2 583 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Elkabel utomhus
Hejsan, har köpt en lyktstolpe som ska stå på infarten till huset, jag tänkte dra el från vår vedbod där det finns ström nu, tänkte köra med en stickkontakt inne i boden och sen gräva ner kabeln fram till lyktstolpen, ca 15 meter kabel, tänker att jag köper en kabel för utomhusbruk och gräver ner ca 15cm och har ett plaströr för kabeln att dra den igenom, det är i en slänt kabeln ska ligga, ingen trafik eller annat där, nån som går där eller liknande, är det ok att dra så och vilken kabel/ plaströr ska jag använda?, tack för info.
SRN 50.P Pinge1959 skrev:Hejsan, har köpt en lyktstolpe som ska stå på infarten till huset, jag tänkte dra el från vår vedbod där det finns ström nu, tänkte köra med en stickkontakt inne i boden och sen gräva ner kabeln fram till lyktstolpen, ca 15 meter kabel, tänker att jag köper en kabel för utomhusbruk och gräver ner ca 15cm och har ett plaströr för kabeln att dra den igenom, det är i en slänt kabeln ska ligga, ingen trafik eller annat där, nån som går där eller liknande, är det ok att dra så och vilken kabel/ plaströr ska jag använda?, tack för info.
N1XV 5G2,5 eller EXQJ 4x2,5/2,5.
OBS, bara gissningar, du måste själv kontrollera dina egna förutsättningar.
Nej, det är inte ok. Du kan inte runda auktorisationskravet genom att sätta en stickpropp på det och det blir också en sämre installation.
Röret och kabeln som Löken föreslår är bra (men det räcker med treledare). Du måste också göra en ordentlig kabeldimensionering, vilket du kan göra med t.ex. eldim som du kan ladda ner gratis.
Anslut stolpen fast, det är det enda rätta. Gör det ordentligt och bra så blir det inte någon fråga om auktorisation senare.
Om det är risk att någon gräver i slänten så skulle jag säga att kabeln ska ner djupare men om det inte är det så räcker 15 cm även om det inte är optimalt.
Röret och kabeln som Löken föreslår är bra (men det räcker med treledare). Du måste också göra en ordentlig kabeldimensionering, vilket du kan göra med t.ex. eldim som du kan ladda ner gratis.
Anslut stolpen fast, det är det enda rätta. Gör det ordentligt och bra så blir det inte någon fråga om auktorisation senare.
Om det är risk att någon gräver i slänten så skulle jag säga att kabeln ska ner djupare men om det inte är det så räcker 15 cm även om det inte är optimalt.
Helt rätt @tommib!
Femledare ger dock fler möjligheter för utbyggnad eller omkoppling vid fel.
Men jag bara sa.
Kanske behöver du till och med 6 kvadrat du måste räkna enligt TommiBs instruktioner.
15 centimeter är oacceptabelt i min mening, absolut minimum är 25 men gräv hellre 40-60 och lägg gärna ett varningsband ovan.
Femledare ger dock fler möjligheter för utbyggnad eller omkoppling vid fel.
Men jag bara sa.
Kanske behöver du till och med 6 kvadrat du måste räkna enligt TommiBs instruktioner.
15 centimeter är oacceptabelt i min mening, absolut minimum är 25 men gräv hellre 40-60 och lägg gärna ett varningsband ovan.
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Sladd är inte sladd. Den behöver vara godkänd för förläggning i rör i mark. Lökens kablar råkar vara det. Om du t ex har en gummikabel så är det inte det.
Ja, det finns inga hinder för att lägga de oanvända ledarna åt sidan, vederbörligen isolerade. Klipp dem inte för allt i världen, du vet aldrig när du behöver dem.
Edit: Och ja, precis som Thomas säger så är det inte "sladd" du ska ha utan kabel godkänd för markförläggning.
Edit: Och ja, precis som Thomas säger så är det inte "sladd" du ska ha utan kabel godkänd för markförläggning.
Klicka här för att svara
