Håller på att sätta fönsterfoder och har kommit till en inbyggd farstu.Här blir det lite knivigt då fönstren sitter nära dörren. Vi har 120 mm breda foder och mellan fönster och dörr är det kanske 220 mm. Dvs både fönsterfoder och dörrfoder får inte plats.
Frågan är då hur vi ska göra, ska man sätta kanske ett 95 foder runt dörren och 120 runt fönstret? Eller ska man kanske fälla in fönstrets foder lite i dörrens?
På fönstret sidor mot knutarna däremot finns det plats och det blir ett litet mellanrum där fasaden syns.
En annan fundering som hänger ihop med detta är hur vi ska göra över dörr och fönster, vi ska ha fönsterkrön och de går ut lite vid sidorna av fodren, men hur gör man över dörr och fönstren? Ett helt krön som sträcker sig hela vägen?
Här är en bild:
Tips och idéer mottages tacksamt! Eller ännu bättre, bilder på liknande lösningar och hur det blivit.
Frågan är då hur vi ska göra, ska man sätta kanske ett 95 foder runt dörren och 120 runt fönstret? Eller ska man kanske fälla in fönstrets foder lite i dörrens?
På fönstret sidor mot knutarna däremot finns det plats och det blir ett litet mellanrum där fasaden syns.
En annan fundering som hänger ihop med detta är hur vi ska göra över dörr och fönster, vi ska ha fönsterkrön och de går ut lite vid sidorna av fodren, men hur gör man över dörr och fönstren? Ett helt krön som sträcker sig hela vägen?
Här är en bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips och idéer mottages tacksamt! Eller ännu bättre, bilder på liknande lösningar och hur det blivit.
Produkter som diskuteras: "sätta fönsterfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
236 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Gör båda 95 mm.
Det skulle se tokigt ut om de är olika breda, och att "fälla in" blir nog inte så snyggt.
(För övrigt tycker jag att 95 mm foder räcker jag över allt.)
Det skulle se tokigt ut om de är olika breda, och att "fälla in" blir nog inte så snyggt.
(För övrigt tycker jag att 95 mm foder räcker jag över allt.)
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Precis.
Och eftersom farstuns framsida inte ligger i samma plan som "huvudväggen" utan lite närmare betraktaren, kommer det att se bra ut med lite smalare foder där.
Och eftersom farstuns framsida inte ligger i samma plan som "huvudväggen" utan lite närmare betraktaren, kommer det att se bra ut med lite smalare foder där.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Personligen hade jag haft dörrens foder samma som allt övrigt dvs 120. Det kommer att vara dominerande när man tittar på detta väggparti. Sen hade jag satt fulla foder dvs 120 på den sida som inte ligger mot dörrfodret och sen anpassat det andra fodret så att det ligger klos mot dörrfodret. Dvs klyvt/hyvlat ner till bredd så att det ligger an mot dörrfodret. När ni sen målar in alla delarna i samma färg kommer det att bli som en enhet. Och alla mått på foder som ligger fritt stämmer med allt övrigt på huset och det är enhetligt och i balans.
Men det är min personliga smak.
Men det är min personliga smak.
Hänger nog heller inte med på vad bilden visar...
Just nu lutar det annars åt 95 foder med en hel krönlist ovanför fönster och dörr. Sen har vi även fönster på sidan av farstun och då är ju frågan om det också ska vara 95? Det syns nog lite på denna bilden:
Just nu lutar det annars åt 95 foder med en hel krönlist ovanför fönster och dörr. Sen har vi även fönster på sidan av farstun och då är ju frågan om det också ska vara 95? Det syns nog lite på denna bilden:
Logga in
Skapa konto
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
34x55 på karm och panelen mot. Listen avslutas ovan bottenblecket. Det är det som är ritat nedtill till vänster. Till höger om listen är panelen som går mot. Men denna bild visar liggande panel. Jag skulle göra så här på fönstren vid dörren och ha fvanliga oder på entrédörren. Det skulle lätta upp. Sedan kommer ju knutbrädorna som vanligt.Men, det gäller att tänka till så det blir bra anslutninga upptill.
Längesedan nu som jag ställde frågan men hittade en bild på hur det faktiskt blev till slut. Tänkte att det kan ju vara intressant för någon, om inte annat ifall någon med samma fundering hittar tråden.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden