Byggahus.se
Claes Sörmland
E elmont skrev:
Efter att jag sysslat med elinstallationer ett helt liv vågar jag påstå att det är ovanligt att det uppstår problem, när det händer beror det oftast på att installatören eller byggherren inte följt den normala tågordningen.
Håller med om att praktiska problem sällan uppstår. Varför skulle vägföreningen ens orka bråka? Även om kabeln i det här fallet låg i vägen utan medgivande så spelar det ju ingen större roll. Och hade föreningen behövt schakta i vägbeläggningen under byggtiden så hade de ju sett ändarna på det gula röret vid vägkanten och kabel som gick igenom den.

Som jag skrev ovan, det är elektriker och inte jurister som drar dessa kablar och tur är väl det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Varför bråka om någonting, det är övergående och den goda grannsämjan finns kvar. Att gå till ytterligheter är inte bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det rättsfallet har varit intressant att läsa mer om.
Speciellt om kabeln var före eller efter mätningen.
Elnätsbolaget har också ett ansvar att inte koppla in uppenbarligen felaktiga anläggningar.

Och det är klart den som korsar en väg med en elkabel är ansvariga för att erforderliga kabelskydd mm används och klarar den aktuella belastningen.


Ps.
Det finns en SEK handbok om tillfälliga elanläggningar. SEK Handbok 415. men boken den kostar pengar.
Vad jag hört så var det efter mätarskåpet. Vet tyvärr inte hur gammalt fallet är men det är sannolikt över 10 år sedan så det kan vara svårt att hitta tyvärr.

Finns ett annat fall som jag har sparat någonstans där nätägaren blev ansvarig för att åtgärda skador och betala ut ersättning på en huvudledning från mätskåpet till kunds fastighet då kabeln inte följde något undantag från koncession, gällde dock en permanent anslutning.
 
T tpsoft skrev:
Vad jag hört så var det efter mätarskåpet. Vet tyvärr inte hur gammalt fallet är men det är sannolikt över 10 år sedan så det kan vara svårt att hitta tyvärr.

Finns ett annat fall som jag har sparat någonstans där nätägaren blev ansvarig för att åtgärda skador och betala ut ersättning på en huvudledning från mätskåpet till kunds fastighet då kabeln inte följde något undantag från koncession, gällde dock en permanent anslutning.
Inget konstigt med ditt andra exempel om mätarskåpet/mätarplatsen är placerad utanför ansluten fastighet när det gäller permanent anslutning Där ansvar nästan alltid nätbolaget för kabeln in till ansluten fastighet på grund av nätkoncessionsregler.

En permanent nätanslutning tillhör en given fastighet. Det är därför man offereras en anslutningspunkt till en angiven fastighetsbeteckning.
Nu är det ett krav från nätägaren att permanenta anslutningen och mätarplaceringen är inom ansluten fastighet, det var inte lika noga förr.

Vid tillfällig elanslutning finns ingen given fastighet, och den tillhör ingen fastighet då det inte betalats någon anslutningsavgift.

Dock vet jag inte hur stort problemet är, jag gissar på att många tillfälliga anslutningar hamnar på trv, kommunal eller samfällighet mark. Kabelskåp brukar normalt placeras mycket nära fastighetsgränser.

Till saken hör fortfarande att den som fysiskt placerar en utrustning på annans mark skaffar tillåtelse av markägaren innan.
 
F Fred83 skrev:
Hej alla glada!

Tänkte kolla om jag blivit en grinig gubbe nu när man kommit upp sig i ålder.

Bor i ett nybyggt område där det fortfarande byggs. Elskåpet i området står vid min parkering. (Dåligt placerat men visste om det när jag köpte tomten)

Grannen på andra sidan gatan har sin undercentral stående på min tomt (har stått där ca 1.5år under pågående nybygge)
Börjar ledsna att den står där med ca 10m lång kabel som ligger i anslutning till skåpet i gräset. Kabeln går även över vägen där det är ett väggupp för kabeln.

Störningsmomentet är när man ska klippa gräset runt elskåpet ska jag flytta hans elcentral och den långa elkabeln. Elkabeln som går över vägen har ett tillhörande väggupp. Vägguppet blir extra iriterande när man ska in och ut med släppkärran.

Vattenfall ska komma och koppla om strömmen men har gått ca 1.5år nu och börjar undra om dom verkligen kommer. Enligt grannen är det Vattenfall som tar lång tid. Vattenfall kan inte lämna ut några uppgifter till mig om det är anmält eller inte.


För att försöka undvika detta i fortsättningen. Kan jag be kommande husbyggnationer om att inte ställa deras undercentral på min tomt? Kan jag även be dom att dra kabeln under vägen istället? Eller är jag skyldig att ha deras undercentral vid elskåpet som står på min tomt?


