Hej!
Nuvarande öppna spisen med glasluckor ska få en insats för dels bättre värmespridning men även för att "enklare" kunna elda i den. Nu brinner ett vedträ upp på 2 sekunder efter att det först ska ryka in i hela huset

Har därför börjat kolla på en insats och tänkte mig då en i gjutjärn. När jag samlat in information så fick jag med info om energikassett i cortenstål. Sen finns det tydligen nåt som heter e-kassett i gjutjärn (inte samma som insats i gjutjärn?) så nu är jag alldeles förvirrad.
VAD är vad? Bra / dåligt? Det jag vill ha är en insats som går att få in i befintligt spis, lätt att ordna en eld i så även tonåringarna klarar det och ger bra värmespridning. I nuvarande spis finns en inbyggd fläkt med reglage som jag antar kan nyttjas framöver också. Kan tänkas att nuvarande utrymme inte ger så mycket valfrihet annat än en specialgjord energikassett men det vet jag ännu inte.
Vill inte vara helt utlämnad till någon "försäljare" som försöker pracka på en okunnig tjej nåt så därför hoppas jag på lite goda råd från andra.
TACK!