Hej!
Går i tankar på att köpa en varmvattenberedare istället för att använda pannan till uppvärmning av vatten.

Vill gärna ha lite siffror på hur mycket en VVB drar per dag i elförbrukning, för att jämföra och se om det lönar sig att köpa en vvb eller om jag ska använda pannan.
Vad jag har hört så är en 3fas VVB billigare i drift än en vanlig 1fas,stämmer det?

Har eldat för varmvatten sen vi köpte huset i november -07, men nu sen det blivit varmare ute så är det bara jobbigt att elda i pannan bara för att få varmvatten, vintertid eldade jag ju varje dag, vore skönt att slippa detta.

Sätte på elen till pannan häromdagen och ställde in varmvattnet på 65grader, det funkar jättebra och mycket skönt att alltid ha varmt vatten utan att behöva elda...

Nu när elen är på till min CTC Total panna från 1981 så är husets förbrukning på 1dygn 24Kwh.

När jag har elen avstängd till pannan så ligger föbrukningen på 19Kwh/dygn

Så eluppvärmning av pannan till vatten drar ca 5kwh/dygn(på det dygnet har 3personer duschat.)

Hur hög är förbrukningen på en VVB ?
Mvh Marcus

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Det beror främst på på hur mycket varmvatten du plockar från den.

Att värma 1000 liter vatten en grad, kostar i runda tal 1,2kWh el. Om vi gör om detta till en dusch så kan vi räkna med att det går åt 50 liter vatten som värmts upp 30 grader. Då blir energiåtgången 1,8kWh per sådan dusch. Just bad och dusch är de verkligt stora kostnaderna. Mät gärna upp hur mycket vatten din dusch ger ifrån sig per minut, och fundera över snålspålande munstycken om volymen är häftig. En kort instruktion för övriga familjen i hur man stänger av det rinnande vattnet vid intvålning och hårtvätt kan också visa sig vara lönsam i längden.

Sedan avger alla varmvattenberedare lite värme genom inte är värt att isolera bort, och måhända går det åt några liter vid handtvätt efter toabesök, vid diskning och annan rengöring. Klarar du dig med tre femtiolitersduschar per dag så bör du kunna hålla el-förbrukningen kring 6-7kWh/dygn.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Majgårdarna
Jag har en separat 3fas el mätare på min 50L VVB. Eftersom den sitter serikopplad efter min ack tank som jag värmer med ved så är det dock svårt att ge några förbrukningssiffror just nu.
I sommar när jag slutat eldat och bara kör VVB så får vi se vad den drar.
Iofs förvärms vattnet lite i mina acktankar då oxå.

Jag har isolerat min VVb lite mera.Tyckte ytan kändes lite varm.
http://picasaweb.google.se/725hansson/Panrumsbilder/photo#5187550402407956994

En 380v elvvb är inte billigare i drift än en 240v däremot så värmer den upp vattnet fortare.

Redigerat:
  • Gilla
bjoli
  • Laddar…
Okej, men vad tror ni på ett ungefär?

Jämfört med min panna som har en vattentank på 150L och inställd på 65grader. Den drar på exakt ett dygn 5kwh.

Om jag istället skulle köpa en VVB på 150L som även den isåfall står på 65grader, skulle den dra mer eller mindre eller samma som pannan ?

Majgårdarna
Är det en el panna? Om det är det och du inte har onödigt varmt där den står så tror jag inte att du tjänar nått på det..

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Det är en kombipanna(?), el & ved...

Okej, en vettig VVB av känt märke kostar ju en hel del oxå, så kanske lika bra o använda pannan, är ju bara för sommartid, på vintern så eldar jag ju ändå för värmen....

Majgårdarna
Är det en kombi panna så kan du nog tjäna en del på det.Har du tätat rökröret ut från pannan så inte det är drag igenom pannan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.