Hej!

Jag tänkte ge mig på att måla om några hyllplan. Eller, jag har redan börjat.

Förarbetet utfördes och första lagret målades. Roller och tråg sattes in i en påse som knöts efter tips från svärfar.

Slipar ytan och ger mig på lager 2.
Nu blir det som jag fruktade, färgen flyter inte ut lika mycket, utan reser sig efter filtrollern (gjorde inte det vid lager 1). Misstänker att det beror på att färgen börjat härda.

Hur gör ni med verktygen emellan målningarna?
Lägger rollern i en påse som försluts och gör rent tråget?

Tips och tricks mottages tacksamt

Redigerat:
Till hyllplan är väl en skumrulle bättre? Du kanji också späda färgen lite om den inte flyter ut som du vill.

En moddlarpensel som du efterstryker med kan också vara ett tips beroende på vilken finish du vill ha.

Problemet tror jag ligger i att färgen började härda innan lager 2 las på.. blev irriterad på att jag inte fick göra på 'mitt' sätt, att alltid ha ny färg när man målar med lackfärg..

Men angående rollern mellan strykningarna, ska den rengöras eller kan den ligga i en påse.
?

Ingadera,ska förvaras i färgburken,,tråg är av ondo

Hur menar du nu? Färgen ska ju torka mellan strykningarna.

Självklart,var mer en hänvisning till hur rollern skall förvaras tills det är dax att måla en vända till.

Nu har du redan börjat, men den tråkiga sanningen är att det knappast finns några vattenbaserade lackfärger som flyter ut speciellt bra. Perfekta verktyg och bra teknik hjälper bara en bit på vägen.
Den som åtminstone är hyfsad av dom jag testat är "Jotun Supreme Finish"
Det som slår allt är annars lösningsmedelsbaserad vilket nästan ingen saluför längre. Men det finns "Flugger Interior High Finish Classic"

Nu hängde jag inte med..

Ska rollern ligga i färgburken mellan strykningarna? :thinking:

Det är väl förvaringen av roller som är det stora bekymret för mig, kommer använda en plastpåse mellan tråg och färg eller göra rent tråget efter varje gång..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.