J
Har flyttat utomhusgivaren till söderläge och utomhustemperaturen är - 21,4. Slängde ut Ngenic för länge sen. Vintersolen värmer tom mina 100 vakuumrör.
.

• Temperaturdata från en värmepump, inkluderar utomhustemperatur på -1,6°C, olika rör- och vätsketemperaturer, samt strömförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J J P skrev:
utomhustemperaturen är - 21,4
Du får bestämma dig om den är -21 eller -1,6.

J
Trodde ni förstod det. Naturligtvis - 21,4 på norrfasad och utomhusgivaren på söderfasad visar aktuell temp som styr värmepumpen

Hur menar du att besparingen sker?

J
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur menar du att besparingen sker?
Man lurar VP att det är 20 gr varmare än utetemperaturen. Se temperaturerna på värmeledningarna
VP tom står stilla långa perioder under dagen när elpriset är som högst. Har en 500 liters acktank med solslinga mm. Testade Ngenic men den justerade tempen max 5 gr

J J P skrev:
Trodde ni förstod det. Naturligtvis - 21,4 på norrfasad och utomhusgivaren på söderfasad visar aktuell temp som styr värmepumpen
Du har 20 grader skillnad i utomhustemperatur mellan de två sidorna på huset? Låter lite väl extremt eller så missförstår jag något.

J J P skrev:
Man lurar VP att det är 20 gr varmare än utetemperaturen. Se temperaturerna på värmeledningarna
VP tom står stilla långa perioder under dagen när elpriset är som högst. Har en 500 liters acktank med solslinga mm. Testade Ngenic men den justerade tempen max 5 gr
Nu tror jag att jag förstår.

Din värmepump begriper inte att du har en solslinga så den överproducerar vid sol.

Genom att placera utesensorn på soligt läge lyckas du ändå få till en vettig styrning av pumpen?

J
Nej. Det var - 27 gr I morse och när jag postade inlägget var det dom angivna temperaturerna. Tom en kort stund idag droppade det från vindskivor på framsidan.
Värmepumpen står fortfarande trots att solen snart gå ner

• Snötäckt landskap med solen på väg ner bakom kullar, vy från en veranda med snöiga buskar och stugor i bakgrunden.
    Skapa konto
J
redarn redarn skrev:
Nu tror jag att jag förstår.

Din värmepump begriper inte att du har en solslinga så den överproducerar vid sol.

Genom att placera utesensorn på soligt läge lyckas du ändå få till en vettig styrning av pumpen?
Solfångarna har inte börjat producerat något än. Så dom kan du glömma. Ville bara förklara att det finns ett 500 liters buffertlager som värms upp på natten när elen är billigare och utegivaren visar gällande utetemp och inte dagtemperatur i solen

redarn redarn skrev:
Du har 20 grader skillnad i utomhustemperatur mellan de två sidorna på huset? Låter lite väl extremt eller så missförstår jag något.
Det är väl inte så konstigt? Temperaturgivaren sitter på en vägg som värms av solen.

Ser likadant ut här:

Temperaturdiagram som visar skillnad mellan två givare. Den blå linjen är jämn, medan den gula stiger markant runt middagstid och sjunker efteråt.
Skapa konto

useless useless skrev:
Det är väl inte så konstigt? Temperaturgivaren sitter på en vägg som värms av solen.
Inte om det är det som har gjorts men det var ett udda sätt att mäta och ange ute-temperatur. Speciellt för att styra uppvärmning. Men tydligen så får det TS system att fungera bättre.

TS har en 500l tank som för varje grad innehåller 0,58 kWh, tar han ut 10 grader av natt-laddningen så blir det 5,8 kWh buffer. TS har i så fall ett väldigt välisolerat hus om utetemp. i skuggan är omkring -20 grader på dagen. (mitt någorlunda isolerade 70-talshus behöver just nu omkring 5kWh/h och det är -4,3 grader utomhus). Kanske tanken värmdes till långt över 50 grader och då finns det så klart mer att ta ut.

J
Så här ser det ut nu. Lite lagring i tegelvägg. Någon grad kallare ute

• Bild av värmepumpens temperaturer: Utom  -19,1°C, Framledning 49,9°C, Varmvatten 52,3°C, Rum 22,2°C, med flera tekniska värden.
    Skapa konto
J J P skrev:
Har flyttat utomhusgivaren till söderläge och utomhustemperaturen är - 21,4. Slängde ut Ngenic för länge sen. Vintersolen värmer tom mina 100 vakuumrör.
.
J J P skrev:
Så här ser det ut nu. Lite lagring i tegelvägg. Någon grad kallare ute
Du får ingen besparing på energiförbrukningen.
Huset förbrukar samma mängd energi oberoende om utegivaren sitter på norrsidan eller södersidan.

Det som händer är att värmesystemet kommer att skicka ut varmare framledningstemperatur än nödvändigt när temperaturen faller, det i sin tur gör att rumstemperaturen kommer att börja svänga.

Om du verkligen vill spara energi utan att sänka komforten/rumstemperaturen så är det att radiatorkretsen är rätt injusterat gällande förinställningen på radiatorventilerna så att det blir "jämn" rumstemperatur mellan rummen.
Sen injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir "rätt"/lagom framledningstemperatur oberoende utetemperaturen. Helst bör det även finnas en innertemperaturgivare som är placerad på optimal plats.
Sist montering & injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

J
Demmpa Demmpa skrev:
Du får ingen besparing på energiförbrukningen.
Huset förbrukar samma mängd energi oberoende om utegivaren sitter på norrsidan eller södersidan.

Det som händer är att värmesystemet kommer att skicka ut varmare framledningstemperatur än nödvändigt när temperaturen faller, det i sin tur gör att rumstemperaturen kommer att börja svänga.

Om du verkligen vill spara energi utan att sänka komforten/rumstemperaturen så är det att radiatorkretsen är rätt injusterat gällande förinställningen på radiatorventilerna så att det blir "jämn" rumstemperatur mellan rummen.
Sen injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir "rätt"/lagom framledningstemperatur oberoende utetemperaturen. Helst bör det även finnas en innertemperaturgivare som är placerad på optimal plats.
Sist montering & injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Där har du fel

J J P skrev:
Där har du fel
Vad är det jag har fel i?
Kan du utveckla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.