Byggahus.se
Hej

Har en Electrolux EDC405M torktumlare som plötsligt lagt av. Började med att rengöra det som gick men fortsatt samma problem. Trummar snurrar och allt annat verkar fungera som vanligt, förutom att värmeelementet inte värmer.

På denna maskinen hittar jag ingen överhettningsknapp att återställa och har mätt med ohmmätare över överhettnings skydden, dessa har jag kontakt över.
Sedan provade jag att mäta på ena sidan mot jord när kabeln är i och maskinen står på on. Då har jag 230V på bägge dessa.
Startar jag däremot maskinen försvinner spänningen till både dessa och till värmeelementet.

Kan de vara elementet som är fel, eller själva vredet? stänger jag av programmet och låter den bara stå på on så kommer spänningen tillbaks.

Har ni varit med om något sådant här tidigare.

väldigt tacksam för svar.

mvh
Glenn Johansson
Göteborg
 
L
Det måste finnas någon form av termostat som kanske fallerar ,
Det med spänning som du mätt , kan vara så det går runt i maskinen när det inte finns belastning
Mäter du med universalinstrument , dom behöver inte mycket för att visa fullt , och har ingen belastning i sig
 
De sitter två silvriga cirkulära komponenter vid värmeelementet på baksidan. Antar en är överhettnings skydd och den andra en termostat. eller ?
Mäter allt med en Fluke T5.

Samtliga kablar från elementet och de två silvriga komponenterna går till en 5 polig kontakt kan man kan ta isär inne i maskinen. Görs detta och man sätter på maskinen så är de konstans spänning där. Direkt när man sätter ihop kontakten igen försvinner spänningen.

Borde vara något med elementet som är galet på känns de som. eller vad tror ni ?

mvh
Glenn
 
  • Gilla
Grusimaskineriet
  • Laddar…
L
Du kan lossa tamparna till elementet och mäta det , är det avbott så ha det gått sin väg annars termostaten
 
Mätte på tamparna på elementet och de har 113 ohm.
Mätte över "termostaten, den runda cirkeln) och den piper och har 3 ohm
Mätte även över "överhettningsskyddet" och den piper också samt samma motstånd 3ohm.
De går en kabel från en av skydden in till ett eget element brevis värmeelementen.

Har du någon annan vad mer man kan göra ?
 
Det låter som ett mätfel. Det kan inte finnas spänning på element när maskinen står still i den bemärkelsen att värmeelementen då skulle vara på. Det kanske är så otroligt att elementen är matade med fas och styrs på nollsidan, därav att spänningen "försvinner" när elementen faktiskt kopplas in (till noll). Försök hitta ett kretsschema.
 
tusen tack för bra svar.

Menar att de är spänning fram till "skydden" men inte elementet. Men när detta sedan startar är alla spänning borta i samtliga kablar "elementet, överhettnings skyddet samt termostaten"

Försökt leta efter ett kretsschema men utan resultat. hade underlättat.
 
Jag menar att överhettningsskyddet sitter på nollsidan om elementet, så när tumlaren ska köra igång värmen så sluter den kretsen mot noll varför du då plötsligt mäter noll volt. Prova att vända på stickproppen och se om det blir tvärtom då.
 
Termostaten sitter väl på din maskin innuti maskinen som på alla andra lika dana?
Inni i trumman klockan 12 mot framkanten.
Stor som en gammal 5kr.
Inget ovanligt att dessa lägger av
 
  • Gilla
Meman
  • Laddar…
Hej och godkväll.

Som Electroluxaren sa provade jag att leta efter termostaten i maskinens framkant. Där inuti maskinen hittade jag en termostat som jag ohm mätte. Ingen kontakt över stiften.
Provade att bygla dessa kablar utan termostad och provkörde. Då startade värmeelementet och värme kom.
Så det var nog denna som orsakade felet. Tusen tack för all hjälp.
en sista fråga, vet ni vart man kan köpa reservdelar över nätet.
mvh
Glenn Johansson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.