885 läst ·
7 svar
885 läst
7 svar
Elproblem i lägenheten
Vi har ett eluttag som visar 350 V/m i ett sovrum och det uttaget delar krets med 3-4 andra rum i lägenheten. Det är ett äldre lägenhethus och uttaget används inte men vi har haft strömavbrott i andra rum flera gånger som delar krets med det uttaget, kan det påverka?
350volt per meter?
Om du har mätt rätt och det är 350V i uttaget skulle jag slå av huvudströmbrytaren och ringa jouren. Det låter som attnolan släppt längre upp i systemet. Då kan spänningen bli allt mellan 0 och 400V.
Om du har mätt rätt och det är 350V i uttaget skulle jag slå av huvudströmbrytaren och ringa jouren. Det låter som attnolan släppt längre upp i systemet. Då kan spänningen bli allt mellan 0 och 400V.
Frågan har redan ställts, men jag undrar jag med - vad har du mätt med och vilken inställning använde du?M Marta Liv skrev:
Enheten V/m används i sammanhanget elektriska fält (enhet för fältstyrka). Du är mer intresserad av spänningen (V).
Redigerat:
Har mätt med emf mätare, ska mäta med en multimeter också. Mätningen i dom andra rummen som ligger på samma krets mäterL lordi skrev:
93, 125, 250, samt 290 V/m.
Jag har även mätt på jobbet och då låg värdena mellan 1 och 13 V/m ungefär.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
V/m är enheten för elektriska fält (inte magnetiska fält). Men den emf-mätare mäter du förmodligen i luftan utanför uttaget.M Marta Liv skrev:
359 V/m är ett mycket svagt elektriskt fält. Det har inget med spänningen i uttaget att göra.
Tänk följande: du tar i en lampsladd till din golvlampa som är på. Då är avståndet mellan din fingertopp och den ledande tråden i sladden omkring 2 mm. Det elektriska fältet vid din fingertopp är då 230 V / 0,002 m = 115 000 V/m. Och det bekymrar dig inte.
Slappna av!
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Vad är anledningen att du överhuvudtaget försökte mäta? är det något som inte fungerar?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden