slingor till övervåningen på balofixer bakom pumpen men det gjorde ingen skillnad.

L Ludlin skrev:
Redan provat, stängde av samtliga slingor till övervåningen men det gjorde ingen skillnad.
Märkligt... Låter som stopp någonstans! Jag skulle riva isär och testa med vattenslangen kolla så det inte är stopp någonstans! Slinga för slinga då om det går att få isär.

Om man kan endast ha igång 1 slinga och se om det då orkar igenom. Kan du stänga/öppna varje för sig?

Maxizor Maxizor skrev:
Märkligt... Låter som stopp någonstans! Jag skulle riva isär och testa med vattenslangen kolla så det inte är stopp någonstans! Slinga för slinga då om det går att få isär.

Om man kan endast ha igång 1 slinga och se om det då orkar igenom. Kan du stänga/öppna varje för sig?
Jag kan stänga samtliga slingor individuellt både på utgång och retur, fått förslag från en rörfirma att skölja igenom slinga för slinga som ett alternativ och det kanske är dags efter nästan 40 år:)

L Ludlin skrev:
Jag kan stänga samtliga slingor individuellt både på utgång och retur, fått förslag från en rörfirma att skölja igenom slinga för slinga som ett alternativ och det kanske är dags efter nästan 40 år:)
Låter som en bra ide! Samt ta ur ev termostatventiler och annat som kan påverka flödet! Mvh Erik

• Gilla
Ludlin
  • Laddar…
Jag ser ingen ide att skölja varje slinga, otroligt om alla fått stopp. Antingen har du stopp innan/efter sammankopplingen av slingorna eller fel på pumpen. Men ser det som ytterst tveksamt att det ska ha kommit skit.. Eller något så enkelt som avstängd termostat eller stängd strypning eller något ett element på varje slinga. Men du är säker på att golvvärmen ej påverkar?

Rummet som nu fått golvvärme, vad hände med elementen där?

• Gilla
jnse
  • Laddar…
O
Har du rengjort alla eventuella filter på värmesystemet?
Börja med det innan du gör nått annat.
Har du en enrörslinga med svetsade brickor typ älvsbyhus, så är det nog dags att dra om rören då brickorna rostar bort med dåligt flöde som resultat.
Sen är det noga att balansera slingorna om förändringar i systemet görs. 1rör är bökigt att balansera men det går bra om man är tålmodig och har fungerande ventiler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.