Hej
Behöver hjälp med en krånglande elpanna på 2kw (https://www.thermotech.se/media/sktng24p/elpanna-2kw-ia701.pdf). Den löser nämligen ut jordfelsbrytaren. Har identifierat att det är elpatronen som är trasig och har bytt ut den en gång. Pannan fungerade då under en vecka men sedan löste jordfelsbrytaren ut igen och även denna gång visar det sig vara patronen som gått sönder. Har tittat ifall det skulle kunna vara hårdheten på vatten men enligt kommunen är det medelhårt så det borde inte vara ett problem med en rostfri patron. Värt att nämna kanske är att jag har pannan inkopplad med en Shelly Wifi plug så jag kan styra den både på temp och elpris men tycker inte att det borde vara några konstigheter mot att styra den via termostat.
Är det någon som har några bra tankar runt detta?
Behöver hjälp med en krånglande elpanna på 2kw (https://www.thermotech.se/media/sktng24p/elpanna-2kw-ia701.pdf). Den löser nämligen ut jordfelsbrytaren. Har identifierat att det är elpatronen som är trasig och har bytt ut den en gång. Pannan fungerade då under en vecka men sedan löste jordfelsbrytaren ut igen och även denna gång visar det sig vara patronen som gått sönder. Har tittat ifall det skulle kunna vara hårdheten på vatten men enligt kommunen är det medelhårt så det borde inte vara ett problem med en rostfri patron. Värt att nämna kanske är att jag har pannan inkopplad med en Shelly Wifi plug så jag kan styra den både på temp och elpris men tycker inte att det borde vara några konstigheter mot att styra den via termostat.
Är det någon som har några bra tankar runt detta?
Bara en kontrollfråga. Du kopplar väl inte förbi termostaten med fjärrstyrningen? Om den går utan termostat finns risken att det kokar och den blir överhettad.
Oavsett vattenkvalitet verkar det orimligt att det skulle påverka patronen på en vecka. Det är något som kan korta livslängden. Men vi pratar fortfarande år.
Om det inte blivit helt tätt när du monterade den finns möjligheten att vatten läckt ut till elanslutningen.
Hur har du kommit fram till att det är i elpatronen felet sitter?
Oavsett vattenkvalitet verkar det orimligt att det skulle påverka patronen på en vecka. Det är något som kan korta livslängden. Men vi pratar fortfarande år.
Om det inte blivit helt tätt när du monterade den finns möjligheten att vatten läckt ut till elanslutningen.
Tack för svar. Nej kopplar inte förbi termostaten i pannan. Har kollat om vatten läckt ut men kan inte se något samt trycket håller fint i systemet så det borde inte vara något där.A Avemo skrev:Bara en kontrollfråga. Du kopplar väl inte förbi termostaten med fjärrstyrningen? Om den går utan termostat finns risken att det kokar och den blir överhettad.
Den första patronen visade sig vara en av slingorna som var sönder då jag provade att ta ut patronen från pannan och kopplade in den utanför pannan. Då kunde jag lokalisera att en av slingorna funkade medan den andra slingan löste jordfelsbrytaren direkt.
Något bra tips på hur jag kan kolla Expansionskärlet? Jag har fyllt på och luftat samtidigt så det endast kommer vatten. Systemet ligger konstant på 1 bar och cirkulationspumpen snurrar hela tiden så den bryter jag inte någongång.J Josth skrev:
Om du sett att systemtrycket ligger konstant på 1 bar så fungerar expansionskärlet precis som avsett. Börjar säkerhetsventilen däremot släppa ut vatten och trycket variera kraftigt och kanske går ner till 0 är det något fel.
I dokumentet du länkar ser det ut att bara vara ett värmeelement i pannan. Ser det annorlunda ut på dina prylar?G greberg skrev:
Det sitter en sådan här i elpannan https://www.relek.se/product/elpatronelement-r32-iu-27rf-2000w-230v-il255A Avemo skrev:
Det finns inte så mycket att välja på. Man kan ha otur med en elpatron som inte håller måttet. Men det verkar orimligt att två ger upp inom så kort tid. Antingen har vatten läckt och kommit på ett olämpligt ställe eller också har den blivit överhettad. Är det överhettning kan det bero på att termostaten inte gör vad den skall eller att det finns luft i pannan.
Standardgrejer inget märkvärdigt, det enda som kan knäck en patron är om den blir utan vatten, annars fabrikationsfel. Bara lämna tillbaka. Vid dom blå och vita är det en genomförning, är det tort där, om det är en spricka/por på en slinga så brukar JFB lösa ganska distinkt
Redigerat:
Ja, kan inte se något vid dom blå och vita, där är det torrt och kan inte se någon spricka eller dyligt.
Precis, det är bra att ni bekräftar min frustration iaf. Får helt enkelt prova med en ny och se om det kan vara så att jag helt enkelt har haft otur.
Precis, det är bra att ni bekräftar min frustration iaf. Får helt enkelt prova med en ny och se om det kan vara så att jag helt enkelt har haft otur.