Byggahus.se
Mikael_L
F Finndjävel skrev:
Vad spelar det för roll om lampan är tänd när brytaren är uppe eller nere? Är det inte lättare att se på lampan om den lyser eller är släckt? Hört talas om trappkopplingar?
Du är inte ingenjör? :rofl:


Du vet pessimisten säger att glaset är halvtomt och optimisten att glaset är halvfullt ...
Men vad säger ingenjören?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A
Nu kommer jag väldigt sent till festen, men jag skulle koppla in en exakt likadan brytare. Såhär gjorde jag:

1. Plockade isär brytaren, det var inte svårt alls.
2. Noterade vad som hände när vippan var i respektive läge (vilken krets som slöts).
3. Markerade detta med en penna på brytaren.
4. Monterade ihop eländet och installerade.

Så KAN man göra. Mest för att jag avskyr att göra om saker.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
I början av min elektrikerkarriär (hade varit svagströmmare innan) så fattade jag inte hur jag skulle öppna en ELKO utanpåliggande strömbrytare.
Så jag pillrade isär den från baksidan, det var inte så svårt.
Men helt kört att få ihop den igen sen, så det blev en ny sen. :oops: :)
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vad säger ingenjören?
Glaset är för stort.
 
  • Haha
hjulia
  • Laddar…
Mikael_L
Exakt. :cool:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du är inte ingenjör? :rofl:
Definitivt inte. Jag får saker gjorda;)
 
  • Haha
hjulia och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är lite konstigt, så fort jag kikar på relän och liknande, läser kretsscheman osv, då är mitt huvud hela tiden med på att schemat visar opåverkat tillstånd.

Men så när det kommer till vanliga väggströmbrytare så har det varit som bortblåst.
Vet inte varför, kanske för att det inte är så uppenbart vad opåverkat tillstånd är, och inte heller vilken väg som är upp resp ner på strömbrytaren.
Även jag lärde mig något nytt av den här tråden. Och jag visste definitivt hur man ritar ett kretsschema!

Ibland så kopplar inte hjärnan bara! Fast den borde. ;)
 
F Finndjävel skrev:
Definitivt inte. Jag får saker gjorda;)
När jag började mitt första jobb som civ.ing. så berättade gubbarna i labbet följande roliga historia för mig:

Den unge ingenjören hade just börjat och verkmästaren visade runt i laboratoriet:

- Jag tänkte du kunde ta den bänken där borta. Om du städar av den först så kommer jag och visar var resten av grejjorna finns sen.

- Städa!! Jag är civilingenjör!!

- Ja visst f-n ja. OK, kom med här då så skall jag visa hur man gör...


Men jag tror och hoppas att jag hade visat mig lite mer kunnig och användbar redan när jag fick den historian berättad för mig. :)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men nu handlar det om strömbrytare, inte uttag, fast egentligen spelar det ingen roll.

Det är ditt inlägg i #9 som jag kommenterat. Det handlar om mer än att vända en strömbrytare. Jag vill inte att folk som läser denna tråd ska få uppfattningen att det finns situationer där man kan "koppla på chans och fixa det efteråt". Jag vill istället föra ut ett mantra om att alltid alltid alltid kolla upp det man tänker göra och koppla rätt från början. Om folk ser att alla står bakom ett sådant mantra så kommer man ihåg det och följer det, och det handlar om mer än att koppla in själva strömbrytaren.

Och just att vända en strömbrytare rätt från början är en så enkel sak att det vore fånigt att försöka skriva ett undantag för just detta. Risken finns att sådana undantag växer i folkmun och plötslig är det ok att chansa rent allmänt vid inkoppling av en strömbrytare. Vi kanske får frågor här som lyder "min handdukstork blev strömförande när jag kopplade in min strömbrytare till två gamla trådar, och det hjälper inte att vända den upp och ned". I just detta fall ställer TS en enkel fråga om en strömbrytare i allmänhet, men vi vet absolut ingenting om övriga förutsättningar där denna strömbrytare faktiskt ska installeras. Där kan man inte "testa" sig fram.
Ok, så ditt enda problem är att jag använde ordet testa och att det skulle kunna smitta av sig på något sätt så att folk helt plötsligt tror att det är ok att testa vad som helst? Ooookeeeeej ... :rolleyes:

Då förstår jag precis vad du har problem med och jag håller inte med. Det är ingen idé att vi tar detta ett varv till.
 
5
Testar gör man på en "bänk" med "instrument.
När det är skarpt så har man testat av det innan, oavsett vad det är.
Och bänk kan vara i apparatdosan, en arbetsbänk, labb etc.
Instrumentet väljer man efter vad arbetet kräver inom tillförlitlighet och säkerhet.
 
J jontaa skrev:
Jag har en enpolig strömbrytare med ett kopplingsschema på baksidan som är väldig enkelt (bifogad bild).
Men vad jag inte tycker är självklart är när kretsen sluts till de två olika slutplintarna.
Om strömbrytaren är intryckt i överkant, leder den ström till den vänstra eller högra plinten?
På framsidan sitter det en pil som visar vilket håll som ska vara uppåt
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
MultiMan
Hur gör jag här i mitt kök? Vänster eller högervarv?

Närbild av en svart strömbrytare på en vit vägg med fråga om rätt roteringsriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
50procent och 2 till
  • Laddar…
5
Höger 2 ggr vänster 3 ggr invänta svar och nynna på valfri låt av e-type
 
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hur gör jag här i mitt kök? Vänster eller högervarv?

[bild]
Det enda du behöver tänka på där helt likt de andra gamla "reglerna" som var uppe för olika brytare är att montera så polerna sluter då du på valfitt sätt fått vredet vertikalt. Och öppnar du den är det inte omöjligt en av skruvarna är identifierad genom att vara "kopparfärgad" dvs det som senare märkts P och ännu senare L även om den är koppling 1 och inte 5, 6 där det vore mer till nytta.
 
  • Gilla
  • Wow
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
en av skruvarna är identifierad genom att vara "kopparfärgad" dvs det som senare märkts P och ännu senare L
Ahhh, där satt den. Nu trillade polletten ner.
Jag kopplade in nå tyska designströmbrytare för ett par veckor sedan, sån där crappig skit i porslin som ska se ut som 200 år gamla elinstallationer :)

Och där var en anslutningsskruv kopparfärgad och den andra (de andra i en kron) var nickelfärgade.
Så det var alltså en gammal standard. :)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.