4 602 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Eldragning i badrum?
Sida 1 av 3
Har uttaget för Tvätt/torktumlare på ena sidan av badrummet, en fas ledig!
Vill koppla in ett bubbelbad på den lediga fasen, dock måste kabeln då gå "runt" hela badrummet, är det ok att göra på detta vis, eller måste jag dra fram nya ledningar (dvs borra m.m.) från centralen till ett separat "uttag"?
/Jocce
Vill koppla in ett bubbelbad på den lediga fasen, dock måste kabeln då gå "runt" hela badrummet, är det ok att göra på detta vis, eller måste jag dra fram nya ledningar (dvs borra m.m.) från centralen till ett separat "uttag"?
/Jocce
uttag skall du inte ha, dosa med fast installation. Klarar du tätskiktet med att klammra en kabel ner till badkaret eller kan du gå ut i närliggande rum och sedan in under badkaret?
Har du provat hur mycket bubblet låter innan du drar fram en kabel?
Vissa bubbelbad låter fruktansvärt mycket....
tänk på att du bör ha en allpolig brytare..
Har du provat hur mycket bubblet låter innan du drar fram en kabel?
Vissa bubbelbad låter fruktansvärt mycket....
tänk på att du bör ha en allpolig brytare..
Förlåt, uttryckte mig slarvigt, är en dosa till tvätt/tork jag har!
(Och har inte tänkt göra nått själv utan låta behörig elektriker göra jobbet!!)
Ingen aning om jag klarar tätskiktet, men om man klamrar kan man väl köra i silicon så håller det väl?
Eller finns det kanske nån variant där man kan "limma" fast kabeln eller liknande?
Vill helst låta bli att ta det till närliggande rum (då är det smidigare att dra genom hallen från säkringsskåpet! Men vill helst inte det!)
Har inte köpt karet ännu, är medveten om att badkaren kan låta en hel del, får hoppas grannarna inte märker av det
/Jocce
(Och har inte tänkt göra nått själv utan låta behörig elektriker göra jobbet!!)
Ingen aning om jag klarar tätskiktet, men om man klamrar kan man väl köra i silicon så håller det väl?
Eller finns det kanske nån variant där man kan "limma" fast kabeln eller liknande?
Vill helst låta bli att ta det till närliggande rum (då är det smidigare att dra genom hallen från säkringsskåpet! Men vill helst inte det!)
Har inte köpt karet ännu, är medveten om att badkaren kan låta en hel del, får hoppas grannarna inte märker av det
/Jocce
Man gör inte så, självhäftande list är det bara 40 åriga förortspappor som köper till den ny inköpta surround anläggningen.
Man fäster list med SKRUV....
Man fäster list med SKRUV....
silicon heter det..
fuktspärr överreklamerat...
fuktspärr överreklamerat...
Finns ju annars smältlim godkänt för att limma kanaler m.m.
e-nr. 16.473.92
e-nr. 16.473.92
Hur kan detta vara godkänt snaggeltoot, smältlim smälter ju vid värme som bekant vilket skulle medföra att kabeln skulle trilla ner. Är detta godkänt som fast installtion verkligen? Tänk dig själv, man duschar i badrummet, hur länge kan detta hålla med en tung kabel då, 1 år eller 2?
Kan möjligen gå att limma på plåt och liknade material, men kanppast nåt annat.
http://www.karlhstrom.se/ArticleAss...ID=1019&requirepass=&postedfrom=&objecttype=5Slugge skrev:Hur kan detta vara godkänt snaggeltoot, smältlim smälter ju vid värme som bekant vilket skulle medföra att kabeln skulle trilla ner. Är detta godkänt som fast installtion verkligen? Tänk dig själv, man duschar i badrummet, hur länge kan detta hålla med en tung kabel då, 1 år eller 2?
Vet inte hur varmt du duschar, men limmet börjar att mjukna vid 87°C och har en arbetstemp på 205°C
räknas ej som fastmontage...
Mekanisk fastsättning skall det vara, d.v.s ordentligt.
Mekanisk fastsättning skall det vara, d.v.s ordentligt.
Vad är det för skillnad på Godtaget / Godkänt, anar att vissa märker ord här