21 620 läst ·
248 svar
22k läst
248 svar
Elpriser, vad händer?
vad och på vilket sätt gör det icke solcellsägare till vinnare?B Bus1t skrev:
och var hittar du att det är 63% solel i SE4?
Ju fler som monterar solceller och producerar el dagtid då solen är framme- för de gör bara av med en bråkdel av det själva- desto lägre priser för alla.. inkl mig utan celler. snålskjuts helt enkelt.F fsn skrev:
klockan 10 fick vi ut 754MW solenergi på nätet. TACKAR!
Precis som det är bra för våra elpriser att Finnarna byggt kärnkraftverk. TACKAR!
Edit: dock är ju en del skattepengar som ryker som kanske skall in i ekvationen i det stora hela. Mina pengar det med.
Ok, så kan man se det. För inte så längesen var andelen solkraft ej mätbar, ett typiskt sommarpris var 9-11 öre/kWh Och vi hade en fungerande baskraft, även i södra Sverige. Kl 10 idag kostade en kWh 70öre.B Bus1t skrev:Ju fler som monterar solceller och producerar el dagtid då solen är framme- för de gör bara av med en bråkdel av det själva- desto lägre priser för alla.. inkl mig utan celler. snålskjuts helt enkelt.
klockan 10 fick vi ut 754MW solenergi på nätet. TACKAR!
Precis som det är bra för våra elpriser att Finnarna byggt kärnkraftverk. TACKAR!
Edit: dock är ju en del skattepengar som ryker som kanske skall in i ekvationen i det stora hela. Mina pengar det med.
Du behöver dock inte tacka några finnar för dom har en extrem energiskuld att betala av till Sverige. En varm sommarsöndag i Juli så har Finland fortfarande nettoimport och 12% av deras elmix är från kraftvärme.
Var ser du andelen solel i realid, jag hittar det inte i kontrollrummet?
Ja, precis. Men att jämföra med innan Putin stöp gasen och allt vad som hänt där emellan blir knepigt...F fsn skrev:Ok, så kan man se det. För inte så längesen var andelen solkraft ej mätbar, ett typiskt sommarpris var 9-11 öre/kWh Och vi hade en fungerande baskraft, även i södra Sverige. Kl 10 idag kostade en kWh 70öre.
Du behöver dock inte tacka några finnar för dom har en extrem energiskuld att betala av till Sverige. En varm sommarsöndag i Juli så har Finland fortfarande nettoimport och 12% av deras elmix är från kraftvärme.
Var ser du andelen solel i realid, jag hittar det inte i kontrollrummet?
Ja Finnarna har en del att "ta igen" men all el ut på nätet är bra för oss konsumenter. Kanske mindre bra för producenterna då som sagt - stor som liten. Finnarna verkar satsa sina kort på vindsnurror framöver. Blir intressant att se när de kommer ikapp.
Som någon skrev tidigare så var det "normala" tidigare billig el på natten och dyr på dagtid. Nu har det delvis (kortare period) ändrats något. Och med tanke på mängden solceller som kommer upp och den ökade mängd elbilar som köps- och där stor del laddar på natten så blir det osäkert hur det blir framöver.
För osäkert för att JAG skall investera i celler i alla fall =) Men jag uppmanar gärna andra att göra det haha
https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo
Elpriset gick upp innan Putin ströp gasen, 2021 var ett dyrt år, 2020 var exeptonellt billigt, kolla historiken så ser du att det är 2022 och till viss det Q4 2021 som sticker ut som ett resultat av Putins jävla efterblivenhet. Priserna har skruvats upp pga avregleringar, Danskar, osedvanligt korkade Tyskar, lika dumma Svenska miljöpartister mm.B Bus1t skrev:Ja, precis. Men att jämföra med innan Putin stöp gasen och allt vad som hänt där emellan blir knepigt...
Ja Finnarna har en del att "ta igen" men all el ut på nätet är bra för oss konsumenter. Kanske mindre bra för producenterna då som sagt - stor som liten. Finnarna verkar satsa sina kort på vindsnurror framöver. Blir intressant att se när de kommer ikapp.
Som någon skrev tidigare så var det "normala" tidigare billig el på natten och dyr på dagtid. Nu har det delvis (kortare period) ändrats något. Och med tanke på mängden solceller som kommer upp och den ökade mängd elbilar som köps- och där stor del laddar på natten så blir det osäkert hur det blir framöver.
För osäkert för att JAG skall investera i celler i alla fall =) Men jag uppmanar gärna andra att göra det haha
[länk]
Och jag saknar fortfarande logiken i varför det är bra för icke solcellsägare att elen faktiskt kostar 70 öre en söndag i Juli, det låter väl i princip bättre för solcellsägare? Nattpriserna är generellt högre, det slår ganska jämnt mot alla, oavsett solceller eller inte skulle jag säga.
Jag är medveten om Danmark, funderade på att skriva om det, men valde att inte göra det. Ångrar mig nu.U uplj skrev:
Korridorer bygger bort problem i en riktning, inte i andra riktningar.
Nissens skrev:
Våra skattepengar går till helt fel
M m@nge skrev:Nissens skrev:
För egen del har jag solel för att minska andelen köpt el. Vad elpriset är i varje läge är rätt egalt för min del. Det som säljs jämnar ut vägen en aning men eftersom priserna studsar hit och dit så får det bli som det blir. För mindel sparar jag 2.50 sek på varje kilowatt jag gör själv. En sak är emellertid klar. Över tid kommer elpriserna troligtvis att öka om elberoendet ska öka i den takt som förespråkas från politiskt håll. Vi har ju ett par energikrävande prestigeprojekt i mastodontklassen som jag tror att det sitter långt inne innan dom skrinläggs. Påminner om fiaskot med stålverk 80. Min analys är att solpaneler inte kommer att gå back iaf givet att politikerna inte hittar på något i skatteväg eller annan idioti som försämrar läget. Det är dom ju bra på i synnerhet nere i EU.M m@nge skrev: