8 866 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
energiglas i gammla fönster???
Hej jag tänkte renovera mina kärnfriska gammla 2-glas fönster och när jag ändå har isär dom tänkte jag byta ut glasen till ett energiglas och ett vanligt..
Finns det någon här som vet åt vilket håll energiglaset skall vändas + i vilken båge det skall sitta i???
Har försökt hitta något om detta men ingen verkar veta...Alla säger olika..
Tacksam för hjälp...
Finns det någon här som vet åt vilket håll energiglaset skall vändas + i vilken båge det skall sitta i???
Har försökt hitta något om detta men ingen verkar veta...Alla säger olika..
Tacksam för hjälp...
Nja han tyckte att jag skulle sätta det i ytterbågen vänt med den behandlade sidan innåt... Han sa att den var kännslig och att man inte skulle ta på den men jag har hört så många olika svar på detta och vill ha rett ut det en gång för alla nu....
Åt vilket håll skall den behandlade sidan sitta på då????
Åt vilket håll skall den behandlade sidan sitta på då????
läs på http://www2.stockholm.se/lip/filer/isolerade_fonster.pdf
energiglaset bör utgöra innerrutan, dess beläggning vänd utåt. Funkar jättebra, kallraset minskade markant.
Energiekonomiskt är det en tveksam investering, tror jag skulle få det att gå ihop efter 18 år, men det ger en
betydande komforthöjning.
Jag lät glasmästaren fixa allt, 21 rutor, ca 10 m2 glas,
kostade ca 18000. Fixar man själv och bara köper tillskuret glas kostar det väl ungefär hälften.
energiglaset bör utgöra innerrutan, dess beläggning vänd utåt. Funkar jättebra, kallraset minskade markant.
Energiekonomiskt är det en tveksam investering, tror jag skulle få det att gå ihop efter 18 år, men det ger en
betydande komforthöjning.
Jag lät glasmästaren fixa allt, 21 rutor, ca 10 m2 glas,
kostade ca 18000. Fixar man själv och bara köper tillskuret glas kostar det väl ungefär hälften.
Energiglas ger ett något mindre ljusinsläpp (=dagsljustransmittans). Jag har ett enerigglasfönster bredvid ett annat traditionellt tvågasfönster och visst kan jag se skillnader. Jag skulle dock inte överdramatisera detta. Om man bara har ett energiglasfönster så skulle jag bli förvånad om man ser skillnaden dvs om man inte kan jämföra med annat fönster direkt. Lite blåare är det kanske också men som sagt - inte överdramatisera detta heller...
Mina är mycket svagt rökfärgade, men det är inget man
märker alls.
En annan intressant effekt är att de beter sig lite som
"tjuvkikarspeglar"; på dagen är det svårt att se in i huset genom fönstrerna, det ser svart ut. Och omvänt, när det är mörkt ute ser man inte ut så bra inifrån om man inte går nära fönstret.
Jag bad glasmästaren om en spillbit av energiglaset,
att labba med. Följande försök gjordes;
En byggstrålkastare med halogenrör ger mycket värme,
håll handen framför och det blir rejält varmt.
Håll en bit vanligt fönsterglas emellan lampa och hand,
det blir lika varmt. Men håller man en bit energiglas emellan, då blir det inte varmt! Och glaset blir heller inte varmt, altså reflekteras värmestrålningen tillbaka.
Det funkar som en spegel för infrarött ljus dvs för värme, emedan det släpper igenom synligt ljus.
märker alls.
En annan intressant effekt är att de beter sig lite som
"tjuvkikarspeglar"; på dagen är det svårt att se in i huset genom fönstrerna, det ser svart ut. Och omvänt, när det är mörkt ute ser man inte ut så bra inifrån om man inte går nära fönstret.
Jag bad glasmästaren om en spillbit av energiglaset,
att labba med. Följande försök gjordes;
En byggstrålkastare med halogenrör ger mycket värme,
håll handen framför och det blir rejält varmt.
Håll en bit vanligt fönsterglas emellan lampa och hand,
det blir lika varmt. Men håller man en bit energiglas emellan, då blir det inte varmt! Och glaset blir heller inte varmt, altså reflekteras värmestrålningen tillbaka.
Det funkar som en spegel för infrarött ljus dvs för värme, emedan det släpper igenom synligt ljus.
Jag har precis fått tillbaks mina 14 fönster där jag satt energiglas i ytterbågen. Jag skarapde trärent själv och lät glasmästaren sätta i fönser och kitta alla ytterbågar. ca 5000:- för arbete och glas. innerbågarna skall jag låta ha kvar sitt befintliga glas.
T
T
Vi har 2-glasfönster o har bytt ut alla våra innerrutor mot ett glas som heter Stadip Silence som egentligen är ett bullerdämpande glas. Är 10mm tjockt o består av två rutor som är ihoplimmade med nåt i mitten. Glaset är helt klart och man ser inte att innerrutan är 10mm tjock. Kunde också välja att ha energidämpande tillval (ingen egentlig prisskillnad) vilket egentligen endast innebar en svag "färgfilm" pålagd på den sida av rutan som är vänd utåt. Vi valde inte detta eftersom vi ville ha så ljust som möjligt inne. Glasfirman vi anlitade var en stor firma som sysslar mycket med buller- och isolerglas. Vid kontakter med Stockholms kommun (som även ger bidrag till speciellt bullerstörda gator) så berättade ansvarig tjänsteman att det är INNERglaset som skall bytas. De glasfirmor jag var i kontakt med sa ALLA att det är innerglaset man byter samt att den behandlade ytan skall sitta UTÅT.
Energiglaset skall sitta i den inre bågen.
Läs mer på Konsumentverket
http://www.energi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1198&lngArticleId=2342
och Energimyndigheten:
http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET6_04W.pdf/$FILE/ET6_04W.pdf?OpenElement (pdf)
Jag hade flera länkar men hittar inte dem..
Läs mer på Konsumentverket
http://www.energi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1198&lngArticleId=2342
och Energimyndigheten:
http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET6_04W.pdf/$FILE/ET6_04W.pdf?OpenElement (pdf)
Jag hade flera länkar men hittar inte dem..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Energiglas i fönster, u-värde 1.9 –> 1.0, värt det?
Fönster & Dörrar -
gammla fönster till en tillbygnad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur isolerar jag detta gammla 2 glas fönster?
Fönster & Dörrar -
Kulturfönster 1+2 glas. Energiglas, syns det? Några nackdelar?
Fönster & Dörrar -
Byta ut gammla 2 glas fönster
Fönster & Dörrar