21 620 läst ·
248 svar
22k läst
248 svar
Elpriser, vad händer?
Så kan det vara. Men det finns inget stort företag i världen som inte räknar så.Jonatan79 skrev:
Helt orelevant.
Frågan om avskrivning gäller hur mycket cellerna är värda om X år, inflationsjusterat.
Om 15 år är min gissning att dom inte är värda så mycket.
Håller med. Men det innebär att du måste avkasta kostnaden för cellerna innan du överhuvudtaget är plus. Tar du då kostnad av kapital i beaktning pratar vi närmar 20+ år återbetalning.Jonatan79 skrev:
Använd 15 om det känns bättre.Jonatan79 skrev:
7% är relativt lågt räknat, även som privatperson (vanlig indexfond).
Let’s agree to disagree. Tack för en härlig diskussion 👍🏻😊
Nej, inget är klart. Förslag ska tas fram till andra halvan av 2024. Norden siktar på tidigt 2024. Nya områden införs tidigast 2027.pacman42 skrev:
Nu ändras ju förutsättningarna för solpaneler ytterligare, denna månaden så kommer förslaget om ändrade elområden i Sverige. Det är tydligen också klart med elområden i Tyskland, vilket kommer att sänka priserna i Sverige.
Ändrade elområden i Sverige planeras införas 2025, gissningsvis samtidigt som elområden införs i Tyskland.
https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/systemansvar--elmarknad/elomradesoversyn/
Finns det inga stora företag som inte räknar så? Har du belägg öht för det?O Orvar777 skrev:
Jonatan79 skrev:
Att alla företag skriver av sina investeringar krävs enligt lag. Jag har hittills inte sett något större noterat företag som inte räknar på kostnad av kapital.F fsn skrev:
Haha, jag kan givetvis inte bevisa det. Så ytterst få kanske hade varit ett bättre ordval.
Jämför med en gammal bil. Den fungerar fortfarande men är föråldrad. Den kanske var värd 600 000:- ny, men har bara 50 000:- kvar i värde. Solceller åldras också med minskad verkningsgrad över tiden, och teknikutvecklingen gör dem föråldrade också.Jonatan79 skrev:
Om 15 år har nya solceller förmodlingen mycket bättre verkningsgrad på grund av teknikutvecklingen och skattesubventionerna är borta sedan länge… kanske har ny teknik kommit som ersätter solceller helt.