4 408 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Elinstallation i kallförråd
Medlem
· Stockholms län
· 9 inlägg
Hej. Jag ska fördra och köpa material/materiel för att dra i el i ett kallförråd. Ytterväggarna är träpanel och inneväggarna blir MD skiva (luftspalt och ingen isolering mellan) och förrådet kommer inte att vara uppvärmt. Det jag undrar är: 1. Vilken kapslingsklass är det som gäller för detta utrymme ? Jag skulle gissa att IP30 räcker för elcentralen och eluttag och armaturer måste vara IP56 eller högre ?. 2. Får man dra elkablar som ska gå mellan elcentralen och kopplingsdosor samt dosor för armatur/eluttag med flexslang och lösa kopplingstrådar (invändigt montage m.a.o) eller måste det dras med EKLK alternativt EKK Light/Kulo och utanpåliggande kopplingsdosor klassade med IP56 eller uppåt ?
Medlem
· Stockholms län
· 9 inlägg
Ok, misstänkte det. Eftersom du inte skriver något om att använda invändigt montage med flexslang, apparat & kopplingsdosor och "lösa trådar" så tolkar jag dig som att det enda godkända är ett använda utanpåliggande montage (även utanpåliggande dosor) med EKLK och EKK ?
Du kan ju dra kabel i slang/rör om du vill också...typ EKK. Då blir det ju enkelt att växla över mellan infällt och utanpåliggande om det behövs.
Medlem
· Stockholms län
· 9 inlägg
Jo, det förstod jag att jag kan dra kabel i flexslang men min fråga är som sagt om man får dra FK tråd i flexslangen eller om jag måste dra EKK eller EKLK ? Om jag drar flexslang så blir det ju också infällda apparat och kopplingsdosor.
Medlem
· Stockholms län
· 9 inlägg
Ok, det är ju en tanke. Å andra sidan så är det snyggare med infällt montage och tar ingen plats på väggen där man i detta fallet vill ha hyllor, skåp m.m.
Klicka här för att svara