1 029 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Elfa hyllsystem fästa?
Skall sätta upp hyllsystemet ELFA i mitt nyinköpta Älvsbyhus. 10 mm spånskiva således i väggarna.
Hur skulle ni göra?
Systemet hade jag tidigare i lgh med betongväggar och med plugg och rejäla skruvar satt det som berg. Blir fundersam nu med 10 mm spånskiva. Håller det med vanliga plugg?
Vete fan var regeln sitter och själva bärlisten måste sitta uppe nära taket så inte säkert ens regeln är på rätt ställe.
Tips?
Hur skulle ni göra?
Systemet hade jag tidigare i lgh med betongväggar och med plugg och rejäla skruvar satt det som berg. Blir fundersam nu med 10 mm spånskiva. Håller det med vanliga plugg?
Vete fan var regeln sitter och själva bärlisten måste sitta uppe nära taket så inte säkert ens regeln är på rätt ställe.
Tips?
Jag skulle knacka i väggen för att hitta regeln och skruva i den med vanlig träskruv. Reglarna kommet sitta med jämnt mellanrum, hittar du en hittar du alla.
Ska det ändå sitta en skena längs hela väggen kan du även provborra genom spånet med en liten 1mm borr för att leta reglar om du är osäker.
Ska det ändå sitta en skena längs hela väggen kan du även provborra genom spånet med en liten 1mm borr för att leta reglar om du är osäker.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 169 inlägg
Du behöver sätta fast bärlisten med metallexpander, typ Molly. I och med att listen håller hela lasten skall du inte chansa med enklare infästning. ”Vanliga plugg” kommer att klämmas ihop radiellt neråt väggen och efterhand tappa sin infästningsförmåga.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden