Byggahus.se
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå det kan gå väldigt fel. Varför? Jag lämnar det åt dig att lista ut.
Bara för att du säger att det kan gå fel, i något på ett sätt som kan tolkas att DU HAR RÄTT så gör det inte det fel , , du har en förmåga att påpeka både det ena och andra som någon gura på EL, samt skicka en massa skrämskott tillsammans med andra frågeställare, ( klart att en som inte vet ska inte göra något ) . ÄR DET TVÅ LEDNINGAR TILL EN BRYTARE SÅ KAN DET INTE BLI FEL. har du en annan uppfattning om det så förklara dig i klartext, annars är du ute på djupt vatten. Du är inte elektriker utan en byråkrat/pennfäktare som kanske spikat någon meter ledning någon gång, det har du själv sagt. Det med att rita en gubbe är inget svårt , men att få den gå i det fria är nog omöjligt. Så var inte så påpekande tillsammans med andra om att ni vet bäst- Tänker mest på den dubbelmoral som framkommer på forumet , speciellt i EL-delen
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag avslöjade svaret i #39, sista stycket. Långsökt kanske, men en enda olycka pga råd ifrån detta forum kommer att ge otrevliga rubriker.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Var det en sådan här som skulle likna 200 år?
Och hur skall vredet stå när det är på undersidan?:thinking:
[bild]
Har du fler bilder så lägg in i tråden Elkultur där hör det bra hemma och verkligen ovanligt med såna delar någorlunda ordnat och intakt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag avslöjade svaret i #39, sista stycket. Långsökt kanske, men en enda olycka pga råd ifrån detta forum kommer att ge otrevliga rubriker.
Ledsen BO men du silar mygg och släpper igenom kameler, nu har det inte varit uppe något om H-tork så den delen ska du inte jämföra med, det handlar om en strömbrytare för belysning och vad är det då för fel att snurra en brytare 180 grader om vippan tänder nedåt, samt vad består farligheten av,. Sen det med att ge råd med en olycka som följd som du säger, då finns det bara ett sätt för dig och andra med att sluta upp att gå räd på forumet.i EL-frågor, det finns säkert andra som kan ge allt i klartext och bara säga att det är en dålig ide att göra detta själv. Att byta en brytare eller uttag får alla göra som har nödig kännedom eller får veta hur man gör. Kom inte med att jordade vägguttag måste en elektriker byta, är du eller kanske andra här som skriver i EL-delen inte elektriker , hur gör ni om det ska bytas ett vägguttag med jord i då, Svara gärna med konkreta reala svar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vilka kameler släpper jag igenom? Du får nog återvända till trådstarten, och speciellt inlägg #9 som förvånat undrar varför man inte kan "testa". Jag framförde där min syn att man aldrig testar nånting utan kopplar rätt från början, detta rent allmänt. Mer förklaring av min syn finns i efterföljande svar till denna skribent. Läs dem. Visst, det är svårt att argumentera för några farligheter med att vända på en strömbrytare, men det är ju urfånigt att både hamna i den situationen och att skriva ett undantag från mantrat att aldrig testa nånting för just detta fall.

Det är riktigt att lekmän med erforderliga kunskaper får byta en befintlig strömbrytare eller uttag mot ett motsvarande. Det har jag inte sagt något om. Vad TS har för syfte i denna tråd vet vi inte, om det handlar om byte eller nyinstallation eller något däremellan som inte kan klassas som byte.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilka kameler släpper jag igenom
Behöver inte gå längre i den här tråden med kameler, ser det mera i historien på forumet med inlägg i EL-delen, det med att då framföra""" att det ska vara rätt från början vid byte av en brytare "" det finns nog ingen ELEKTRIKER "" som inte har fått en brytare fel väg och snurrat på den, för rätt tändning. Men du kanske vet helt hur en sådan ska monteras rätt direkt och det är ju bra, då behöver du inte vända den.och ev, en fara med det. Du går lite som katten kring het gröt och försöker förringa det du skriver, varför inte säga i klartext om saker som kommer upp i forumet , det behövs inte vara ( nästan ) en hel sida för någon fråga, Sen svarade du inte på hur gör du med ett jordat VK när det ska bytas, efter som du inte är auktoriserad elektriker.
 
Det börjar bli svårt att förstå vad du vill ha svar på.
- Jag tror på dig att det finns elektriker som kopplat fel.
- Jag tror på dig att det finns elektriker som snurrat på strömbrytaren för att åtgärda felet.
- I de fall jag är osäker på hur en strömbrytare fungerar så sumrar jag den - det kostar betydligt mindre än att behöva korrigera i efterhand.
- Jag kommer troligen aldrig att backa på min uppfattning att man ska koppla rätt från början, vad det än gäller, utan undantag. Misstag kan man ju göra i alla fall, men man ska aldrig koppla på chans med tanken att kontrollera och åtgärda det senare.
- Det är svårt att säga ifall man silar kameler eller mygg här. Jag skulle säga att det bästa är att inte göra några fel som behöver silas bort.
- Ett jordat uttag byter jag mot ett jordat samtidigt som jag kontrollerar att det ska vara skyddsjordade uttag i detta rum, och att skyddsjorden är intakt innan idrifttagning och att villkoren för automatisk frånkoppling är på plats efter idrifttagning. Jag vet inte vad för slags svar du är ute efter.
- Behöriga elektriker finns inte, men obehörig elektriker det är jag.
 
Mikael_L
J jonaserik skrev:
att det ska vara rätt från början vid byte av en brytare "" det finns nog ingen ELEKTRIKER "" som inte har fått en brytare fel väg och snurrat på den, för rätt tändning.
Men den jämförelsen haltar väldigt.
Dvs jämföra någon random valfri elektriker med någon random user på detta fora som ställer frågor som gör att man direkt anar en låg kunskapsnivå.

Som jag skrev tidigare, de som nått en viss kunskapsnivå vet själva när det är helt ofarligt att prova sig fram, och vad och hur man provar. Dessa behöver inga brasklappar, inga pekpinnar eller så. De avgör, på goda grunder, själva.

Och snackar vi ELEKTRIKER (som du nu skrev med versaler) så bör de väl ha en utbildning i botten, mycket snabbt erhållit en hel del erfarenhet, och ha någon behörig och/eller en företagsledning dessutom, som ska se till att de inte tar sig vatten över huvudet. Att en sådan kan i viss mån prova sig fram, och vet själv när det passar, tar jag för givet.

Men nu är ju dock detta en konsumentforum.
Och ibland brukar jag tänka på min morsa.
Jag tänker att ifall jag förklarar något på så sätt att t.o.m hon skulle förstå, så kan jag inte tro att det finns någon annan som inte förstår.
Och nu pratar jag om nivån att man bör berätta åt vilket håll skruvarna ska dras åt, och påpeka att de måste dras åt och det räcker inte med en, utan lika många skruvar som ledare.

Och tänker man lite dessa banor, samt väger in att forumet på något vis också får ett litet ansvar, i alla fall etiskt kan jag tycka, så kan jag se det vettiga att ha ganska stränga åsikter. Och som sagt, man vet aldrig vem som läser tråden i framtiden, och hur denne uppfattar allt.
 
  • Gilla
caanol
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Behöriga elektriker finns inte, men obehörig elektriker det är jag
Frågade inte om behörig utan auktoriserd , AJaBaja ,sen får du inte byta ett jordat VK, det ska väl du veta som skriver om det i många fall, men gör det ändå. Tror inte vi kommer längre med detta i tråden, men tänk till lite vad du skriver och kanske andra med om EL , det är ingen månresa med el , bara man vet vad man gör som yrkesman, men dubba inte andra att utföra något genom att förklara i minsta detalj hur ett utförande ska vara. Nu är det nog en och annan som har åsikter och rynkar på näsan om detta, speciellt en som kommer in och frågar och får ett svar att """ kanske inte lämpligt "" . Men det går att förklara dom fallgropar som kan komma till stånd vid ett felaktigt utförande och inget fel i det.
 
Mikael_L
J jonaserik skrev:
sen får du inte byta ett jordat VK, det ska väl du veta som skriver om det i många fall, men gör det ändå.
Varför skulle Bo inte få det?

Jag är 100% övertygad om att han får det.

Min morsa kanske inte får det, jag tycker det lite faller på att hon inte har tillräcklig kunskap, men de flesta av mina vänner skulle jag vilja säga får byta det.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle Bo inte få det?
För att han inte är auktoriserad genom att förestå ett företag eller vara anställd i ett företag, oavsett teoretiska kunskaper om EL så får ingen utan "" auktorisering """utföra arbete som har med EL att göra. Det vet väl du mycket väl om , som skrivit så mycket om detta, finner det lite komiskt att komma till någon form av försvar när det bara är fakta som jag skrivit, eller har du någon annan åsikt om det
 
Mikael_L
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att han inte är auktoriserad genom att förestå ett företag eller vara anställd i ett företag, oavsett teoretiska kunskaper om EL så får ingen utan "" auktorisering """utföra arbete som har med EL att göra. Det vet väl du mycket väl om , som skrivit så mycket om detta, finner det lite komiskt att komma till någon form av försvar när det bara är fakta som jag skrivit, eller har du någon annan åsikt om det
Nu är du ute och cyklar! Enligt ELSV får alla med tillräcklig kunskap utföra visst elarbete själv (inklusive byta jordade uttag), men de kanske har fel? Posta i så fall en länk där man kan hitta information om att ELSV har fel angående detta

-----
Exempel på vad du får göra själv
  • Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
  • Byta glödlampor
  • Byta lamphållare
  • Montera skarvsladdar
  • Montera sladdströmbrytare och stickproppar
  • Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
  • Byta befintlig strömbrytare med högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
  • Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa
För att få utföra dessa arbeten måste du ha kunskap om hur du gör. Arbetet ska även kunna kontrolleras på ett korrekt sätt. Är du minsta osäker, överlåt arbetet till ett elföretag.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv/
----
Ojordade vägguttag för högst 16 A får du byta själv
Du får byta ojordade vägguttag på egen hand, men bara sådana för högst 16 A.

Byte från ojordade till jordade uttag kräver behörighet
Du måste anlita en elinstallatör för att dra fram skyddsjordsledare och byta ut alla vägguttag i rummet. Det är inte tillåtet att byta ut endast ett uttag i ett rum och låta resten vara ojordade.

Jordade vägguttag för högst 16 A får du byta själv
Det är tillåtet att byta jordade vägguttag på egen hand, men bara sådana som är avsedda för högst 16 A. Säkrast är att anlita en elinstallatör, eftersom felaktiga kopplingar kan innebära livsfara.
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/elsakerhetspocket.pdf
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Ser på på ny budgivare :D . Ja ni grabbar (som jag tror ni är ) det finns mycket att tolka och verifiera till i olika situationer för att få till det bra, och det verkar en av er vara fullt medvetna om och ska framhålla, det är bra, varför talar ni inte om det för en frågeställare alltid då. Nej ni ska förklara och förklara i ett otal inlägg hur det ska göras, oavsett dennes kompitens. jag ser det mera i ett större perspektiv än ni gör för stunden, jag behöver nog inte gå djupare in på vad det gäller att tala om "" att så här ska du göra "" ( inga versaler den här gången ) . Finner det märkligt att säga , så får du inte göra , men gör så här så går det bra. Vad är detta i ett forum som har en del medlemmar som ska framstå som någon guru i ämnet EL , Inge kan förbigå den dubbelmoral som finns i , framförallt EL-delen. Jag klarar mig utmärkt att hantera allt mellan 400pars telekablar och 5X250 Cu
och allt däri mellanliggande kopplingar, men som sagt i den här delen av tråd kommer vi nog inte längre, hoppas att TS har kopplat och ev , snurrat sin brytare 180 grader
 
J jonaserik skrev:
Frågade inte om behörig utan auktoriserd , AJaBaja ,sen får du inte byta ett jordat VK, det ska väl du veta som skriver om det i många fall, men gör det ändå. Tror inte vi kommer längre med detta i tråden, men tänk till lite vad du skriver och kanske andra med om EL , det är ingen månresa med el , bara man vet vad man gör som yrkesman, men dubba inte andra att utföra något genom att förklara i minsta detalj hur ett utförande ska vara. Nu är det nog en och annan som har åsikter och rynkar på näsan om detta, speciellt en som kommer in och frågar och får ett svar att """ kanske inte lämpligt "" . Men det går att förklara dom fallgropar som kan komma till stånd vid ett felaktigt utförande och inget fel i det.
Det finns inga auktoriserade elektriker heller, men däremot auktoriserade elinstallatörer, men en sådan är jag inte.
Jag får dock fortfarande byta ett eluttag och ge personliga råd på forum.
Jag har svårt att tyda vad mer du vill säga, så jag fortsätter nog precis som förut.

PS. Vad heter kabeln som har 5x250 mm²
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.