Byggahus.se
pdov
pacman42 pacman42 skrev:
Extern matning är ett bekymmer för mig då det (ironiskt nog) inte finns el i närheten av mitt elskåp. Jag är därför nöjd att jag lyckats få igång mätningar ned en ESP8266 utan extern matning.
nino nino skrev:
Men är det hela världen att den behöver extern matning? Ser inte riktigt problemet, men jag missar väl nåt
De flesta mätarskåp till villor har inte något uttag i sig som standard men oftast finns det utrymme att installera uttag.
Jag hade samma problem själv att jag saknade uttag och under flera månader så strömförsörjde jag min HomeWizard med ett externt batteripack som jag fick byta/ladda cirka 1 ggr/vecka.

Nu har jag installerat laddbox med egen lastballanserare och när elektrikern var här för att installera den så fick han trycka i ett vanligt schuko-uttag också. 🙂
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
De flesta mätarskåp till villor har inte något uttag i sig som standard men oftast finns det utrymme att installera uttag.
Jag hade samma problem själv att jag saknade uttag och under flera månader så strömförsörjde jag min HomeWizard med ett externt batteripack som jag fick byta/ladda cirka 1 ggr/vecka.

Nu har jag installerat laddbox med egen lastballanserare och när elektrikern var här för att installera den så fick han trycka i ett vanligt schuko-uttag också. 🙂
Jo och sedan har du ett till "dilemma" med HomeWizard och det är att man måste ha WiFi-täckning.
Många har klara svårigheter med det här med AP'n och täckning och sedan blir det en extra svårighet om man har elmätaren i ett plåstkåp.
 
  • Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
Nu är iaf homewizard beställd.

För se till att få upp ett eluttag vid centralen, men det är inomhus och inte i nån plåtlåda så både uttag och wifi lär vara lätt att ordna
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Hej, har en fråga angående elmätare och app för att få mer information om elanvändningen.
Behöver jag köpa till nåt för att ha koll på elanvändningen eller laddar man ner nån app?
 
  • Skärmbild av informationstext om modern elmätare från Aidon med HAN-port för elanvändningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fcbarca skrev:
Hej, har en fråga angående elmätare och app för att få mer information om elanvändningen.
Behöver jag köpa till nåt för att ha koll på elanvändningen eller laddar man ner nån app?
Hela den här tråden handlar om vad man skall bygga eller köpa för att kunna komma åt informationen,, så börja med att läsa denna tråd...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fcbarca skrev:
Hej, har en fråga angående elmätare och app för att få mer information om elanvändningen.
Behöver jag köpa till nåt för att ha koll på elanvändningen eller laddar man ner nån app?
Vilken typ av Aidon mätare har du?
Beskrivningen ovan talar om en port av typ RJ45 och då är man illa ute eftersom denna tråd huvudsakligen handlar om P1-porten som går via RJ12 (en annan typ av kontakt) och såvitt jag vet så saknas strömmatning i RJ45-porten...

Men angående din fråga:
Du behöver alltså en läsare (en adapter som pluggas in i HAN-porten) för att ta ut data från mätaren och skicka dem till det system som tolkar data åt dig.
Så om det stämmer med RJ45 så behöver du en sådan läsare. Men var/hur vet jag inte...

För P1-porten via RJ12 finns det många att välja mellan inklusive hembyggen (som jag har gjort)...
Och beskrivningar finns i denna tråd inklusive länkar till andra webbsidor.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hela den här tråden handlar om vad man skall bygga eller köpa för att kunna komma åt informationen,, så börja med att läsa denna tråd...
Jag läste faktist tråden och många andra också men blev inte smartare precis
 
F fcbarca skrev:
Jag läste faktist tråden och många andra också men blev inte smartare precis
Jo kolla på din elmätare exakt vad det är för modell. Sedan vilken elnätsägare du har.
Sen brukar det vara relativt enkelt att hitta en lösning.
 
P paralun skrev:
Jo kolla på din elmätare exakt vad det är för modell. Sedan vilken elnätsägare du har.
Sen brukar det vara relativt enkelt att hitta en lösning.
Elnätsägare är VänerEnergi AB och tog en bild på elmätaren
 
  • Aidon elmätare i elskåp visar förbrukning på 55280 kWh, VänerEnergi logotyp nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fcbarca skrev:
Jag läste faktist tråden och många andra också men blev inte smartare precis
Så då är det inköp av en box som är av intresse. Kolla då på vad @Egil Opsahl erbjuder för produkter till att börja med (han förklarar vad produkten gör nämligen). Om inte det är vad du behöver, ja då kan du titta på Tibber mfl produkter som är mer konsumentinriktade. Det är svårt att hjälpa dig då du inte riktigt förklarat vad du vill ha. För ren övervakning så erbjuder ju många elbolag appar.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så då är det inköp av en box som är av intresse. Kolla då på vad @Egil Opsahl erbjuder för produkter till att börja med (han förklarar vad produkten gör nämligen). Om inte det är vad du behöver, ja då kan du titta på Tibber mfl produkter som är mer konsumentinriktade. Det är svårt att hjälpa dig då du inte riktigt förklarat vad du vill ha. För ren övervakning så erbjuder ju många elbolag appar.
Det jag har kollat på är det här: https://tibber.com/se/store/produkt/pulse
 
F fcbarca skrev:
Elnätsägare är VänerEnergi AB och tog en bild på elmätaren
Ok, det är en Aidon 6534 men utmaningen är att Vänerenergi valt en RJ45 port som gör det svårare att hitta en enkel lösning.

HomeWizard ska få fram en RJ45 men just nu är det bara RJ12 modellen vad jag kan se.
Citat:
"P1-mätare för RJ45-ports smarta mätare kommer att finnas tillgänglig senare i år"
https://www.homewizard.com/sv/p1-matare/

Ska kolla lite mer.
 
  • Gilla
fcbarca
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
såvitt jag vet så saknas strömmatning i RJ45-porten...
Det stemmer ikke. HAN-port med RJ45 sender data i et M-bus signal som kombinerer spenning (24V) med data. Om du går til amsleser dot no og ser på Pow-U så er denne laget for å avlese HAN-NVE (RJ45) port uten å behøve ekstra spenningsforsyning.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
F fcbarca skrev:
Elnätsägare är VänerEnergi AB och tog en bild på elmätaren
Jag såg på din bild att det var Aidon 6534 och då gick jag till deras hemsida och hittade en tydligare bild:
Aidon 6534 smart energimätare med display som visar 6534 kWh och detaljerat typnummer, produktionsår 2021 och texten "Aidon 6442 S RJ12".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Observera vad som står under displayen på din mätare (2018) resp på Aidons egen bild (2021)
Dessutom på Aidons bild för 6534 så ser man nere till höger texten "Aidon 6442 S RJ12". Kanske det är en modul som kan bytas?

Så går man på tillverkarens uppgifter så kör de numera med RJ12 och då funkar det mesta, men du har fått en gammal mätare med annorlunda uppkoppling.
Kanske kan elbolaget byta ut din HAN-modul mot en som har RJ12 i stället.
 
  • Gilla
Rubicon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.