Har försökt uttyda en energideklaration på ett hus jag tittar på men kommer till detta avsnitt och lyckas inte tolka. Första gången jag ser dessa och potentiellt köper hus.
Är det dryga 14MWh som kommer in i huset via elnätet eller är det 14MWh som huset får ut och kan man isf räkna med att man behöver köpa ca 14/4=3,5MWh elektricitet för att värma upp huset?
Förutsatt att man får ut 1:4 på bergvärmepump.
14 låter högt, 3.5 låter extremt lågt för elkonsumtion.
Huset är nybyggt 2019, 170m2 på 2,5vån med relativt stora/mkt fönster strax söder om Stockholm.
Tacksam för hjälp
/M
Är det dryga 14MWh som kommer in i huset via elnätet eller är det 14MWh som huset får ut och kan man isf räkna med att man behöver köpa ca 14/4=3,5MWh elektricitet för att värma upp huset?
Förutsatt att man får ut 1:4 på bergvärmepump.
14 låter högt, 3.5 låter extremt lågt för elkonsumtion.
Huset är nybyggt 2019, 170m2 på 2,5vån med relativt stora/mkt fönster strax söder om Stockholm.
Tacksam för hjälp
/M
@JLyck Tack, men förstår inte riktigt ditt svar fullständigt, kan tolka åt båda håll.
Menar du förbruka i värmeenergi i huset? eller "el-energi" som jag behöver köpa in?
Stör mig oerhört på ordet el inom parantesen
Så om 1:4-förhållandet på pumpen stämmer så kommer detta hus behöva köpa el för 3,5 MWh för att få ut 14MWh som jag förbrukar?
Menar du förbruka i värmeenergi i huset? eller "el-energi" som jag behöver köpa in?
Stör mig oerhört på ordet el inom parantesen
Så om 1:4-förhållandet på pumpen stämmer så kommer detta hus behöva köpa el för 3,5 MWh för att få ut 14MWh som jag förbrukar?
Nej, huset förbrukar 14MWh el för uppvärmningen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elstöd - varför inte sänka energiskatt eller moms?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Köp inte solceller från Skånska energi
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solceller eller Solpaneler och energi när den inte behövs
Frågor och svar om värme -
Energimarknadsinspektionen vill ta bort inmatningsavgift för solceller
Artikelkommentarer -
Bära in ved på förmiddagen eller eftermiddagen? – Skillnad i energiåtgång?
Ved, Pellets, Flis