Mvh en bitter gubbe
”Ove”
Tyvärr gnälligt. Gilla läget och njut av livet i stället.
”I dont care. We are all going to die” har en klok person sagt. säger ganska mycket var vi borde fokusera på
 
  • Arg
  • Gilla
HBerggren och 3 till
  • Laddar…
Du skulle ju kunna placera ett fågelbad etc just på den plats som nu är upptagen🤷‍♂️.
Då får dom ju snällt flytta på grejorna.
Allt handlar om hur obstinat och grinig man önskar vara.
 
Eftersom din granne har med vattenfall att göra så är det verkligen som att sparka på någon som ligger ner om du jävlas med han/hon.

Ingen vill ha byggström längre än nödvändigt eftersom det är svindyrt och din granne vill nog inget annat än slippa byggströmmen.

Vattenfall är ett skitbolag, som behandlar sina kunder som skit!
 
F Fred83 skrev:
Hej alla glada!

Tänkte kolla om jag blivit en grinig gubbe nu när man kommit upp sig i ålder.

Bor i ett nybyggt område där det fortfarande byggs. Elskåpet i området står vid min parkering. (Dåligt placerat men visste om det när jag köpte tomten)

Grannen på andra sidan gatan har sin undercentral stående på min tomt (har stått där ca 1.5år under pågående nybygge)
Börjar ledsna att den står där med ca 10m lång kabel som ligger i anslutning till skåpet i gräset. Kabeln går även över vägen där det är ett väggupp för kabeln.

Störningsmomentet är när man ska klippa gräset runt elskåpet ska jag flytta hans elcentral och den långa elkabeln. Elkabeln som går över vägen har ett tillhörande väggupp. Vägguppet blir extra iriterande när man ska in och ut med släppkärran.

Vattenfall ska komma och koppla om strömmen men har gått ca 1.5år nu och börjar undra om dom verkligen kommer. Enligt grannen är det Vattenfall som tar lång tid. Vattenfall kan inte lämna ut några uppgifter till mig om det är anmält eller inte.


För att försöka undvika detta i fortsättningen. Kan jag be kommande husbyggnationer om att inte ställa deras undercentral på min tomt? Kan jag även be dom att dra kabeln under vägen istället? Eller är jag skyldig att ha deras undercentral vid elskåpet som står på min tomt?


Mvh en bitter gubbe
Det är inte tillåtet att ström sätta annan fastighet över tomtgräns
 
Å Åke Lindgren skrev:
Det är inte tillåtet att ström sätta annan fastighet över tomtgräns
Så du menar att all byggström som går från nätägarens skåp är olaglig om inte nätägarens skåp skulle stå på byggherrens mark?
 
E elmont skrev:
Så du menar att all byggström som går från nätägarens skåp är olaglig om inte nätägarens skåp skulle stå på byggherrens mark?
Jag har förlorat en rättslig prövning då jag ström satte en pumpstation över tomtgräns
 
Å Åke Lindgren skrev:
Jag har förlorat en rättslig prövning då jag ström satte en pumpstation över tomtgräns
Nu handlar ju det här inte om nått annat än en tillfällig anläggning för byggström, det är ju lite annat än en permanent anläggning.
När det gäller byggström r det normalt det enda alternativet då man normalt inte kan få permanent ström innan bygget är "klart".
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
i mitt fall gällde strömsättningen tillfälligt då pumpstationen svämmade över och avloppet rann ut i naturen Detta tog kommunen inte hänsyn till . strömsättning över tomtgräns avbröts av elbolagets jurister
 
Förstår inte riktigt? En pumpstation behöver väl permanent kraftförsörjning och det måste ordnas när den byggs.
 
Byggarn betalade inte kostnaderna för pumpstationen el (konkursansökan var inlämnad för byggarn) så elleverantören stängde elen.
om jag inte omedelbart tog bort strömsättningen skull elen stängas för mig.
I detta fall saknades sunt förnuft.
 
Å Åke Lindgren skrev:
Byggarn betalade inte kostnaderna för pumpstationen el (konkursansökan var inlämnad för byggarn) så elleverantören stängde elen.
om jag inte omedelbart tog bort strömsättningen skull elen stängas för mig.
I detta fall saknades sunt förnuft.
Är/var pumpstationen din?
Eller vem ägde pumpstationen?

Sen så hade elnätsbolaget stängt av strömmen som ett led i att få betalt, att då mata pumpstationen från en annan fastighet anses då att kringgå elnätsbolagets handling.

Det ni skulle ha gjort var att sluta använda avloppet direkt och sedan gå på byggaren/konkursförvaltaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.