Om det kommer 5 ledar-kabel in. Alltså både jord o nolla redan separerade. Hur fungerar jordfelsbrytare då?

De installationer jag har sett så finns bara 3 faser och PEN. Då läggs PEN in på jordskenan och därifrån till jfb och sedan tar de ut nollan från andra sidan jfb till nollskenan och de har ”skapat” ett 5 ledar system.

Men hur läggs nolla och Jord in när inkommande är redan är 5 ledare?

Läggs jordledaren in på jordskenan och man går in direkt i jordfelsbrytaren med nollledaren och tar ut nollan på andra sidan jfb och sedan upp till nollskenan?

Obs , utför ingen installation utan har bara lite förkärlek att lära mig el.

Redigerat:
I ett 5 ledarsystem dras jorden direkt till jordskenan, och nollan direkt till jordfelsbrytaren för att sedan gå upp till nollskenan. Detta är normalfallet i min erfarenhet, men det finns såklart andra sätt beroende på hur din central ska vara uppbyggd ex om du har fler än en jordfelsbrytare eller har grupper som inte ska omfattas av jordfelsbrytare.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
På en del centraler finns det en speciell "plint" för inkommande nolla, OM det finns det så går man först dit och sedan till JFB. Praktiskt om man ska ha flera JFB i samma central och då drar en ledare från ink nolla till varje JFB i stället för att "sy" nollan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.