Det är EU som beslutat om elprisområden.

Nej. Det är det inte.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
T tracker skrev:
Det är EU som beslutat om elprisområden.
D Daniel 109 skrev:
Nej. Det är det inte.
Nja, det faktiska beslutet om att införa prisområden fattades inte av EU, men det var EU-kommissionen som tvingade Sverige till vissa åtgärder.

Här kan man läsa mer om det:
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elomrade

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Med sydvästlänken har man byggt bort EU:s specifikation på "flaskhals" så eventuellt kommer det ett regeringsförslag att slå ihop elprisområde 3 och 4.

globaljuggler globaljuggler skrev:
Nja, det faktiska beslutet om att införa prisområden fattades inte av EU, men det var EU-kommissionen som tvingade Sverige till vissa åtgärder.

Här kan man läsa mer om det:
[länk]
Ja, EU påpekade att det inte är okej att begränsa export på grund av begränsningar i elnätet någon annanstans. Men att påstå att EU beslutat om gränserna är fel.

O OskarL skrev:
Om du verkligen känner att Norrland är orättvist gynnat gentemot Sörland skulle jag rekommendera dig att besöka Norrland, gärna inlandet. Vidga dina vyer:) "Rättvist" som du söker kanske finns i länder med planekonomi, synd att missat sovjet om det är drömmen

Men med glimten i ögat vill jag hälsa samma svar som vi norrlänningar alltid får då vi lyfter något som känns orättvist: "Du bestämmer själv var du bor, flytta då!"

Kanske kan va nåt?
Klassiskt norrlandssvar. Det är inte på långa vägar berättigad skillnad. Man tjänar inte 2000% mer i södra sverige jämfört med norrland. Tvärtom tjänar man jävla bra i gruvorna.

• Gilla
P.S Adventure
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Klassiskt norrlandssvar. Det är inte på långa vägar berättigad skillnad. Man tjänar inte 2000% mer i södra sverige jämfört med norrland. Tvärtom tjänar man jävla bra i gruvorna.
Haha visa när elpriset på årsbasis är 20 gånger högre. Alla mår bra av att se mer av världen och se att den inte är svartvit. Orättvist just en sekund kompenseras nästa

O OskarL skrev:
Haha visa när elpriset på årsbasis är 20 gånger högre. Alla mår bra av att se mer av världen och se att den inte är svartvit. Orättvist just en sekund kompenseras nästa
Jovisst. Gotta du dig så länge det varar.

Sittställning
O OskarL skrev:
Om du verkligen känner att Norrland är orättvist gynnat gentemot Sörland skulle jag rekommendera dig att besöka Norrland, gärna inlandet. Vidga dina vyer:) "Rättvist" som du söker kanske finns i länder med planekonomi, synd att missat sovjet om det är drömmen

Men med glimten i ögat vill jag hälsa samma svar som vi norrlänningar alltid får då vi lyfter något som känns orättvist: "Du bestämmer själv var du bor, flytta då!"

Kanske kan va nåt?

Finns många saker som spelar in om jag ska flytta eller inte men elpriser bör inte vara den anledningen.

Mer kärnkraft åt folket !!

När jag skulle teckna elavtal för vårt nyinköpta fritidshus fick jag veta att det ligger i elprisområde 4, och inte 3 som vårt permanentboende. Är detta dolt fel :thinking:? Jag kollade ju bara var elmätaren satt och storleken på huvudsäkringarna.

Sittställning
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
När jag skulle teckna elavtal för vårt nyinköpta fritidshus fick jag veta att det ligger i elprisområde 4, och inte 3 som vårt permanentboende. Är detta dolt fel :thinking:? Jag kollade ju bara var elmätaren satt och storleken på huvudsäkringarna.

Skojjar du ?

Om inte, nej detta kan man kolla upp ifall det är en viktig punkt.

Sittställning Forlowt skrev:
Skojjar du ?

Om inte, nej detta kan man kolla upp ifall det är en viktig punkt.
Ja, jag skojar om det dolda felet. I övrigt skojar jag tyvärr inte.
Nu vet jag att det finns olika sajter där man kan få reda på info om nätägare och elprisområde genom att ange position eller postnummer. En av tjänsterna visade dock fel nätägare, det stämde inte med verkligheten.

Sittställning
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, jag skojar om det dolda felet. I övrigt skojar jag tyvärr inte.
Nu vet jag att det finns olika sajter där man kan få reda på info om nätägare och elprisområde genom att ange position eller postnummer. En av tjänsterna visade dock fel nätägare, det stämde inte med verkligheten.
Ibland kan det vara vilseledande. Jag vet att vårt hus visas olika men då ploppar en ruta om som ber mer mer info för att specifikt placera huset

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Wohoo, nu åker vi!
Undrar vad det norrländska kommentaren blir på dagens rörliga pris?
Man får inte glömma att strössla med nätavgifter ovanpå deta ...

• Skärmdump av en mobilapp som visar aktuella elpriser med en prispeak på 291 öre mellan 09:00 och 10:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pontstone skrev:
Wohoo, nu åker vi!
Undrar vad det norrländska kommentaren blir på dagens rörliga pris?
Man får inte glömma att strössla med nätavgifter ovanpå deta ...
Elbehovsprognosen säger ju att det kommer svänga på lång sikt utifrån industrietableringarna så då är det vi i norr som importerar av er. Speciellt om det äntligen kommer lite ny kärnkraft. Hinner områdesindelningen tas bort gynnar det norr. Sen igen är det bara toppar, inte årssnitt.

• Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.