Byggahus.se
K kstenstrom skrev:
Ja helt sjukt, fick idag min räkning för sista kvartalet ( okt, nov, dec) och nu är jag 12.500:- fattigare för 7295 kWh, ja jag vet. Skyll dig själv som har rörligt pris. Absolut får jag det, dock ligger orimligheten i att vi fattat beslut att avveckla den enda pålitliga energiproduktionen vi har INNAN man har något klokt att ersätta med.
Bor i en enplans villa i elområde 3 på 120 kvm byggt 92 med luft/luft värme. Samma period förra året knappt 4.200:-

Orimligt i mina ögon är rådande situation!
 
  • Gilla
gurra-g
  • Laddar…
So happy we went with a fantastic company a year ago. 180kvm house December was 1100kr. Fast price 12 months, Just phoned them up and just extended 12 months more on the same fast price, incredible. never had such a great company. in the last 14 years.
 
  • Gilla
läppglans och 4 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
för 16000:- eller för den delen 10000:- i elräkning måste vara toppen att få på en pension. :thinking: klart, varför ska pensionärer få ha en härlig trädgård att påta i när dom kan sälja och bo i en lite lägenhet de sista åren.
Om man är pensionär eller har små marginaler i ekonomin så kan (bör?) man ju binda sitt elavtal. Ingen tvingar någon att ha rörligt elpris eller timavtal. Vi jobbar fortfarande, men har ändå haft bundet elavtal under många år trots att man blivit idiotförklarad eftersom rörligt elavtal ”alltid är billigast i längden”. Men nu är det annat ljud i skällan.

Vi tycker det är skönt att ha koll på kostnaderna och har därför bundit elavtalet även om det vissa månader har varit dyrare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif Larson och 17 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Problemet är ju att EU kräver att vi ska sälja energi till andra länder istället för att nyttja den inom landet vilket gör att priserna stiger. Samtidigt så är det så illa att när vi exporterar el så importerar vi samtidigt koleldad el från utlandet, bra logik..

Att sedan Tyskland stänger sina kärnkraftverk men fortsätter elda kol är för mig obegripligt.
Den tyska stängningen av planerad baskraft kan vi inte göra så mycket åt, vad värre är bygger vi inga ersättningsreaktorer för de som inte längre är i drift i Sverige och dessutom planeras nedläggning av fullt fungerande vattenkraft.
Att minska vår egen energikonsumtion och försöka värma våra bostäder utan(eller iaf med väsentligt mindre) el är väl vad vi kan göra som konsumenter nu.
 
  • Gilla
Harpgear och 2 till
  • Laddar…
Bor i Malmö

Förbrukade 1400 kWh i december, elräkning 5100 kr. Rörligt pris.

Man kanske får skriva om sången ”Nu tändas tusen juleljus”
 
Nissens
J jerseykev95 skrev:
180kvm house December was 1100kr. Fast price 12 months, Just phoned them up and just extended 12 months more on the same fast price, incredible. never had such a great company. in the last 14 years.
How fast is the price? :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 14 till
  • Laddar…
J
Pyttehus men med inredd källare. Härliga 22-23C i källaren eftersom vi sitter 8h/dag med kontor där nere. Gick ner o sänkte lite nu efter fakturan på 9600SEK. Tofflor och ulltröjor ska inte underskattas! :)

Inkl. allt 9600. 7100 i elöverföring + 2500 i elnät. SE3.
Elräkning som specificerar kostnader för elnätsabonnemang, elöverföring och energiskatt med totalt belopp på 9 548 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker att denna tabell är ganska talande
Tabell som visar elpriset per kWh med moms för Elområde 3 - Stockholm från 2018 till 2021, med månatliga och årsmedelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Melody81 och 5 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Pyttehus men med inredd källare. Härliga 22-23C i källaren eftersom vi sitter 8h/dag med kontor där nere. Gick ner o sänkte lite nu efter fakturan på 9600SEK. Tofflor och ulltröjor ska inte underskattas! :)

Inkl. allt 9600. 7100 i elöverföring + 2500 i elnät. SE3.
[bild]

Tycker att denna tabell är ganska talande
[bild]
Ska man jämföre elpriser likt din tabell så är ett viktat medel av intresse, då förbrukningen förändras under året. Att ta ett medel på alla månader säger ingenting om det pris som drabbar dig.
 
  • Gilla
Leif Larson och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om ett bundet pris i det långa loppet är billigare än ett fast, vem betalar merkostnaden?
Det är inte helt självklart att du kan räkna på det viset.
Vad jag tycker mig ha snappat upp, hoppas någon som är insatt kan hoppa in och rätta till. Så säljer t.ex Vattenfall iväg sin el i förväg, för 2021 någonstans runt 30 öre + per kwh. Det betyder att de har inte tjänat så bra som man kan tro nu under hösten men har å andra sidan säkrat intäkterna i förväg med en ändå rejäl vinst i beräkningen.
Den i förväg sålda elen har de då kanske sålt till sådana som bundit sitt elavtal eller till industrier. Så det är inte säkert att det är mot Nordpools priser de bolag som erbjuder fast avtal behöver ta höjd.
Har du rörligt pris får du däremot betala Nordpool-priser.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
E du dum i huvet?


December:


Fast elpris 1 år 230.00 (287.50) öre/kWh


Fast elpris 2 år 170.00 (212.50) öre/kWh


Fast elpris 3 år 149.00 (186.25) öre/kWh


Rörligt elpris 201.70 (252.13) öre/kWh (december)
Det här måste vara i 4an va? Jag kan fortfarande binda 36 mån för 79 öre/kwh i 3an.
 
J Jeppson skrev:
Problemet är ju att EU kräver att vi ska sälja energi till andra länder istället för att nyttja den inom landet vilket gör att priserna stiger. Samtidigt så är det så illa att när vi exporterar el så importerar vi samtidigt koleldad el från utlandet, bra logik..

Att sedan Tyskland stänger sina kärnkraftverk men fortsätter elda kol är för mig obegripligt.
Samt att nordpool har marginalprissättning så även om vi kan producera svinbillig el från vindkraften så kommer priset hamna närmare det dyraste energislaget på elmarknaden.
 
  • Gilla
Hasse11 och 2 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Med den energipolitik som bedrivs, inte minst av Bolund och MP så lär vi få vänja oss vid höga energikostnader. Och när ytterligare reaktorer ska stängas lär de öka ännu mer.

Frågan är hur solceller och vindkraft ska kunna ersätta energibehovet idag och prognosen om 10 år är att vi fördubblar elanvändningen..
Nä, enbart solceller och vindkraft kommer inte räcka.
Men herregud, sluta rösta på MP då om du inte är beredd att betala för att rädda klimatet?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Leif Larson och 10 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Men herregud, sluta rösta på MP då om du inte är beredd att betala för att rädda klimatet?
Trodde framgick tidigare att jag varken har eller lär rösta på MP framöver men det kanske var svårt att utläsa??

Men tycker du att det är bra att betala betydligt mer och samtidigt öka föroreningar genom att låta andra länder exportera skitig el till Sverige?
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 13 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Trodde framgick tidigare att jag varken har eller lär rösta på MP framöver men det kanske var svårt att utläsa??

Men tycker du att det är bra att betala betydligt mer och samtidigt öka föroreningar genom att låta andra länder exportera skitig el till Sverige?
Visste inte att Sverige var en netto-importör av elektricitet?
 
  • Gilla
Helena Gunnarsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.