Byggahus.se
P pmd skrev:
Hur mycket annat vilt har du som brukar komma in på området? Det finns två sätt att agera, antingen att vara lite försiktig med energin i elstängselet så att mindre vilt inte skadas eller går åt, eller att brassa på ordentligt så att man kan få vildsvinsstek till middag.
Asså näe, vad har du för aggregat till ditt elstängsel om du kan döda vilt med det? Kanske inte har något aggregat, utan bara 230 V direkt ut på tråden :cool:?

Allvarligt talat, det är rätt stränga regelverk för vilka elstängselaggregat som får säljas i EU, just för att inte djur ska dö när de kommer i kontakt med stängslet. Det är så att de minsta betesdjuren, dvs nyfödda lamm och killingar som är typ jämnstora med en katt, ska kunna nosa på stängslet, få sig en rejäl smäll och springa till mamma får/get och beklaga sig - men inte få minsta skada!
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Inget av det jag kollat på är avsett att döda eller allvarligt skada levande varelser.

Om det inte finns några väldigt starka indikationer mot: så väljer jag detta litet starkare aggregat med 8,2 J laddenergi, gissar att det ger kring 5 J energi ut i stängslet vilket är vad som rekommenderas om man ska avvisa vildsvin hyfsat effektivt. Tror katten och de lösspringande fasanerna klara sig fint, kommer att märka ut stängslet tydligt så de kan se och lära sig var det går.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Inget av det jag kollat på är avsett att döda eller allvarligt skada levande varelser.

Om det inte finns några väldigt starka indikationer mot: så väljer jag detta litet starkare aggregat med 8,2 J laddenergi, gissar att det ger kring 5 J energi ut i stängslet vilket är vad som rekommenderas om man ska avvisa vildsvin hyfsat effektivt. Tror katten och de lösspringande fasanerna klara sig fint, kommer att märka ut stängslet tydligt så det kan se och lära sig var det går.
Det är väl andelen ampere som är dödligt.
..
 
Maskintok skrev:
Det är väl andelen ampere som är dödligt.
..
Det är mer komplext än så. Dessa elstängselaggregat har ganska noga bestämda egenskaper av pulslängd, pulsfrekvens, samt spänning vs strömstyrka. Det är inte som att fastna i att få tex 230 V el 400 V genom kroppen, musklerna krampar och man kommer inte loss.

Hade en äldre släkting som var bonde, han testade om elstängslen hade tillräcklig kräm bara genom att hålla i stängslet med handen. Han bara skrattade när jag litet tveksamt kände på linan...

Nu tänkte jg iofs inte testa på det viset utan skaffa en riktig testare som går upp till 8 kV i alla fall.
 
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Det är mer komplext än så. Dessa elstängselaggregat har ganska noga bestämda egenskaper av pulslängd, pulsfrekvens, samt spänning vs strömstyrka. Det är inte som att fastna i att få tex 230 V el 400 V genom kroppen, musklerna krampar och man kommer inte loss.

Hade en äldre släkting som var bonde, han testade om elstängslen hade tillräcklig kräm bara genom att hålla i stängslet med handen. Han bara skrattade när jag litet tveksamt kände på linan...

Nu tänkte jg iofs inte testa på det viset utan skaffa en riktig testare som går upp till 8 kV i alla fall.
Aha..
När jag hade djur så var det inget märkvärdigt med aggregaten då..
Men å andra sidan så pissade man inte på såna stängsel... Inte mer än en gång iallafall :crysmile::rofl::cool:
 
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jag glömde att grannen har en tråd väldigt lågt på ett ställe och lät hunden gå där i diket och nosa... Det var inte kul för hunden och han fick faktiskt ett litet märke efter. Grannarna har riktigt vildsvinsstängsel...
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Absolut inget skoj att komma emot med en fuktig superkänslig nos. Men dessa staket sätts inte för skojs skull, vildsvinen kan göra helt enorm skada som tar många 10-tusenlappar och åtskilliga arbetsveckor att återställa, plus återväxttid på flera år. Inte mycket att välja på tyvärr.
 
