Hej! Fick tag i en trasig tvättmaskin ifrån en bekant. Börjar felsöka och kommit till klarhet med flera saker men har kört fast lite i detta läge så vänder mig till er här på forumet om ni har flera idéer.
Maskinen värmer inget vatten, detta är grundproblemet.
Testat värmeelementet och den funkar, räknat på ohm och fått ur rätt watt, även kollat så det är jordat korrekt.
Med maskinen igång matar den ut 219volt från kretskortet, kopplar jag in värmeelementet och mäter på kontakten inkopplad får jag ut endast 38volt. När maskinen är igång men inget program är valt matar ändå kretskortet 219 till elementet (Vilket inte bör göra?). Har okulärbesiktigat kretskortet och ser inga tydliga fel.
Jag har fått följande förslag, byta värmerelä och kolla pressostaten nivå vakt. Någon mer jag bör testa? Jag är inte så sugen på att köpa nytt kretskort för 1800kr.

P
Det finns kilo-vis av info här på forumet, men har du kollat tachon på motorn?

electroluxaren skrev:
Det finns kilo-vis av info här på forumet, men har du kollat tachon på motorn?
Hej, tack för svar. Jag ska leta igenom flera posten igen här på forumet. Dock förstår jag inte vad du menar med tachon på motorn, försökt googla mig fram.

P
med stor sannolikhet finns det en varvtalsgivare på motorn
är det avbrott i den värmes inte vattnet då elektroniken tror att motorn inte snurrar och det finns risk för överhettning

electroluxaren skrev:
med stor sannolikhet finns det en varvtalsgivare på motorn
är det avbrott i den värmes inte vattnet då elektroniken tror att motorn inte snurrar och det finns risk för överhettning
Tack, ska kolla upp de!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.