Byggahus.se
Lill72 Lill72 skrev:
Tyvärr så hjälper det inte alltid med bundna priser för så småningom går avtalet ut och det är dags att binda igen.
[bild]
Kan binda idag för 79 öre i upp till 10 år, så riktigt illa är det inte. Ligger 46 öre nu bundet till sommaren.
 
  • Gilla
SusoDus och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om jag tittar på de pensionärer som bor grannar med mig i mitt kvarter (helt vanligt i en mindre småstad) så har de allihopa nyare (+2015 typ) bilar, åker utomlands titt som tätt och någon har tom en ganska fin veteranbil.. En har precis sålt sitt eget hus och tagit över det de bor i från karlns mamma som dog nyligen. Alltså en obelånad kåk värd runt 2-3 miljoner.. Jag kan inte se att någon av de här är särskilt fattiga, eller inte har möjlighet att omdisponera sina pengar.. Jag pratar ju med dem ibland, och ingen av dem har sagt ett ord om elpriserna sen i somras..

Så utifrån min bild av pensionärer så är de inte speciellt utsatta som grupp. Ska man dessutom vara krass så har de ju alla möjligheter att få en lägenhet, de bör ju ha hur mycket kötid som helst i de kommunala bostadsköerna, och att sälja en villa är ju inte överdrivet svårt idag...

Jag är ju "ganska röd" utifrån ett politiskt perspektiv, men jag kan inte förstå att man ropar på att staten ska strössla helikopterpengar över alla.. Det är ju totalt vansinnigt...
Med andra ord dags för en bred skattereform så att systemets progressivitet prickar rätt istället för att hålla på med godtyckliga grupperingar som "pensionärer" :)
 
  • Gilla
jakobbohem och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Kan binda idag för 79 öre i upp till 10 år, så riktigt illa är det inte. Ligger 46 öre nu bundet till sommaren.
Frågan är vad som kommer hända med bindningstider om de gör om elprisområdena. Kan ju både bli bra och dåligt om man har otur/tur.
 
  • Gilla
spontus och 1 till
  • Laddar…
Betalar alla ni andra er elräkning varje månad? Jag har tre månaders förbrukning på varje räkning, blir en skojig överraskning i februari för min del. Har nov + dec + jan på nästa räkning. :sweat:
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Nyblivenhusägare123 och 20 till
  • Laddar…
50-tals hus i SE3
Eldar ved så har inte jättekoll på förbrukningen men typ 700kr allt som allt blev det.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag fattar inte varför du inte skriver kWh...
Därför att "h" inte fungerar på mitt tangentbord, men jag tror alla fattar mitt budskap ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 12 till
  • Laddar…
Normen i Sverige har länge varit att man ska bygga stort och gärna större än man behöver, vi får se om det ändras med högre energipriser.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Skral och 14 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Normen i Sverige har länge varit att man ska bygga stort och gärna större än man behöver, vi får se om det ändras med högre energipriser.
Det har redan ändrats, kolla bara på 60 tals hus/tomt jämfört med det som byggs nu. Iallafall gäller det i storstan där jag bor. Mindre tomt och mindre hus, och sämre kvalitet.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Just de som har obelånade mångmilion villor är kanske inte den grupp jag skulle peka ut som hårt drabbade.
för 16000:- eller för den delen 10000:- i elräkning måste vara toppen att få på en pension. :thinking: klart, varför ska pensionärer få ha en härlig trädgård att påta i när dom kan sälja och bo i en lite lägenhet de sista åren.
 
  • Gilla
  • Ledsen
TRJBerg och 17 till
  • Laddar…
K
T Tomasmexitegel skrev:
Det har redan ändrats, kolla bara på 60 tals hus/tomt jämfört med det som byggs nu. Iallafall gäller det i storstan där jag bor. Mindre tomt och mindre hus, och sämre kvalitet.
Spännande hur små hus byggs det där du bor? Här är de flesta hus fortfarande ganska stora.. 140+ iaf. Men det är säkert skillnad på gruppbebyggelse och fribygg. Vi byggde 160 kvm för något år sedan och hade lätt klarat oss på 120.
 
T Tomasmexitegel skrev:
Det har redan ändrats, kolla bara på 60 tals hus/tomt jämfört med det som byggs nu. Iallafall gäller det i storstan där jag bor. Mindre tomt och mindre hus, och sämre kvalitet.
Det du nämner har inte koppling till energianvändning utan tillgången på mark.
 
2757 kWh i SE3 landade på 6508 kr för december. Sen kommer ju nätavgift och sånt på det… Ändå bättre än befarat där efter första veckan av december. :sweat:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om jag tittar på de pensionärer som bor grannar med mig i mitt kvarter (helt vanligt i en mindre småstad) så har de allihopa nyare (+2015 typ) bilar, åker utomlands titt som tätt och någon har tom en ganska fin veteranbil.. En har precis sålt sitt eget hus och tagit över det de bor i från karlns mamma som dog nyligen. Alltså en obelånad kåk värd runt 2-3 miljoner.. Jag kan inte se att någon av de här är särskilt fattiga, eller inte har möjlighet att omdisponera sina pengar.. Jag pratar ju med dem ibland, och ingen av dem har sagt ett ord om elpriserna sen i somras..

Så utifrån min bild av pensionärer så är de inte speciellt utsatta som grupp. Ska man dessutom vara krass så har de ju alla möjligheter att få en lägenhet, de bör ju ha hur mycket kötid som helst i de kommunala bostadsköerna, och att sälja en villa är ju inte överdrivet svårt idag...

Jag är ju "ganska röd" utifrån ett politiskt perspektiv, men jag kan inte förstå att man ropar på att staten ska strössla helikopterpengar över alla.. Det är ju totalt vansinnigt...
Ja, det går att komma med hur många anekdotiska bevis som helst för det ena eller det andra. Det är kanske tur att de inte kunnat åka utomlands de senaste åren nu när elräkningarna skall betalas?

Jag förutsätter att du själv står i bostadskö, både på hemorten och några andra städer för att vara säker på att ha någonstans att bo när du blir gammal?
 
  • Gilla
TRJBerg och 14 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Spännande hur små hus byggs det där du bor? Här är de flesta hus fortfarande ganska stora.. 140+ iaf. Men det är säkert skillnad på gruppbebyggelse och fribygg. Vi byggde 160 kvm för något år sedan och hade lätt klarat oss på 120.
Det jag ser omkring mig är också en folkrörelse att göra om varenda lite vrå av biyta till boyta. Garage ska bli extrarum, källare ska inredas, tak höjas o.s.v.
Men det kanske lönar sig när byggnadsstommen redan finns där. Folk förvarar ju inte ens vinterdäcken hemma nuförtiden.
 
  • Gilla
funderarn och 2 till
  • Laddar…
pellefant pellefant skrev:
Även om du binder i nov/dec är inte elpriset så extremhögt.
pellefant pellefant skrev:
Även om du binder i nov/dec är inte elpriset så extremhögt.

E du dum i huvet?


December:


Fast elpris 1 år 230.00 (287.50) öre/kWh


Fast elpris 2 år 170.00 (212.50) öre/kWh


Fast elpris 3 år 149.00 (186.25) öre/kWh


Rörligt elpris 201.70 (252.13) öre/kWh (december)
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.