Hejsan. Nu när det blir kallare ute så märker vi av det hemma i huset. Vi har bergvärme och vattenburna element. Problemet på 3 av våra ca 10element är att de inte värms upp. Oklart varför. Det som händer är att vi vrider om till max värme. Vi hör hur vattnet börjar gå igenom elementet väntar, väntar. Nästa dag har de första 10-12cm av elementet blivit lite varmt (där vrid grejen sitter) resterande del av elementet är kallt.
Vad kan detta bero på, och vad kan man göra?
Kan de va så att vattnet inte går igenom hela elementet?

Kolla systemtrycket

K kest skrev:
Kolla systemtrycket
Den ligger på 1bar ?Värmesystemet är i källaren och de elementet som inte värmer är på övervåningen ca 2,5-3m ovanför.
Ska jag släppa in mer vatten så att bar pilen går upp ?
ska jag släppa in kall eller varmvatten? Eller de kanske inte spelar ng roll?

Har radiatorerna luftas?

B JSaltberg skrev:
Har radiatorerna luftas?
Elementen har luftats samtliga, för 5-6månader sendan.

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Elementen har luftats samtliga, för 5-6månader sendan.
Då skulle jag testa lufta de igen.

Okej gör det idag och återkommer.
Skulle du rekommendera att man stänger av bergvärmen under luftningen eller är det onödigt?

Okej gör det idag och återkommer.
Skulle du rekommendera att man stänger av bergvärmen under luftningen eller är det onödigt?
Jag tycker mig fått bättre resultat av luftningen när vattnet är varmt. De rekommenderas att stänga av cirkulationspumpen vid luftningen. Å lufta ordentligt och länge. När du tror du är klar, kör en bra stund till då. Kom ihåg att fylla på med vatten i systemet efter varje element du luftar.

Finns säkert bra guider hur man gör bäst, jag är enkel lekman.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Du behöver inte stänga av värmen när du ska lufta. Kom också ihåg att du kan behöva fylla på vatten u systemet om det är mycket luft som ska ut.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Tycker luftventilerna på dessa två element ser konstiga ut. Är de luftventiler? Eller kollar jag fel.? Känns som att ingen nyckel passar där?

• Närbild på en potentiell luftventil på ett vitt element som ser slitet ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en tveksam luftventil på ett element med en otydlig nyckelöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är luftnipplarna. Kommer komma vatten i mitten om du skruvar de åt vänster.

B JSaltberg skrev:
Det där är luftnipplarna. Kommer komma vatten i mitten om du skruvar de åt vänster.
Det va några sekunders luft i båda elementen. Får se om de börjar ta sig fram åt dagen..

För övrigt kan jag säga att elpatronen i bergvärmen har gått/är sönder.
Kommer bergväemen klara värma huset under vintern utan patronen. Eller bör jag åtgärda det?

Angående elpatron beror det på hur systemet är dimensionerat. Men antagligen behöver du elpatron de kallaste dagarna OCH du vill nog ha det som back-up om t ex kompressorn pajar i bergvärmepumpen. Så jag skulle i alla fall åtgärdat det nu innan vintern kommer.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
R
Inget svar kan ges med den obefintliga informationen, kanske ja kanske nej

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
För övrigt kan jag säga att elpatronen i bergvärmen har gått/är sönder.
Sort på VP

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.