Får man lov att ändra inkommande tele själv? Dvs skarva och gräva ner kablen samt se till så att den går igenom en vägg. Har den just nu hängande på väggen och det är inte speciellt snyggt.

Till "första" jack är det "nätägaren" som har ansvaret och äger kabeln, så den får man inte rota med. Men om du ändå skulle göra det och inte klantar till det, så kommer dom aldrig att upptäcka att du har pillat med "deras" kabel.

Japp, skarva kabel i mark är lite knepigt, kräver gelbox om det ska fungera länge. I mark bör det vara svart PE mantlad kabel men ring telia och hör om de gräver ner din kabel eller åtminstone bidrar med rätt sorts kabel.

Fram till första jacket är det (oftast) telia som ansvarar.

Protte

Själv körde jag en liten egen variant... Skravade inkommane tele i en IP44 box på grunden och därifrån drog jag vidare till en IP44 box längst upp på väggen. I denna box har jag en kopplingsplint så att jag därifrån kan flytta 1a jacket till vilket som av mina telejack utan att dra om en enda tråd, räcker att byta ordning på kopplingarna i plinten :) Fungerar väldigt smidigt om jag får säga det själv :)
Mvh Tobbe G

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.