Nej. Det är det inte.
T tracker skrev:
Nja, det faktiska beslutet om att införa prisområden fattades inte av EU, men det var EU-kommissionen som tvingade Sverige till vissa åtgärder.D Daniel 109 skrev:
Här kan man läsa mer om det:
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elomrade
Ja, EU påpekade att det inte är okej att begränsa export på grund av begränsningar i elnätet någon annanstans. Men att påstå att EU beslutat om gränserna är fel.globaljuggler skrev:
Klassiskt norrlandssvar. Det är inte på långa vägar berättigad skillnad. Man tjänar inte 2000% mer i södra sverige jämfört med norrland. Tvärtom tjänar man jävla bra i gruvorna.O OskarL skrev:Om du verkligen känner att Norrland är orättvist gynnat gentemot Sörland skulle jag rekommendera dig att besöka Norrland, gärna inlandet. Vidga dina vyer"Rättvist" som du söker kanske finns i länder med planekonomi, synd att missat sovjet om det är drömmen
Men med glimten i ögat vill jag hälsa samma svar som vi norrlänningar alltid får då vi lyfter något som känns orättvist: "Du bestämmer själv var du bor, flytta då!"
Kanske kan va nåt?
Haha visa när elpriset på årsbasis är 20 gånger högre. Alla mår bra av att se mer av världen och se att den inte är svartvit. Orättvist just en sekund kompenseras nästaJA”Snabbe” skrev:
O OskarL skrev:Om du verkligen känner att Norrland är orättvist gynnat gentemot Sörland skulle jag rekommendera dig att besöka Norrland, gärna inlandet. Vidga dina vyer"Rättvist" som du söker kanske finns i länder med planekonomi, synd att missat sovjet om det är drömmen
Men med glimten i ögat vill jag hälsa samma svar som vi norrlänningar alltid får då vi lyfter något som känns orättvist: "Du bestämmer själv var du bor, flytta då!"
Kanske kan va nåt?
Finns många saker som spelar in om jag ska flytta eller inte men elpriser bör inte vara den anledningen.
Mer kärnkraft åt folket !!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 589 inlägg
När jag skulle teckna elavtal för vårt nyinköpta fritidshus fick jag veta att det ligger i elprisområde 4, och inte 3 som vårt permanentboende. Är detta dolt fel
? Jag kollade ju bara var elmätaren satt och storleken på huvudsäkringarna.
SågspånPappspikEternit skrev:
Skojjar du ?
Om inte, nej detta kan man kolla upp ifall det är en viktig punkt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 589 inlägg
Ja, jag skojar om det dolda felet. I övrigt skojar jag tyvärr inte.Forlowt skrev:
Nu vet jag att det finns olika sajter där man kan få reda på info om nätägare och elprisområde genom att ange position eller postnummer. En av tjänsterna visade dock fel nätägare, det stämde inte med verkligheten.
Ibland kan det vara vilseledande. Jag vet att vårt hus visas olika men då ploppar en ruta om som ber mer mer info för att specifikt placera husetSågspånPappspikEternit skrev:
Elbehovsprognosen säger ju att det kommer svänga på lång sikt utifrån industrietableringarna så då är det vi i norr som importerar av er. Speciellt om det äntligen kommer lite ny kärnkraft. Hinner områdesindelningen tas bort gynnar det norr. Sen igen är det bara toppar, inte årssnitt.P Pontstone skrev: