Byggahus.se

Elstängsel mot vildsvin - råd önskas

1. H
    Medlem · Kronoberg · 1 543 inlägg

Harald Blåtumme

Medlem
    Vi har haft en hel del problem med vildsvin på våra marker kring tomten, de har bökat upp enorma områden runt omkring och det ser ut som om man gått fram med tunga markberedningsmaskiner avsedda för plöjning inför skogsplantering... helt sanslöst. Ännu inte gett sig på själva tomten på ett par tusen kvadrat gräsmatta, litet odlingar av diverse, häckar och träd. Men efter senaste attacken ser vi att de är bara meter ifrån utkanterna av tomten så vi ser ett totalt mayhem framför oss inom kort.

Ett jakttorn med belysning på ett bra målområde är uppställt men bemanningen av detta är begränsad. Inget skjutet hittills, tänker att decimera flocken med ett par fjolårsgrisar kunde få storsuggan att välja andra marker att intressera flocken för. Inte omöjligt att det finns fler än en flock med tanke på de omfattande markberedningsarbetena som bedrivits i tomtens närhet på våra marker.

Googlat en del på detta, det tycks vara relativ konsensus att vildsvins-dimensionerade elstaket är det enda som kan fungera i längden för att skydda tex en tomt.

Jag har kommit såpass långt att jag pillat ihop en beställning av ett relativt kraftigt nätdrivet aggregat på 5,7 J laddenergi (räcker det?), och satsar på ganska kraftiga elrep svart/vita, kraftiga vita elband längst ner och högst upp för synlighet. Total skyddad sträcka är ca 100 meter, tänkte klubba ner impregnerade stolpar i hörnen & ändarna, och ha litet lättare plaststolpar mellan dessa på ca 3 meters avstånd. Stängselhöjd 70 cm vill jag ha men kan man gå lägre, säg 55 cm? Det är dessa mellanliggande stängselstolpar som mest tycks finnas i höjd 55 cm över mark.

Rår och tips mottages med tacksamhet. Om det behövs kan jag gå upp till ett aggregat på 8,2 J laddenergi utan att det blir enormt dyrt (ca 2000 kr för ett dylikt på hylte lantmän), men som alltid är det ju att man vill hamna på en lagom lösning för behoven. Det är inte en inverterad Jurassic Park vi projekterar... :-D

_____
    PS. min beställning är inte skickad än, tänkte få iväg slutlig justerad beställning i morgon söndag kväll.

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Skåne · 232 inlägg

segv

Medlem
    Jag skulle ta det starkaste aggregatet. Helst ska de få sig en kyss i nosen men risken är att det ska igenom en tjock päls istället och då ska det nog bra med kräm till. Och sätt trådarna rätt, typ femton, fyrtio, sextio eller vad det var. Jag körde ståltråd och inte rep. Enkelt, starkt, hållbart. Och jag hade skippat plaststolparna. Hur länge håller en sån?

Jag kan iaf glädja dig med att sen jag satte upp mitt för två år sen har de slutat plöja upp min tomt.

3. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 685 inlägg

KristinaRT

Husägare
    De gris-staket jag sett (finns på en del ställen, typ golfbanor här nere) har en tråd och den är låg, typ 40 cm över marken.
    Grisar hoppar inte över utan de bökar sig under så det är logiskt med låg tråd antar jag :thinking:

4. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 326 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Köp det kraftigare aggregatet! Jorda aggregatet med ett antal jordspett på något blött ställe, typ ett dike.
    Stolparna ska vara av trä, stolpavståndet bör vara 3-4 m, så du sparar inte så mycket på att ha plaststolpar här och var. Tråd ska det vara och inte band, band leder ström väldigt dåligt och funkar bäst på hästar och andra amatörmässiga djur, här snackar vi grisar, och dessutom vilda sådana. Gärna HT-tråd!
    Det borde räcka med 2 lågt placerade trådar.

