F
B Bus1t skrev:
Lilla gubben" haha fungerar dessa härskartekniker fortfarande 2023?

Jag tror du menar Kontext 😜
Jag gjorde ett försök att var lite internationell, skall genast sluta med det……

• Gilla
Bus1t
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sannolikheten är större att börsen stiger mer än solceller avkastar ja, men risken är högre och dina aktier kan gå minus, solceller kan inte avkasta negativt.
Det kan dom med tanke på kostnaden för avskrivningen.

O Orvar777 skrev:
Det kan dom med tanke på kostnaden för avskrivningen.
Hur många års avskrivningar tycker du är relevant ?

Hur många års avskrivningar tycker du är relevant ?
Max 10 år samt räkna med 7% kostnad av kapital skulle jag säga vore rimligt. Med andra ord bör du ha minst 17% ROI per år för att överhuvudtaget gå plus.

O Orvar777 skrev:
Max 10 år samt räkna med 7% kostnad av kapital skulle jag säga vore rimligt. Med andra ord bör du ha minst 17% ROI per år för att överhuvudtaget gå plus.
Intressant. Du är ganska ensam att räkna så, vad jag vet lämnar de flesta 15 års garanti…

Intressant. Du är ganska ensam att räkna så, vad jag vet lämnar de flesta 15 års garanti…
Så kan det vara. Men det finns inget stort företag i världen som inte räknar så.
Helt orelevant.
Frågan om avskrivning gäller hur mycket cellerna är värda om X år, inflationsjusterat.
Om 15 år är min gissning att dom inte är värda så mycket.

Värdet är inte så intressant då väldigt få skulle fungera på att sälja sina solceller efter 10-15 år, eller vad tror du? Avkastning i första hand tänker jag.

• Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
Värdet är inte så intressant då väldigt få skulle fungera på att sälja sina solceller efter 10-15 år, eller vad tror du? Avkastning i första hand tänker jag.
Håller med. Men det innebär att du måste avkasta kostnaden för cellerna innan du överhuvudtaget är plus. Tar du då kostnad av kapital i beaktning pratar vi närmar 20+ år återbetalning.

Som sagt, väldigt få privatpersoner räknar på 10 års avskrivningar eller så pass hög ränta. Vad jag vet har det aldrig varit 7% snittränta på insatt kapital över en 10 årsperiod eller länge….

Som sagt, väldigt få privatpersoner räknar på 10 års avskrivningar eller så pass hög ränta. Vad jag vet har det aldrig varit 7% snittränta på insatt kapital över en 10 årsperiod eller länge….
Använd 15 om det känns bättre.
7% är relativt lågt räknat, även som privatperson (vanlig indexfond).
Let’s agree to disagree. Tack för en härlig diskussion 👍🏻😊

Det är ju redan bevisat att cellerna klarar mer än 15 år samt att inget räntekonto ger den ränta du räknar på. Varför vara orealistisk?

pacman42 pacman42 skrev:
Nu ändras ju förutsättningarna för solpaneler ytterligare, denna månaden så kommer förslaget om ändrade elområden i Sverige. Det är tydligen också klart med elområden i Tyskland, vilket kommer att sänka priserna i Sverige.

Ändrade elområden i Sverige planeras införas 2025, gissningsvis samtidigt som elområden införs i Tyskland.
Nej, inget är klart. Förslag ska tas fram till andra halvan av 2024. Norden siktar på tidigt 2024. Nya områden införs tidigast 2027.

https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/systemansvar--elmarknad/elomradesoversyn/

F
O Orvar777 skrev:
Så kan det vara. Men det finns inget stort företag i världen som inte räknar så.
Helt orelevant.
Frågan om avskrivning gäller hur mycket cellerna är värda om X år, inflationsjusterat.
Om 15 år är min gissning att dom inte är värda så mycket.
Finns det inga stora företag som inte räknar så? Har du belägg öht för det?

Det är ju redan bevisat att cellerna klarar mer än 15 år samt att inget räntekonto ger den ränta du räknar på. Varför vara orealistisk?
F fsn skrev:
Finns det inga stora företag som inte räknar så? Har du belägg öht för det?
Att alla företag skriver av sina investeringar krävs enligt lag. Jag har hittills inte sett något större noterat företag som inte räknar på kostnad av kapital.

Haha, jag kan givetvis inte bevisa det. Så ytterst få kanske hade varit ett bättre ordval.

Nissens
Jämför med en gammal bil. Den fungerar fortfarande men är föråldrad. Den kanske var värd 600 000:- ny, men har bara 50 000:- kvar i värde. Solceller åldras också med minskad verkningsgrad över tiden, och teknikutvecklingen gör dem föråldrade också.

Om 15 år har nya solceller förmodlingen mycket bättre verkningsgrad på grund av teknikutvecklingen och skattesubventionerna är borta sedan länge… kanske har ny teknik kommit som ersätter solceller helt.

• Gilla
Orvar777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.