Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

En tråd om elpriser historiskt, även hur de sattes.

1. Mikael_L
    Medlem · 43 777 inlägg
    Det här blir kanske en lite lätt nördig tråd, så vi får se hur den utvecklar sig.
    Tanken är inte att vi ska diskutera dagens elpriser här, det finns det ju några andra som det redan sker i.
    Men däremot att det kanske kan bli ett komplement, för i denna tråd kan man kanske förstå, meddela, eller fråga, om hur priserna sattes förut.
    Och genom detta fundera på vad och om det skulle vara annorlunda idag, och vilka förändringar som lett till dagens situation.

1996 avreglerades elmarknaden, det är i alla fall ett viktigt årtal.
    Lite mer går att läsa här (men fortfarande kortfattat)
    https://historia.vattenfall.se/stories/foretaget-och-manniskorna/vattenfall-och-avregleringen.

Men jag ser fram emot att få lite input över prisutveckling och annat, och som sagt, vi behöver inte diskutera 2021 års elprisrekord här.
    Men gärna vilka marknadsmekanismer som gör dessa elpriser möjliga, likväl som riktigt låga priser.

• Laddar…
  2. Mikael_L
    Medlem · 43 777 inlägg
    Varför jag startar denna tråd nu har mycket med att göra att jag hittade denna lilla trevliga bok att låna.
    Och här finns det några tiotal sidor som handlar om priserna på den tiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P_20220409_144313-01.jpeg

• Laddar…
  3. Mikael_L
    Medlem · 43 777 inlägg
    Vad jag kan konstatera att 1939 (tryckåret) så fanns det naturligtvis ingen elbörs - Nordpool, och därför inga timpriser, eller dagspriser.
    Men å andra sidan var elkraftsproduktionen ganska jämn, och även förbrukningen.

Det fanns en himla massa slags avtal och taxor.
    Råkrafttaxa, industrtaxa, belysningstaxa, bygdetaxa osv.
    Och massa olika konstruktioner av tariffer:
    fast årlig avgift
    effektavgift
    energiavgift (låg, hög)
    toppkraft, bottenkraft, garantirabatt, hushållstariff
    rumstariff (spännande sak, man betalade ett fast pris för varje rum bostaden hade)

Ja det var en otrolig blandning av sätt att ta betalt.

Jag finner att det generellt gällde:
    1. I stort sett verkade vara helt fasta priser över långa perioder (kanske årsvis)
    2. Man premierade hög elförbrukning med lägre energiavgifter över viss förbrukning
    3. Man försökte straffa ojämn förbrukning med höga priser på toppbelastning
    4. ett alternativ till 3 var komplicerade system som syftade till 3 genom återbetalningar osv

punkt 2 gör att jag tror att elverkens investeringar var underfinansierade med bara de fasta avgifterna, så en del betalades genom förbrukningen, då främst från de som förbrukar lite.
    Jämfört med idag, då de fasta avgifterna hela tiden stiger betydligt snabbare än KPI, borde betyda att det har varit lite såhär i all tid fram till nyligen.

Jag bifogar de sidor om avgifterna här, som scannat till PDF.
    Rätt nördigt, men det finns kanske någon annan som gillar elhistoria.

4. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 162 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    På sikt kanske du kan jämföra hur skevt det gick även på den tiden då inte tillräckliga muskler kom till tidigt. Vi har ju en tråd där TS får ett ställverk invid tomten. Det ligger i ett typiskt eftersatt område under förra Smålands kraft nu EON. Samma är tydligt på många platser i sydsverige där inte Sydkraft tidigt tog tömmarna. Lite mer västerut är samma exempel där krafterna inte matchade underhåll, utbyggnad och utveckling fd Yngeredsfors kraft.

