Det är en av många absurda orimligheter i ellagen.pacman42 skrev:
Vilka begränsningar borde det vara med ett hempularkörkort då?
För tanken är väl att det inte ska vara lika omfattande som en ABL-behörighet (auktorisation menar jag).
Idag finns ju ett behörighetssteg B, där kraven är fullgjord gymnasial elutbildning eller motsvarande, samt 2 års praktiktid.
Och begränsningen är lite förenklat sett att den med B får göra alla slags arbeten på "befintlig grupp" och koppla in och ur maskiner.
Dvs, får inte dra nya gruppledningar och sätta in nya säkringar för dessa.
I princip skulle jag vilja säga att med B är det tillåtet att installera JFB på befintlig gruppledning (både 2pol och 4pol, 4pol skulle man ju kunna tänka sig på gruppledningen till någon trefasmaskin eller trefasuttag), men inte installera JFB för hela centralen.
Avgränsningen för jobben på denna nivå av behörighet är delvis logiskt valda.
I gymnasieutbildningen ingår det i princip ingen ledningsdimensionering. Och det är en av de tunga bitarna i A-utbildningen. Och drar man en ny grupp så ska den väl egentligen dimensioneras, fast nu kör de flesta för det mesta på tumreglerna 1,5mm² till 10A, 2,5mm² till 16A osv.
De ologiska bitarna i B är däremot att det är tillåtet att utvidga gruppen, med t.ex. ny längre ledning, och då blir det ju faktiskt exakt samma krav på dimensionering som när en grupp skapas. Fast man kör ju som sagt i 99% av fallen ändå med tumregeln ...
Och det andra ologiska, är ansluta fast inkopplad utrustning. När den gruppen installerades så kan den A-behörige kanske dimensionerat efter den inkopplade lastens maxström, inte efter vilken säkring som matar gruppen. Och att byta till en kraftigare elapparat (större motor t.ex.) kan äventyra denna dimensionering. Detta har inte heller en som gått gymnasiet koll på.
(Och detta är den enda möjliga logiska anledningen till att en privatperson får byta fast monterad ljusarmatur men inte fast inkopplad tvättmaskin, vilket jag alltid tyckt känts mycket märkligt).
Men jag stoppar här just nu ett tag, med denna beskrivning av dagens behörighetsnivå som heter B.
En hempularlicens torde behöva aningen högre frihet än nivå B för att vara praktiskt användbar, åtminstone inte lägre.
Men vi kan grunna lite på detta så länge...
För tanken är väl att det inte ska vara lika omfattande som en ABL-behörighet (auktorisation menar jag).
Idag finns ju ett behörighetssteg B, där kraven är fullgjord gymnasial elutbildning eller motsvarande, samt 2 års praktiktid.
Och begränsningen är lite förenklat sett att den med B får göra alla slags arbeten på "befintlig grupp" och koppla in och ur maskiner.
Dvs, får inte dra nya gruppledningar och sätta in nya säkringar för dessa.
I princip skulle jag vilja säga att med B är det tillåtet att installera JFB på befintlig gruppledning (både 2pol och 4pol, 4pol skulle man ju kunna tänka sig på gruppledningen till någon trefasmaskin eller trefasuttag), men inte installera JFB för hela centralen.
Avgränsningen för jobben på denna nivå av behörighet är delvis logiskt valda.
I gymnasieutbildningen ingår det i princip ingen ledningsdimensionering. Och det är en av de tunga bitarna i A-utbildningen. Och drar man en ny grupp så ska den väl egentligen dimensioneras, fast nu kör de flesta för det mesta på tumreglerna 1,5mm² till 10A, 2,5mm² till 16A osv.
De ologiska bitarna i B är däremot att det är tillåtet att utvidga gruppen, med t.ex. ny längre ledning, och då blir det ju faktiskt exakt samma krav på dimensionering som när en grupp skapas. Fast man kör ju som sagt i 99% av fallen ändå med tumregeln ...
