Hej, vi bor i ett fantastiskt område med vackra grändhus från 1968, i brittisk stil med tegel, koppardetaljer och stora fönster!
De allra flesta i området har bytt ut sina fönster, till moderna treglasfönster med tillhörande karmbyten. Det har medföljt att glasytan minskats och materialen ersatts. Vi älskar våra fönster och tycker att de bidrar till husets själ. Därför har vi valt att ta in offert hos en fönsterrenoverare till hyggligt pris.
Nu till min fråga. Befintligt glas i innerbåge byts ut till LE-glas 4 mm (energiglas).
I dessa tider blir det allt mer aktuellt att spara på elförbrukningen där gamla tvåglasfönster ger ett starkt kallras.
Har pratat med fönsterrenoveraren och glastillverkaren för att få svar på hur effektiva dessa LE-glas är. Vet att kassetter är bättre ur energisynpunkt, men det kräver större ingrepp och ger tyngre fönster.
Hur stor är nyttan med ett LE-glas och vad ger det att byta båda glasen till LE?
Tack på förhand
Med vänlig hälsning,
//Eric

Det ger ganska bra effekt. Kommer inte ihåg hur mycket just nu, ska kolla om jag lyckas hitta sidan/dokumentet jag sett som jämfört olika lösningar.

• Gilla
Larocc
  • Laddar…
Hittade dokumentet jag tänkte på, det är en pdf som är utgiven av energimyndigheten och glasbranchföreningen.
Pdfen hittar du här

• Gilla
Nybyggarn och 1 till
  • Laddar…
Tack Dheri för bra information

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.