  • Gilla
torusy och 4 till
  • Laddar…
20j här, inga dödsfall av hundar, hästar, får, rådjur, katter, höns eller undertecknad...
Grisarna håller sig på rätt sida också!
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har haft en hel del problem med vildsvin på våra marker kring tomten, de har bökat upp enorma områden runt omkring och det ser ut som om man gått fram med tunga markberedningsmaskiner avsedda för plöjning inför skogsplantering... helt sanslöst. Ännu inte gett sig på själva tomten på ett par tusen kvadrat gräsmatta, litet odlingar av diverse, häckar och träd. Men efter senaste attacken ser vi att de är bara meter ifrån utkanterna av tomten så vi ser ett totalt mayhem framför oss inom kort.

Ett jakttorn med belysning på ett bra målområde är uppställt men bemanningen av detta är begränsad. Inget skjutet hittills, tänker att decimera flocken med ett par fjolårsgrisar kunde få storsuggan att välja andra marker att intressera flocken för. Inte omöjligt att det finns fler än en flock med tanke på de omfattande markberedningsarbetena som bedrivits i tomtens närhet på våra marker.

Googlat en del på detta, det tycks vara relativ konsensus att vildsvins-dimensionerade elstaket är det enda som kan fungera i längden för att skydda tex en tomt.

Jag har kommit såpass långt att jag pillat ihop en beställning av ett relativt kraftigt nätdrivet aggregat på 5,7 J laddenergi (räcker det?), och satsar på ganska kraftiga elrep svart/vita, kraftiga vita elband längst ner och högst upp för synlighet. Total skyddad sträcka är ca 100 meter, tänkte klubba ner impregnerade stolpar i hörnen & ändarna, och ha litet lättare plaststolpar mellan dessa på ca 3 meters avstånd. Stängselhöjd 70 cm vill jag ha men kan man gå lägre, säg 55 cm? Det är dessa mellanliggande stängselstolpar som mest tycks finnas i höjd 55 cm över mark.

Rår och tips mottages med tacksamhet. Om det behövs kan jag gå upp till ett aggregat på 8,2 J laddenergi utan att det blir enormt dyrt (ca 2000 kr för ett dylikt på hylte lantmän), men som alltid är det ju att man vill hamna på en lagom lösning för behoven. Det är inte en inverterad Jurassic Park vi projekterar... :-D

_____
PS. min beställning är inte skickad än, tänkte få iväg slutlig justerad beställning i morgon söndag kväll.
Hej! Du har fått många bra svar! Vi hade samma problem vid vårt fritidshus och satte elstängsel för ca 10 år sedan. Då fanns ett starkt aggregat på 11 J, det blir en rejäl kyss om man går emot! Trästolpar där vi har "grindar/öppningar" (totalt 4 st) i övrigt enbart plaststolpar, grövsta möjliga tråd (på stor rulle, jobbig att hantera men blir bästa resultat), 10 jordspett. Vi har två trådar - ca 20 resp 40 cm så lätt att kliva över. Sätt den undre tråden längre in så om grisen går mot staketet får den en kyss över huvudet av den övre tråden och en kyss på nosen av den undre. Detta har funkat superbra - inte en gris på tomten efter detta, men de är kvar i skogen och på åkrarna omkring huset. Vi har det igång året runt men inte när vi är på plats. Ett par gånger per år får man gå runt staketet och röja bort växtlighet - och snö på vintern - så att effekten inte minskar. Tyvärr är väl detta det enda som fungerar, det är fult och dyrt men så länge tomten får vara ifred är det värt det. Lycka till!
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Har beställt nu och inväntar leverans under veckan. Ett elaggregat på 8.2 Joule laddenergi vilket förmodligen ger de önskade 5 Joule till staketet. Blir trästolpar som bankas ner i ganska enkel mark, 50 mm diameter mellanstolpar och 75 mm diameter i hörnen.

Ståltråd, 1.75 mm dia - hade gärna haft grövre men vi testar med detta, grövre fanns inte att beställa hos denna leverantör så det får duga. Går att byta ut om det visar sig för klent. En klassisk åskavledare med spole, kopplas ner i jordspettsarean av i detta fall 7 jordspett med ca 3 m avstånd mellan.