Och det andra ologiska, är ansluta fast inkopplad utrustning. När den gruppen installerades så kan den A-behörige kanske dimensionerat efter den inkopplade lastens maxström, inte efter vilken säkring som matar gruppen. Och att byta till en kraftigare elapparat (större motor t.ex.) kan äventyra denna dimensionering. Detta har inte heller en som gått gymnasiet koll på.
(Och detta är den enda möjliga logiska anledningen till att en privatperson får byta fast monterad ljusarmatur men inte fast inkopplad tvättmaskin, vilket jag alltid tyckt känts mycket märkligt).
Men jag stoppar här just nu ett tag, med denna beskrivning av dagens behörighetsnivå som heter B.
En hempularlicens torde behöva aningen högre frihet än nivå B för att vara praktiskt användbar, åtminstone inte lägre.
Men vi kan grunna lite på detta så länge...
Det hade vi ju också en gammal tråd om, och jag har för mig att slutsatsen var att man visst kunde utnyttja sin behörighet på "fritiden", även om ESV ofta uttrycker sig som att det inte skulle vara möjligt. Eller är det numera fastställt att det inte är så?pacman42 skrev:
Jag måste kolla och läsa på lite om jag ska kunna uttala mig någorlunda tvärsäkert.C cpalm skrev:
Men ur minnet hinkar jag fram att i lagen är det inte absolut helt tydligt, men i princip förbjuds en A-auktoriserad att utföra elarbeten om denne inte gör detta inom ett elföretag med egenkontrollprogram, alternativt gör eljobb på sin egna fastighet.
Och sen vill jag minnas att ESV har gått ut lite halvofficiellt med att det endast gäller om elarbetet utförs mot betalning. Men då kommer en A-auktoriserad i den lite olustiga situationen att man i princip begår ett brott mot skriven lag, och lutar sig mot ett myndighetsuttalande att det inte är ett brott.
Och skulle det bli en grej i domstol så är det ju frågan om lagen eller verkets uttalande som väger tyngst.
Man skall vara medveten om att muntliga uttalanden från myndigheter aldrig är bindande. Oftast inte skriftliga uttalanden heller. De kan när de vill ändra sig, något som alla som haft en konflikt med skattemyndigheten att göra oftast är väl medvetna om...
Ang mitt inlägg #17.
Grupp och gruppledning; med grupp menas att en säkring (eller i en trefasgrupp, t.ex. en spis, tre säkringar) och alla ledningar och fast installerade apparater utgör en grupp, dvs de betjänas av samma säkring.
Och en gruppledning är den elledningen som försörjer apparater i gruppen.
Och lite mer om B-auktorisation finns att läsa här:
https://www.elsakerhetsverket.se/an...tor/du-som-vill-bli-elinstallator/krav-for-b/
Och det finns många andra sätt än gymnasieskolan till detta, dvs likvärdiga utbildningar:
https://teknikutbildarna.se/kurskatalog/elektrikerutbildning/begransad-auktorisation/
Grupp och gruppledning; med grupp menas att en säkring (eller i en trefasgrupp, t.ex. en spis, tre säkringar) och alla ledningar och fast installerade apparater utgör en grupp, dvs de betjänas av samma säkring.
Och en gruppledning är den elledningen som försörjer apparater i gruppen.
Och lite mer om B-auktorisation finns att läsa här:
https://www.elsakerhetsverket.se/an...tor/du-som-vill-bli-elinstallator/krav-for-b/
Och det finns många andra sätt än gymnasieskolan till detta, dvs likvärdiga utbildningar:
https://teknikutbildarna.se/kurskatalog/elektrikerutbildning/begransad-auktorisation/
Man kan göra jobb på sin egen anläggning även enligt nya reglerna utan några hinder dvs fritid. Men inte på annans då krävs hos ESV registrerat elinstallationsföretag med de två bihangen EKP och knuten auktoriserad installatör för regelefterlevnad.
Och som sagt utan betalning blir ju väldigt udda och luddigt sett mot andra regler och myndigheter. Säkert ok enligt elsidans lagar men faller in i andras domäner rätt snabbt. Kanske i något föreningssammanhang e.dyl där arbete sker oavlönat såna särfall kanske är tänkbara men det är ju ytterst perifert.
