Fast 450 kr styck med elfirmans prissättning har vi sett exempel på här på forumet. Det är inget helt ovanligt. Att samma uttag går att köpa för 100 är en annan sak.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det är precis sånt där jag är rädd för och jag är mycket tacksam för all råd jag kan få om vad man ska vara obs på när man anlitar en elektriker eller vilken hantverkare som helst. Det finns säkert både good actors och bad actors och det senare har säkert sina tricks of the trade för att ta maximalt betalt från sina kunder. Såna som inte bryr sig om att få ett dåligt rykte. Ja en firma kan få ett dåligt rykte men det är inte alla som får veta om det. De får nya kunder de också.

Min gissning..Pris ut till kund 140-190 ink moms ..

det är svårt att bara säga pris när man inte vet vidden av jobbet ex byta kaffetimer sedan åka eller alt. Bygga om Ica i 1 år .. pris därefter även för montören som jag har försökt förklara tidigare

• Gilla
WillB
  • Laddar…
WillB WillB skrev:
Hej Alla,

Jag drog igång värsta debatten här och det har varit lärorikt med allas inlägg. Även om jag inte håller med om alla saker så har jag lärt mig och det var syftet.

Största debatten var ersättning om resväg till elektriker. I mitt första inlägg ifrågasatte jag detta och som jag har nämnt i några av mina kommentarssvar, jag är inte här för att lobba för att en hel bransch ska ändra på sitt arbetes- eller faktureringssätt. Detta är någonting jag måste ta i beaktande och för att hålla mina kostnader nere behöver jag hitta en elektriker, förhoppningsvis en seriös och duktig sådan, i mitt närområde.

Jag kan tillägga att det jag tittar på när det gäller eluttag är det klart bättre grejer än det som JM har installerat i mitt hur. "Skitgrejer" är kanske att ta i, det som JM använde, men det är definitivt det billigaste standard grejer som finns på marknaden. Men när jag blir osäker på det som behövs så kommer jag behöva använda elektrikerns kunskap och låter hen köpa in grejerna åt mig.

Men tänk på det här scenariot: Jag vill ha nya eluttag. Ponera att jag säger till elektrikern att köpa en och installera den. Ponera bara. Det kostar 300kr plus tilläggspriset. Säg 450 kr totalt. Nu ponera att jag vill ha 15 stycken och byter eluttag överallt i huset. Ska jag betala 300 x 15 + 150 x 15? Varför? Det är samma arbetsmoment för elektrikern att beställa dessa. 1 eller 15. Jag har lite svårt för det. Det kommer att ta längre tid att installera 15 men det betalar jag genom timpriset.
Många påstår att de vill ha dedär 150kr för "garantin", dvs att de kommer och byter uttaget om det skulle gå sönder.
Sen att jag nog aldrig hört om ett nytt uttag som gått sönder.
Man får ju också, om man har nödvändig kännedom, byta ett uttag själv (det är inte så svårt).
Normalt sett så har man också rätt till ersättning av säljaren för alla utlägg man har om något går sönder (inkl elektriker för att demontera och montera).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Många påstår att de vill ha dedär 150kr för "garantin", dvs att de kommer och byter uttaget om det skulle gå sönder.
Sen att jag nog aldrig hört om ett nytt uttag som gått sönder.
Man får ju också, om man har nödvändig kännedom, byta ett uttag själv (det är inte så svårt).
Normalt sett så har man också rätt till ersättning av säljaren för alla utlägg man har om något går sönder (inkl elektriker för att demontera och montera).
om jag byter bromsar och skivor på Volvo pris 5000 material +jobb så lägger dom i kassan på 2500 för framtida haverier alt. Att matrialet dom bytte skulle gå sönder så finns alltid dubbelgaranti då eller ?,

Men som jag sa tidigare ... med nödvändig kännedom så är det bara att köra = gratis

Papphammar666 lilllasrne skrev:
om jag byter bromsar och skivor på Volvo pris 5000 material +jobb så lägger dom i kassan på 2500 för framtida haverier alt. Att matrialet dom bytte skulle gå sönder så finns alltid dubbelgaranti då eller ?,

Men som jag sa tidigare ... med nödvändig kännedom så är det bara att köra = gratis
Jag förstår inte riktigt din liknelse.
Köper du bromsar på Volvo och får det monterat så ansvarar de både för att produkten och monteringen är rätt. (Beroende på vilket som är dyrast i sammanhanget är det konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen som gäller)

Köper du samma bromsdelar på Volvo men lämnar in hos grannens bilmek så står fortfarande Volvo för att varan är rätt, medans grannen ansvarar för arbetet. Är det fel på varan så ansvarar Volvo enligt KKL och du ska stå skadeslös, dvs Volvo får stå för att byta ut bromsarna kostnadsfritt.
Är det fel på monteringen så ansvarar bilmeken enligt KTjL och får ersätta eventuella trasiga delar.

(En fördel med att köpa både material och tjänst från samma är att det kvittar om det är fel på materialet eller utförandet, det är samma som har ansvar)
Men handen på hjärtat hur många uttag byts inom ramen för "garantin"?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår inte riktigt din liknelse.
Köper du bromsar på Volvo och får det monterat så ansvarar de både för att produkten och monteringen är rätt. (Beroende på vilket som är dyrast i sammanhanget är det konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen som gäller)

Köper du samma bromsdelar på Volvo men lämnar in hos grannens bilmek så står fortfarande Volvo för att varan är rätt, medans grannen ansvarar för arbetet. Är det fel på varan så ansvarar Volvo enligt KKL och du ska stå skadeslös, dvs Volvo får stå för att byta ut bromsarna kostnadsfritt.
Är det fel på monteringen så ansvarar bilmeken enligt KTjL och får ersätta eventuella trasiga delar.

(En fördel med att köpa både material och tjänst från samma är att det kvittar om det är fel på materialet eller utförandet, det är samma som har ansvar)
Men handen på hjärtat hur många uttag byts inom ramen för "garantin"?
Jag menar att inte hantverkare heller tar ut en extra avgift för konstiga saker..

Och med ditt exempel så tror jag knappast att Volvo skruvar dit och tar ansvar för delar du köpt på b.l t.ma

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag menar att inte hantverkare heller tar ut en extra avgift för konstiga saker..

Och med ditt exempel så tror jag knappast att Volvo skruvar dit och tar ansvar för delar du köpt på b.l t.ma
Jag har sett många motivera påslaget på elmaterial just med garantin och att det gav ett mervärde, vilket jag försökte visa på inte riktigt stämmer.
Du kanske kan motivera varför man ska acceptera några större påslag på material? :thinking:

Det skrev jag förvisso inte heller?
Givetvis har jag full förståelse om både Volvo, grannen eller elektrikern inte vill montera undermåligt material, eller för den delen material någon annanstans ifrån, det är en fri värld.

(Själv har jag anlitat en elektriker som normalt sett jobbade med elko RS, kunde ta in Exxact till mig, men rätt mycket dyrare än vad jag kunde köpa själv, de accepterade att jag köpte materialet själv, utan några extra kostnader, så länge det inte var "billigt skit" och att de inte lämnade garanti på materialet. Centralen överlät jag till dem att bestämma fritt)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Min gissning..Pris ut till kund 140-190 ink moms ..

det är svårt att bara säga pris när man inte vet vidden av jobbet ex byta kaffetimer sedan åka eller alt. Bygga om Ica i 1 år .. pris därefter även för montören som jag har försökt förklara tidigare
Tack för ditt svar och gissning på ett ungefärligt pris. Jag vet att du inte kan vara exakt men en fingervisning är mycket uppskattad!

WillB WillB skrev:
Tack för ditt svar och gissning på ett ungefärligt pris. Jag vet att du inte kan vara exakt men en fingervisning är mycket uppskattad!
Men kom ihåg vad jag sa ang. Omfattningen på jobb och därav rabatt... större jobb större byggen större rabatt .. :love::heart:

det är som vilken annan bransch... lilla Ica på landsbygden kontra Ica maxi i stan~ halva priset på köttfärs ... så det ni upplever är bluff kanske är montörens bästa pris just där och då ....

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Q Qwirk skrev:
Beror väl på vad som åsyftas.
Jurist ~4,5år

Grundutbildning installationselektriker ~1,5 år (1500p)
Lärling ~1 år (1600h)
Elinstallatör ~4,5 år (4 år praktik + 6 mån AL/A utbildning)
Förr var ju även lärlingstiden längre.

Så syftar du bara på det som krävs för att söka lärling så, absolut. Men gissar att de flesta syftar på kraven för att driva eget.
Orkar egentligen inte svara för du inser säkert att jämförelsen haltar? Juristens 265 poäng på universitet, Master i tillägg, 1.5 år tingstjänstgöring, Tillkommer sedan alla möjliga interna kurser innan du exempelvis når till advokat om du väljer det.
Lägg sedan på tiden innan du är partner/ delägare så har du uppåt 10 år. Du kan helt enkelt inte göra jämförelsen som du gör. Äpplen och päron helt enkelt.

D droopy skrev:
Om ett eluttag är trasigt (du har köpt det på rusta eller liknande) En elektriker monterar det och det går sönder efter 1 månad eller 2. Då ringer du elektrikern som monterat det och klagar.. Denne konstaterar att det är uttaget det är fel på och debiterar dig för resan dit och hem samt tiden för att ta bort det defekta uttaget (som du köpt på rusta) Du åker till rusta och byter till ett nytt uttag som fungerar ringer din elektriker igen så denne monterar det..

Blir det billigare ? Absolut inte Ingen elektriker vill stå som garant för ett uttag som du själv köpt hos någon annan.

Jag har även råkat ut för att folk handlat fel uttag där övre och undre uttaget måste byglas för att båda uttagsbrunnarna skall fungfera. Mon§tarar jag dessa som vanligt kommer enbart ena uttaget fungera.. Vill kunden få båda att fungera så måste jag bygla vilket tar en massa tid extra som jag då måste debitera kunden.

Många gånger är "billigt" detsamma som 2:a hands sortering eller sekunda inhämtat från andra europeiska länder.
Så väldigt få om någon elektriker vill ta garantiansvaret för detta..
Herregud, varför tror alla elektriker att varje privatperson handlar billiga skituttag på Rusta eller Jula? Sluta trro att man automatiskt handlar skit bara för att man inte är elektriker, det är bara löjligt. Privatpersoner kan likaväl som en elektriker köpa Schneider, exakt likadant uttag som eleltrikern skulle köpt.

• Gilla
  • Älska
WillB och 3 till
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Herregud, varför tror alla elektriker att varje privatperson handlar billiga skituttag på Rusta eller Jula? Sluta trro att man automatiskt handlar skit bara för att man inte är elektriker, det är bara löjligt. Privatpersoner kan likaväl som en elektriker köpa Schneider, exakt likadant uttag som eleltrikern skulle köpt.
Absolut men om du eller någon annan har vart hem till privatpersoner och första dom säger är .. här är påsen med saker jag redan har handlat å man känner en klump i magen..

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Absolut men om du eller någon annan har vart hem till privatpersoner och första dom säger är .. här är påsen med saker jag redan har handlat å man känner en klump i magen..
Ja det är ju rätt korkat, givetvis kommunicerar man med sin elektriker angående detta. Förstår inte varför både hantverkare och privatpersoner har så jävla svårt att kommunicera. Hur svårt kan det vara att komma överens om något? Och angående prissättning så diskuterar man väl givetvis det innan också, både hantverkare och privatperson? Uppenbarligen är det inte så, jag har så svårt att förstå en privatperson som inte diskuterar pris m.m. innan arbetet påbörjas, likaså hantverkaren som inte talar om vad det väntas kosta i runda slängar. Det är så alla dessa trådar uppstår och därmed irritationen mellan hantverkare och privatperson.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Mitt sista anförande är ... när en fackman och en lekman inte talar samma språk och denna frågar jag svarar och samtidigt tänker ...hjälp hen fattar inte alls vad jag säger ..

Där och då finns det 100 olika utgångar med att det blev fel för dyrt eller tog för lång tid .....
byte av gammal spis till ny fin häll och inbyggnadsugn och micro ..det brukar vara ny kabel från centralen medans kunden säger ..MEN det har ju funka innan måste du dra ny å dyr kabel ???

Det finns olika yrkes grupper av en anledning och därför blir det svårt i vissa fall ...hade fint ... :love::heart:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.