Översta ledaren blir av typ band så att den är enkelt synlig, kör ståltråd under denna i ca 3 rader med den understa placerad på insidan av stolparna för extra effekt på bökande varelser. Fjädrar av på lämpliga avstånd med kraftiga fjädrar från gammal skrotad hoppmatta. Möjligt att jag märker ut understa tråden med något svart/gult märkband om det nu är så att grisarna ser detta och kan lära sig undvika därmed.

Något jag glömt?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
H Harald Blåtumme skrev:
Har beställt nu och inväntar leverans under veckan. Ett elaggregat på 8.2 Joule laddenergi vilket förmodligen ger de önskade 5 Joule till staketet. Blir trästolpar som bankas ner i ganska enkel mark, 50 mm diameter mellanstolpar och 75 mm diameter i hörnen.

Ståltråd, 1.75 mm dia - hade gärna haft grövre men vi testar med detta, grövre fanns inte att beställa hos denna leverantör så det får duga. Går att byta ut om det visar sig för klent. En klassisk åskavledare med spole, kopplas ner i jordspettsarean av i detta fall 7 jordspett med ca 3 m avstånd mellan.

Översta ledaren blir av typ band så att den är enkelt synlig, kör ståltråd under denna i ca 3 rader med den understa placerad på insidan av stolparna för extra effekt på bökande varelser. Fjädrar av på lämpliga avstånd med kraftiga fjädrar från gammal skrotad hoppmatta. Möjligt att jag märker ut understa tråden med något svart/gult märkband om det nu är så att grisarna ser detta och kan lära sig undvika därmed.

Något jag glömt?
Ser väldigt bra och rejält ut! Hur har du det med öppningar?
Vi har fjädergrindar på två motsatta ställen för att enkelt kunna passera stängslet med t.ex. en skottkärra när vi röjer löv på hösten o.s.v.
 
Redigerat:
Elstängslet verkar du ha fått bra input runt, jag har däremot en kommentar angående jakttornet.
Där vi bodde tidigare var det väldigt mycket vildsvin som både förstörde trädgårdarna och böndernas odlingar.
Närmaste bonden (som även var jägare) förkastade metoden att jaga gris från ett fast torn.
Grisarna är ganska smarta djur och lär sig ganska snart att området runt ett fast jakttorn är farligt.
Han körde istället med en liten mobil byggbod som han flyttade en bit när grisarna den hårda vägen lärt sig att undvika området närmast omkring boden.
Dessutom mycket bekvämare och varmare att sitta på pass i en bod jämfört med ett torn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nackdelen med ståltråd är att den är lite bångstyrig att lägga ut. Är det några längre sträckor så vill du ha ett hjul att sätta trådrullen på så att du bara kan dra ut den. Gör man tvärtom och bara går med rullen istället så kommer den sno sig. Jag byggde ett hjul men de finns att köpa också.
 
Väldigt bra tips, tack så mycket!

Jakttornet: hittills har det inte avlossats några skott därifrån, möjligt att det är för nära och att de känner vittring och därför inte dyker upp när någon sitter på pass där. Enormt svårjagade djur verkar det som men känns dumt att locka dit dom med åtel så nära trädgården. Mörkersikte används inte utan det sitter några kraftiga strålkastare som de verkar ha vant sig vid. Vi får se om det ger något resultat med jakten, en hel vetenskap bara det.

Hittade vettiga impregnerade 60 x 1500 mm åttakantiga stolpar på Granngården för 30 kr styck, det blir nog huvuddelen av stängslet som får köras i den modellen. Behöver utöka litet till 150 meter såg jag nu, det kan lösas enkelt. Otroligt mycket smådetaljer att ta hänsyn till, skapa bra kontakt mellan tex avfjädring och tråd... men vi får lösa det. Hittade en 8 kg stolpnedslagare på Biltema, verkar klart vettig men har släggor som backup.

Det där med vindor för ståltråden, jag ser problemet framför mig. Men det är inte så enorma sträckor vi ska stängsla så jag tror det blir hanterbart.
 
Maskintok skrev:
Jag som haft grisar säger..
Ta det kraftigaste aggregat du kan finna.
Sedan sätter du en rejäl ståltråd i botten ca 20-30 cm från marken.
Detta för att få så mycket effekt som möjligt på den tråden, ju grövre tråd, ju mer ström leder den.
:crysmile:
Det luktar bacon :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.