Och som sagt utan betalning blir ju väldigt udda och luddigt sett mot andra regler och myndigheter. Säkert ok enligt elsidans lagar men faller in i andras domäner rätt snabbt. Kanske i något föreningssammanhang e.dyl där arbete sker oavlönat såna särfall kanske är tänkbara men det är ju ytterst perifert.
Jag satte upp ett uttag hos morsan förra sommaren, jag hade inte en tanke på att ta betalt ...
Nu var jag ju inte heller auktoriserad, så jag bröt definitivt mot ellagen redan där
. Men hade jag haft auktorisation så hade det varit klockrent i denna frågeställning.
Nu var jag ju inte heller auktoriserad, så jag bröt definitivt mot ellagen redan där
Egen anläggning är väl i och för sig förmodligen "good enough" för det vi funderar på här. Men annars, jisses, nästa grej är väl att certifierade elinstallatörer skall dubbas av kungen och bära axelklaffar och trekantig mössa.GK100 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 126 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 126 inlägg
Cylinderhatt och jackett ses väl redan som ett minimum åtminstone vid besiktningar eller kontroll av EKP. Nån jvla ordning får det väl ändå vara i skrået.C cpalm skrev:
Hur det än är - samtliga begränsade behörigheter idag kräver praktik, och det är där det blir problem för vanliga hemmafixare. Det går inte att ta ledigt från ordinarie jobb och tillbringa två år åt praktik på elfirma på heltid bara för att man ska få lägga en skarvsladd i utanpåliggande kabelkanal (jo, även det är förbjudet för obehöriga) eller byta en dimmer mot en vanlig brytare (exemplet är autentiskt, jag kollade upp det när jag skulle göra det hemma, och nej, det får man inte heller).
Alltså behövs ett mellansteg till, med klara och tydligt definierade regler, för den som ska fixa med elledningar i egen bostad, och göra det lagligt. Det finns inte idag, och resultatet blir en massa hemmapul som, oavsett om det är bättre eller sämre än elektrikernas, inte är lagligt, och därför kan leda till problem.
Alltså behövs ett mellansteg till, med klara och tydligt definierade regler, för den som ska fixa med elledningar i egen bostad, och göra det lagligt. Det finns inte idag, och resultatet blir en massa hemmapul som, oavsett om det är bättre eller sämre än elektrikernas, inte är lagligt, och därför kan leda till problem.
Jodå, jag är helt med på'et. 
Men tråden och trådstarten är synnerlig intressant (för mig iaf).
Kolla mitt inlägg #17 igen.
Och så ställer vi oss frågan igen, vad tycker jag/du/vi/ni att hempularkörkortet ska täcka?
Dragning av VPrör, intrådning, koppla in JFB i central, dra en ny gruppledning till något, t.ex. att man bygger om köket. osv
Sätt det dessutom lite i relation till auktorisation B som jag beskrev och länkade till.
Ska hempularkörkortet omfatta mer eller mindre, eller kanske både mer och mindre i olika delområden?
Jag tycker det blir mycket mer meningsfullt att diskutera, och lättare att ha åsikter hur utbildningen borde gå till och vara upplagd och ha för innehåll om vi först har funderat fram vad körkortet ska täcka.
Men tråden och trådstarten är synnerlig intressant (för mig iaf).
Kolla mitt inlägg #17 igen.
Och så ställer vi oss frågan igen, vad tycker jag/du/vi/ni att hempularkörkortet ska täcka?
Dragning av VPrör, intrådning, koppla in JFB i central, dra en ny gruppledning till något, t.ex. att man bygger om köket. osv
Sätt det dessutom lite i relation till auktorisation B som jag beskrev och länkade till.
Ska hempularkörkortet omfatta mer eller mindre, eller kanske både mer och mindre i olika delområden?
Jag tycker det blir mycket mer meningsfullt att diskutera, och lättare att ha åsikter hur utbildningen borde gå till och vara upplagd och ha för innehåll om vi först har funderat fram vad körkortet ska täcka.