(Annars finns det ett helt säkert sätt att hålla vildsvin borta från åkrar och odlingar, men det inbegriper att bokstavligt talat sätta bocken till trädgårdsmästare, och nu var det stängsel frågan gällde.)

• Laddar…
  5. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 130 inlägg

Isakare

Medlem
    Golfbanan där jag bodde tidigare har en tråd, typ 2 dm över marken.
    När jag första gången såg tråden undrade jag var den var till för och frågade, fick svaret vildsvin.

• Laddar…
  6. H

Harald Blåtumme

Medlem
    Tack för input!

Jo, jag är inte jätteövertygad om att klena plaststolpar är vettigt i denna tillämpning. tänker mer att ha en och annan dylik för att styra upp så det blir rakt och rent. Helst ska lägsta tråden vara vara 20 cm ovan marknivå enligt vad jag läst.

Och ingen dum idé att gå upp litet i effekt på aggregatet. Tror jag kör på det där 8,2 Joules-agget, det är väldigt robusta varelser detta och behöver nog en hårdare smäll för att reagera som avsett.

Sedan detta med trådar. Det fina med el-rep, band, trådar med typ nylonkärna är att de är en smula flexibla så det blir lättare att dra trådarna rakt tror jag. Kör man med ståltråd så finns i princip noll flexibilitet, svårare att dra sträckt. Men jag kanske har fel? Erfarenheter att dra elstängsel med ståltråd vore bra, krävs speciella spännare etc.

Helt klart pratar vi inte om enkla mobila stängsel för tex får här. Det blir litet mer av inverterad ”Jurassic Park”, grova grejer som i detta fall ska ge ”area denial” och det krävs nog att steppa upp ett par steg.

Tänkte mig 5 trådar mellan en höjd av 20 cm till 70-80 cm, verkar detta vettigt?

Finns en variant där man sätter varannan tråd jordat, detta ger en mer ordentlig smäll jämfört med att köra alla trådarna på högspänning och förlita sig på att jordkontakten ger tillräcklig effekt vid kontakt med stängslet. Är detta något att fundera på just vad gäller vildsvin?

7. M
    Verktygstokig · 2 017 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Jag som haft grisar säger..
    Ta det kraftigaste aggregat du kan finna.
    Sedan sätter du en rejäl ståltråd i botten ca 20-30 cm från marken.
    Detta för att få så mycket effekt som möjligt på den tråden, ju grövre tråd, ju mer ström leder den.

Sedan någon till högre upp.
    Köp sedan rejäla stolpar, som du sträcker upp med säg var 6-7 m då får du bra stadga på stängslet.

Hade en sugga som tog fart och skrek hela vägen fram och igenom stängslet..
    Hon visste detta skulle göra ont, men ut skulle svinet:rofl:.
    Hände flera gånger om dagen ibland...
    När man drack kaffe och hörde detta då visste man att Maja skulle ha sig ett grönsaksland... :crysmile:

8. Jiji
    Medlem · 1 754 inlägg
    Vi har två trådar. En lågt över marken, 10-15 cm upp och en ungefär 50 cm upp. Det borde nog vara tre trådar men det har funkat hittills
    Peppar peppar... :cool:.
    Vi har inte elen på på sommaren.

• Laddar…
  9. N
    Medlem · Östergötland · 405 inlägg

Nalleman64

Medlem
    Vi kör med tre kraftiga trådar upp till 75 cm höjd. Rejäla impregnerade stolpar och fjädergrindar på ett par ställen. Ett rejält nätaggregat, tre kraftiga jordspett och åskskydd.
    En anläggning som bör stå emot väder, vind och grisar i många år.
    Har monterat en timer som jag programmerar så att den slår till vid skymningen och slår av några timmar efter gryningen. Skönt att inte behöva tänka på strömförande trådar när vi vistas i trädgården.

Redigerat 11 apr 08:56
  10. catherineb
    Husägare · Västerbottens län · 763 inlägg

catherineb

Husägare
    Här är en bra guide som rör elstängsel, finns även en beskrivning om tråd just mot vildsvin.
    https://www.bole.se/guider/stangsel

11. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 326 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Elband och dito rep är rätt värdelösa på att leda ström, ärligt talat. Läs på rullen och jämför ledningsarea, mm(upphöjt till)2, för band respektive HT-tråd får du se! Jag tycker personligen inte tråd är svårhanterlig, det finns olika knep och grejer för att hålla den spänd. Vi har tagit gamla fjädrar från ungarnas slaktade studsmatta och satt som permanent trådspännare, men det finns som sagt köpe-grejer också.
    Att jorda varannan tråd i stängslet är en sån där grej som också mest funkar för hästar och dylika mesiga betesdjur, tyvärr. Det innebär ju att nuddar grisen enbart den jordade tråden får den ingen stöt alls. Den måste röra både den jordade och den ledande tråden samtidigt för att det ska ha effekt, och då bör du ha bägge trådarna nära varandra och då finns risk att de får kontakt och tjuvjordar = ingen ström för grisarna.
    Vanliga jordspett är bäst! Slå ner dem så långt du kan på något blött ställe.

• Laddar…
  12. H

Harald Blåtumme

Medlem
    Jäkligt bra tips jag fått! Hela beställningen har uppgraderats, jag har tänkt om totalt. Det *är* nog en ”inverterad Jurassic Park”-klassad anläggning som krävs trots allt.

Detta är ingen tillfällig installation, den är att betrakta som permanent. Dimensionerad för att kunna hantera dessa ytterst kraftfulla muskelpaket med en vilja av stål.

Jag tror verkligen på scenariot av en storsugga som helt enkelt bara tar sats och ska förbi. Så någon mesig nylontråd med bara säg 140 kg brottstyrka har ingen chans att stå emot, heller inga klena plaststolpar som lär brytas av som tandpetare.

Idén med att ha studsmattefjädrar är brilljant, har en väldig massa sådana av mycket stark kvalitet från en numera skrotad studsmatta - tur man sparar på sådant! Grövsta ståltråden jag hittade på Hylte lantmän är 1,75 mm diameter och det kan nog räcka om man fjädrar av med jämna mellanrum, blir som en studsmattseffekt då.

Ett hyfsat kraftigt aggregat på 8,2 Joule laddeffekt bör räcka, rekommenderas 7-8 1-meters jordspett till denna utsatta med 3 meters avstånd. Visst det finns dubbelt så starka men de är ”svindyra”... :)

Återstår detta att hitta en leverantör för åskskyddande gnistgap, det var visst slut. Behöver man flera av dessa eller räcker det med ett mellan aggregat och stängsel?

13. P
    Medlem · 1 839 inlägg

pmd

Medlem
    Hur mycket annat vilt har du som brukar komma in på området? Det finns två sätt att agera, antingen att vara lite försiktig med energin i elstängselet så att mindre vilt inte skadas eller går åt, eller att brassa på ordentligt så att man kan få vildsvinsstek till middag.

14. Jiji
    Medlem · 1 754 inlägg
    Vi har faktiskt inte så kraftigt aggregat. Det är egentligen inte alls i klass med de som rekommenderas men uppenbarligen funkar det ändå. Det satt redan på plats när vi köpte och vi har fortsatt att använda det.

Jag tror att när grisarna kan välja att gå någon annanstans än igenom elstängslet gör de hellre det. Men jag vill inte ha för kraftigt aggregat eftersom det är en hel del andra djur i skogarna och grannarnas katter. Rådjur håller sig också borta från vår trädgård. Kan ju vara tur också. För de hoppar ju lätt över våra trådar.

• Laddar…
  15. H

Harald Blåtumme

Medlem
    Jag har inte sett några uppgifter om att tex katter kan dö av litet högre energier på elstängsel. Nu är ju inte 8 Joule extremt högt men visst, högre än vad man har på typiska fårstängsel tex.

Om detta verkligen är ett problem så behöver jag veta detta, det finns nämligen en katt och några fasaner som strosar runt på tomten idag, Dessa får inte skadas.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.