Byggahus.se
Tommty
Beställt en elmätare för att logga samtliga grupper i elcentralen. Med brist på prisvärda och heltäckande elmätare föll valet på Emporia Vue, Som ursprungligen är byggt för Nordamerika men som börjat leta sig vidare ut till Europa.

Finns som 2 inkopplingsalternativ:

3-fas inkoppling:
Diagram visar installation av 3-fas ellinor i amerikanskt system, ovanligt i hemmen, vanligt i kommersiella byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1-fas inkoppling:
Installationsguide för brytare med röda, vita och blå kablar i europeiskt hem, ovanligt i Nordamerika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva strömförsörjningen till enheten sker med Svart som fas och vit som Neutral, blå och röd är enbart för mätning av spänning på respektive fas. Färgerna kommer jag göra om.

Det som jag fastnar för är lite regelpredikan som jag gärna skulle vilja få någon med längre erfarenhet vilket sätt som är mest rätt.

- Sätta den på en egen 3-polig dvärgbrytare?
- Sätta wago/kopplingsplint med hållare för DIN skena på en befintlig grupp?
- Twin-ändhylsa på befintlig grupp? då resi9 inte har flera utgångar på säkringen.
- Något annat?

Hur hade ni gjort?
 
Kan den något annat än vad elbolagets elmätare kan? Annars så finns det ju massor av produkter till HAN/P1-porten redan (om man inte vill bygga sin egen som jag har gjort).

Men i sakfrågan så hade jag placerat mätaren på en egen trefassäkring (dvärgbrytare) om 6A per fas. Inte för att det är nödvändigt (jag skulle behöva läsa mer om produkten för att kunna komma fram till det), men det blir snyggare och bättre än de andra förslagen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kan den något annat än vad elbolagets elmätare kan?
Den kan mäta många grupper.


Elektrisk fördelningstavla med säkringar, kablar och kopplingsutrustning, ordnad och klar för bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Du skrev det, men jag fattade inte riktigt hur, nu förstår jag.

Jag har rätt bra koll på alla strömförbrukare via HAN-porten, men inte lika exakt...
 
Tommty
Precis, vill mäta varje grupp induviduellt, mest för att det är kul och föra statistik på.

lutar också mot en egen 3-pol säkring, sen är frågan om jag ska fixa fram en 6A eller köra på 10A som redan finns. oavsett så är båda säkringarna overkill och båda skyddar vid kortslutningsströmmar.
 
Använd den du redan har finns ingen anledning att krångla till det mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.