Vi har ett eluttag som visar 350 V/m i ett sovrum och det uttaget delar krets med 3-4 andra rum i lägenheten. Det är ett äldre lägenhethus och uttaget används inte men vi har haft strömavbrott i andra rum flera gånger som delar krets med det uttaget, kan det påverka?

A
Oj det var inte bra. Det ska vara cirka 230 V i ett vanligt vägguttag. Mellan vilka poler mäter du då i uttaget och vilket instrument använder du?

Är det fler uttag som visar samma mätvärden?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
350volt per meter?

Om du har mätt rätt och det är 350V i uttaget skulle jag slå av huvudströmbrytaren och ringa jouren. Det låter som attnolan släppt längre upp i systemet. Då kan spänningen bli allt mellan 0 och 400V.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mäter du rätt? V/m är en enhet för elektromagnetiska fält. Vad har du för instrument, och vad visar den om du mäter i ett annat uttag i ett annat rum.?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K
M Marta Liv skrev:
Vi har ett eluttag som visar 350 V/m i ett sovrum och det uttaget delar krets med 3-4 andra rum i lägenheten. Det är ett äldre lägenhethus och uttaget används inte men vi har haft strömavbrott i andra rum flera gånger som delar krets med det uttaget, kan det påverka?
Frågan har redan ställts, men jag undrar jag med - vad har du mätt med och vilken inställning använde du?

Enheten V/m används i sammanhanget elektriska fält (enhet för fältstyrka). Du är mer intresserad av spänningen (V).

Redigerat:
L lordi skrev:
Mäter du rätt? V/m är en enhet för elektromagnetiska fält. Vad har du för instrument, och vad visar den om du mäter i ett annat uttag i ett annat rum.?
Har mätt med emf mätare, ska mäta med en multimeter också. Mätningen i dom andra rummen som ligger på samma krets mäter
93, 125, 250, samt 290 V/m.
Jag har även mätt på jobbet och då låg värdena mellan 1 och 13 V/m ungefär.

• Haha
  • Wow
Assassen och 1 till
  • Laddar…
M Marta Liv skrev:
Har mätt med emf mätare, ska mäta med en multimeter också. Mätningen i dom andra rummen som ligger på samma krets mäter
93, 125, 250, samt 290 V/m.
Jag har även mätt på jobbet och då låg värdena mellan 1 och 13 V/m ungefär.
V/m är enheten för elektriska fält (inte magnetiska fält). Men den emf-mätare mäter du förmodligen i luftan utanför uttaget.
359 V/m är ett mycket svagt elektriskt fält. Det har inget med spänningen i uttaget att göra.
Tänk följande: du tar i en lampsladd till din golvlampa som är på. Då är avståndet mellan din fingertopp och den ledande tråden i sladden omkring 2 mm. Det elektriska fältet vid din fingertopp är då 230 V / 0,002 m = 115 000 V/m. Och det bekymrar dig inte.
Slappna av!

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Vad är anledningen att du överhuvudtaget försökte mäta? är det något som inte fungerar?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.