5. C
    Medlem · 12 403 inlägg
    Pratar vi hushållsel var det ju inte länge sedan elmätarna lästes av manuellt. Antingen av "elverket" eller på senare tid av kunden själv i de fall mätaren satt inne i bostaden. Och detta skedde ju en gång per år så vitt jag kan minnas, däremellan debiterades uppskattad förbrukning kvartalsvis. Så underlag för att debitera något flytande pris fanns ju helt enkelt inte.

Har ett vagt minne av att det ibland var flera perioder på fakturan vid prisändring? Lustigt nog var det aldrig någon som ifrågasatte fördelningen av förbrukningen över dessa perioder.

Några år innan regeln om att endast avläst förbrukning fick debiteras hade jag ett år med väldigt hög förbrukning pga uttorkning av en vattenskada. Det blev sedan min nya beräknade förbrukning, vilket resulterade i att jag fick en svinhög elräkning varje kvartal fram till avläsning då jag fick ett tillgodo och en elräkning på 0 kr. Detta upprepade sig sedan år efter år, och jag lyckades aldrig få dem att rätta till det förrän de inte längre fick debitera uppskattad förbrukning.

• Laddar…
  6. trähandtag
    Medlem · skåne · 1 145 inlägg

trähandtag

Medlem
    Mitt minne säger mig att elen var en ickefråga fram till gudrunstormen 2005. Därefter blev nätavgifterna en förhållandevis viktig del, och därefter fler avgifter/skatter. I min bardom på 70 talet hörde jag aldrig något om att elen kostade mycket, men å andra sidan slösade nästan ingen med el på den tiden.

7. C
    Medlem · 12 403 inlägg
    Ja, det var ju en underlig historia i början. Med debattstorm och arga politiker som skulle sätta ner foten, sen fick Maud Olofsson uppdraget att styra upp det och sedan hände ingenting, alla resignerade och på den vägen är vi väl.

8. Mikael_L
    Medlem · 43 777 inlägg
    Jag vill minnas att det var vintern 2002 som var den första då elpriserna började svida.
    Sen hade vi väl en vinter typ 2010 då det var vansinniga elpriser, pga av att flera reaktorer stod.

9. B
    Medlem · 148 inlägg

byabin

Medlem
  10. C
    Medlem · 12 403 inlägg
    Ja, lagom till nu när "elektrifiering" ligger på mångas läppar börjar man fundera på om inte "el-eran" är på väg att ta slut?

11. Mikael_L
    Medlem · 43 777 inlägg
    Jag skrev om vintern 2002, men det ser ut som att det var 2003 som jag var ute efter ... :thinking:

Det verkar åtminstone inte vara ett alldeles nytt fenomen med skenande elpriser.

• Laddar…
  12. B
    Medlem · 148 inlägg

byabin

Medlem
    Den avgörande skillnaden då och nu är att priset tidigare baserades på produktionskostnaderna och därmed var stabilt. Nu baseras det på vad kunden (marknaden) accepterar att betala och kommer följdaktigen bli mer volatilt beroende på utbud-efterfrågansdynamiken. När man nu går mot ökad volatilitet i tillgången med oplanerbar produktion kommer priserna få ökande extremer.

13. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 789 inlägg

hsd

Medlem
    Elmarknaden är återigen ett bevis på att avregleringar inte fungerar, för konsumenter medans hittepå bolag , elhandelsbolag, smörjer kråset medans industrin och hushåll pungslås

14. C
    Medlem · 12 403 inlägg
    Fast de rena elhandelsbolagen smörjer inte direkt kråset om man kollar på de som är publika, det är en riktig lågmarginalbusiness. Å andra sidan tillför de ju inte direkt heller något, och hela området har blivit så komplicerat att det ter sig obegripligt för många konsumenter.

Känns som att den stora grejen är utförsäljningen av de kommunala elbolagen.

15. Mikael_L
    Medlem · 43 777 inlägg
    Vilket år byttes alla Svenska elmätare till sådana där elektroniska som kunde fjärravläsas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.