Där stod det inte så mycket ännu...

Tur att det bara var 380V så han inte fick 400V genom kroppen, då hade det kunnat sluta illa :rolleyes:

C
Ännu bättre, han har fått 380 volt ström genom kroppen! :D :(

Måste man inte ha kanska otur om man ska få 380/400 volt genom kroppen?

Jag menar att det vanligaste scenariot måste ju vara att du nuddar en fasledare och samtidigt är mer eller mindre jordad i någon annan del av kroppen.
Då kan man teoretiskt få 240 volt genom kroppen.

I detta falls så måste personen i fråga nudda två fasledare med två kroppsdelar samtidigt?

C
Gabbe1 skrev:
I detta falls så måste personen i fråga nudda två fasledare med två kroppsdelar samtidigt?
Behöver nog inte vara så svårt om man är och gräver i en elcentral tillexempel.

Det finns många sätt at ställa till en sådan olycka.

Mät tex mellan två faser i någon större central, kortslutning i instrumentet och så får man världens ljusbåge mellan händerna som fastnar in dom smältande proberna..:x:x

..sådant är dj-vligt farligt. Pula aldrig i mätarskåpet gott folk!

Oftast har journalister ingen som helst aning om vad de pratar om. Förmodligen fick han inte 380V "ström" genom kroppen.

Var ju hursomhelst säkert inte alls en behaglig upplevelse för han som råkade ut för de!

Jo journalister har ofta noll koll.
Min favorit satt länge på dörren till mitt kontor på jobbet. Artikeln handlade om mobilstrålning och där hade jag ingen anmärkning.
Dessutom fans det en "faktaruta" där det förklarades att moderna telefoner har dualband vilket innebär att de kan sända och ta emot samtidigt.
Jag skickade ett mejl till tidningen i fråga och förklarade att det han beskrivit kallades full duplex men fick inget svar tillbaka. Dessutom kan man undra vad han trodde att tripleband eller tom quadband skulle innebära.

/Erik

EBMTJ skrev:
Dessutom kan man undra vad han trodde att tripleband eller tom quadband skulle innebära.

/Erik
Det du menar är trepartssamtal och konferenssamtald^_^b

Det jag undrar över är varför man inte körde honom till sjukhuset?
Polisen på plats, sjukvårdare då?

Ja nä grappar, han andas ju... låt han ligga och återhämta sig lite... han har ju bara domnat lite... rare/medium rare eller well done?

Edit: Ja i jönköping.nu stod det ju lite mer.. ambulans på plats iaf, bra det..

Redigerat:
electrocuted skrev:
nu har det hänt ännu en olycka: [länk]

för övrigt verkar elsäkverket ha slutat med elolycksfallsrappoerterna, dessutom har de raderat en massa gamla rapporter, varför gör dom det?
Länken verkar ha slutat funka :(

Man kan väl spekulera kring elsäkerhetsverkets agerande. Kan det vara så att de konstaterat att icke-fackfolk faktiskt läst noga vad som står, och konstaterat att hempulad fast installation nästan aldrig förekommer i rapporterna, och tar det som ett svepskäl att hempula? (OBS, jag tog det ur minnet att hempulade fasta installationer var ovanliga bland rapporterna, nån får gärna rätta mig).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.